כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

כל זמן שהנר דולק - קהילה לנוער הנושר

האם הפיתרון לנוער הנושר יגיע דווקא דרך הרשת? • הרב יצחק קוסובסקי, שהקים את 'הנר דולק - משוכנע שהתשובה חיובית

הרב קוסובסקי
הרב קוסובסקי



האם נמצא הפתרון האידיאלי לנערים ונערות שנשרו מהמסגרת? אם תשאלו את הרב יצחק קוסובסקי, ר"מ לשעבר בישיבת 'דרכי שלום' בגבעת יערים וכיום איש חינוך בקהילה היהודית במוסקבה אשר יזם את הקמת קהילת הנוער "הנר דולק", תקבלו מענה מובהק.

"קהילת הנר דולק", הוא אומר, "עומדת לשנות בעהשי"ת את המפה מקצה לקצה. היא מתעתדת לתת מענה לכל נער או נערה שמוצאים את עצמם מחוץ למעגל ומתמודדים עם קשיים ופיתויים, מקום של כבוד במצבם הנוכחי ולא ביחס למה שאינם, ובמקביל, לתת להם ארגז כלים מעשי שיאפשר להם לבנות את עתידם".

כידוע, המצב כיום הוא, שמספר המסגרות המתאימות הוא אפסי, מקומי ונקודתי. אך הרב קוסובסקי מבהיר:

"אין בכוונתי חס וחלילה להמעיט מערך הישיבות העושות מלאכת קודש, או מראשי ישיבות, ענקי רוח כדוגמת הרב מילצקי בישיבת רש"י, הרב גולדשטיין בישיבת שערי יושר והרב גרינבוים בישיבת דרך השם, מנהלי מוסדות לנערים ונערות שנפלטו מהמסגרת ועוד רבים וטובים העושים ימים כלילות למען בני הנוער".

הרב קוסובסקי מודע לחלל העצום שנוצר בקרב אלו שאינם נמצאים שם מסיבות שונות, "אלפי נערים, שאין עבורם מקום שיכיר בעוצמתם, שיתן להם כלים לצמוח ולגדול לפי כוחם ויכולתם. בעצם, אלו נערים ששום 'ארבע קירות', טובות ככל שיהיו, אינם מתאימים להם. מדובר פה על פספוס עצום שאין עליו עוררין".

בשנים האחרונות, עם התפתחות עולם הטכנולוגיה למימדים עצומים, נפתח חלון הזדמנויות אדיר ונדיר לנצל את הכלים הללו בבחינת "להוציא יקר מזולל" ולחולל מהפכה של ממש בנושא כאוב זה.

הרב קוסובסקי שינס מתניו לנצל את ההזדמנות, ולשם כך, הוקם אתר אינטרנט עשיר ודינאמי. סכום כסף לא מבוטל הושקע בפרוייקט, שעיקרו גיבוש קהילת תמיכה שתאחד את בני הנוער המתמודדים וחווים את ניסיונות הדור ומלחמת הייצר העכשווית, באופן המאפשר גישה מכל מקום על פני הגלובוס ובכל שעה משעות היממה.

"האתר מעניק מידע נייטרלי, תשובות גלויות ותכנים רבים, ואף נותן מקום לשאול ולהתייעץ, לחשוף ולשתף, באופן וירטואלי לחלוטין המקל על תחושת אי-הנעימות אותה חווים כאשר צריכים להיחשף בפני אדם זר.

האתר משלב תוכן יהודי עשיר בונה ומחכים, הכולל מאמרים מחזקים, שו"ת ייחודי, פרשת השבוע בהגשה מותאמת, הרצאות וידאו ממיטב הרבנים והמרצים בארץ ובעולם ועוד. לצד מערכת מוזיקלית, סיפורים, משחקים, פורום, חדשות, ואפילו ערוץ יוטיוב אישי, השילוב מייצר מקום טבעי עבור בני נוער, בלי התפשרות על האיכות".

במקביל, יזם הרב קוסובסקי את הפרוייקט 'אורחים ומארחים שלהבת', פרוייקט ייחודי, המשלב בין משפחות ששבת אצלם זאת חוויה אמיתית ומענגת, לבין בני נוער חברי הקהילה המעוניינים להתארח בשבת, ואת 'גשר צר' - פרוייקט נוסף בקהילה שמטרתו לעזור לבני נוער שהסתבכו בפלילים, על ידי גיוסם בהתנדבות של אנשי מקצוע ועו"ד פלילים המתמחים בבני נוער שיעזרו להם בתהליך הדרגתי לצאת ממעגל הפשע ומהעתיד הלוטה בערפל.

"אין ספק שמדובר פה במהפכה של ממש. כמו שאין ספק שאנו עוסקים בצורך אמיתי שנוצר כתוצאה מהזנחה איומה ששוררת בעשרות שנים האחרונות בסוגיה כאובה זו", אומר קוסובסקי.

בניית האתר לוותה בהתייעצות עם גורמים מקצועיים רבים שעודדו את הדבר ואת היעילות שלו במצב העכשווי שבו בני נוער גולשים וטובעים בפגעי הטכנולוגיה בכלל ובפיתויי רשת האינטרנט בפרט, ומצפים ליד תומכת ומכוונת.

הרב קוסובסקי מדגיש: "מיותר לציין שאין ביוזמה זו איזושהי הכרה או עידוד כלשהו לבני ישיבות ובנות סמינרים הספונים באוהלה של תורה לבוא ולהיחשף לרשת האינטרנט ההרסנית והמורעלת. פני הקהילה לאלו שכבר שם, בסימטאותיה האפלות והחשוכות ביותר של הרשת, לתת להם את התמיכה הנכונה ולעזור להם בטיפוס במעלה ההר.

"אני קורא לכל נער ונערה שמחפשים את השינוי, לבוא ולהצטרף לקהילה שלנו, למהפכה שמתחוללת בס"ד כאן ועכשיו, לקבל מאיתנו את המיטב ולצאת לדרך חדשה - דרך ישראל סבא. האתר יעניק לכם את האפשרות ללמוד זה מניסיונותיו של רעהו, לדעת להכיר במעלותיכם, ובמקביל, את היכולת להתמודד עם מצבכם. אתם מוזמנים לשאול אותנו, להתייעץ איתנו, להתלבט איתנו, ולחוות איתנו את הנצחונות כמו את הכישלונות".
אתר רשת נוער תמיכה הרב קוסובסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 68 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד