י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אורח בצוק ג'יברלטר: האדמו"ר מפשווערסק

האדמו"ר מפשווערסק יצא לנפוש בקהילה היהודית שבג'יברלטר • ישהה במקום שלושה שבועות • ימשיך לאחר מכן לניו יורק

האדמו"ר מפאשווערסק. צילום: ארכיון
האדמו"ר מפאשווערסק. צילום: ארכיון

בשבוע האחרון, יצא האדמו"ר מפשווערסק למנוחה למשך שלושה שבועות, לגיברלטר.

טריטוריה זו, המונה בסך הכל כ-7 קילומטרים רבועים, חולקת גבול משותף עם ספרד מהצפון, ומשאר כיווניה גובלת בים התיכון.

יהדות גיברלטר היא קהילה קטנה מאוד - כ-1000 נפש מתוך כ-30,000 תושבים בסך הכל. היא בעלת אופי ספרדי, בריטי ומרוקאי. גיברלטר הינה מרכז סחר בינלאומי ומקלט מס. רבים מבני הקהילה, הם עורכי-דין, רואי-חשבון וסוחרים בינלאומיים. למרות מספרם הקטן של היהודים במקום, הם מהווים אחוז גבוה יחסית באוכלוסייה הכללית בהשוואה לקהילות יהודיות אחרות, בנוסף לכך ראש הממשלה הראשון של גיברלטר, יהושע חסן, היה יהודי.

הקהילה קיימת כבר 300 שנה. אחד ממאפייניה הוא שכל חבריה שומרי שבת. הפוסע ברחובות הצרים של גיברלטר בשבת, ימצא להפתעתו, שיותר ממחצית חנויות העיר הקטנה סגורות, פשוט בגלל שכל יהודי המקום סוגרים את חנויותיהם. למרות שהשבת היא יום המסחר הרווחי ביותר, בגין האניות והתיירים המגיעים בשבת לגיברלטר – שבו הנמל פטור ממכס - אין יהודי אחד מתוך 600 יהודי המקום העובד בשבת או פותח בה את החנות שבבעלותו.

האדמו"ר העדיף את השהות במקום זה, שכן קיימת קהילה יהודית התוססת, בית מדרש, מקווה טהרה וכל הצרכים היהודיים האפשריים. גם המיקום של הטריטוריה, לצד נופיה והשלווה הרבה האופפת אותה, תרמו להחלטה, לצאת לנוח דווקא במקום קסום זה.

האדמו"ר אמור לשוב לביתו, ביום שני פרשת בשלח. למחרת השבת, הוא אמור לטוס לניו יורק לנישואי נכדו, בן חתנו הרה"ג רבי משה שמואל רוטנברג לבית קוסון. שם הוא צפוי לשהות עד יום חמישי פרשת יתרו.
אדמו בית מדרש מכס יהודית גיברלטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד