כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ספרי תורה מעיראק הובאו לקבורה בארה"ב

יריעות ספרי תורה שנמצאו במרתף מוצף של המודיעין העיראקי בבגדד - הובא לקבורה • והיכן ספר התורה של ה'בן איש חי'?

הלווית ספרי תורה. צילום: יעקב נחומי
הלווית ספרי תורה. צילום: יעקב נחומי



כאשר הצבא האמריקאי, התארגן לקראת יציאה מעירק לאחר הפלישה במרץ 2003, נסיגה שהושלמה בשנת 2011, הגיעו החיילים לאוצרות יהודים שונים, שהוסתרו.

שנה לפני הנסיגה, בשנת 2010, גילו החיילים מרתף מוצף במים, שהיה שייך לסאדם חוסיין, הרודן של עירק שהוצא להורג על ידי כוחות הברית ובו היה אוצר גדול של חפצי אומנות, חפצים תרבותיים והיסטוריים יהודיים. למעלה מ 2400 ספרים שונים ורבבות מסמכים יקרי ערך.

באוצר הגדול היו גם שש עשרה יריעות של ספרי תורה, שכתוצאה מההצפה, נמחה הכתב שעליהן והם נפסלו לחלוטין.

הקהילה העירקית היהודית בניו יורק, ניהלה מגעים נמרצים מול האמריקאים, על מנת לקבל לידיה את היריעות, לצורך הבאתן לקבורה בכבוד.

האמריקאים, נענו לבקשה ושחררו את היריעות לקבורה. במהלך הטקס, נכחו כמאה ועשרים איש, בהם נציגי השגרירות העירקית בארה"ב, נציגי הממשל והארכיון הבינלאומי.

גלגולי ספר התורה של הבן איש חי

בתוך כך, פורסם השבוע הריאיון האחרון שהעניק הגאון רבי בנימין בצרי זצ"ל רבה של הקהילה התורנית באר שבע, שנפטר בשבוע האחרון, לביטאון 'מרווה לצמא'. הרב בצרי סיפר בראיון, כי בידיו נמצא ספר התורה של מרן הגאון רבי יוסף חיים, ה'בן איש חי' זי"ע. והוא תיאר כיצד הגיע הספר לידיו:

"אכן זכינו והתגלגל הספר לידינו. מדובר בס"ת, ששכן בבית הכנסת בבגדאד, בו התפלל ה'בן איש חי' זי"ע, שאנו צאצאים של אחותו. ידוע לנו, כי ה'בן איש חי' קרא בספר זה במהלך השנה. כידוע, סאדם חוסיין נשיא עירק, הלאים רבים מהאוצרות היהודיים שמצא, בעיקר לאחר שרבים מיהודי המדינה עלו לארץ ישראל. הוא חמד גם את ספר התורה, לקחו והניחו בגנזיו".

"כאשר פלשו כוחות ארה"ב לעירק , במבצע לסילוק סאדם ממנהיגותו והורדתו מכיסאו, הם הגיעו לאחד הארמונות שלו, כדי לחפשו. הארמון ננטש כבר לפני כן למעשה על ידי שוכניו והחיילים החלו בוזזים חפצי אמנות ופריטים יקרי ערך, מכל הבא ליד, בניגוד להוראות. אחד החיילים, היה יהודי. כאשר שוטט במרתפי הארמון, גילה שם את ספר התורה הקדוש, יחד עם שני ספרי תורה נוספים. הוא ידע, כי איננו רשאי להוציא את הספר בפומבי, שכן עלולים להחרימו מידיו. אך החייל לא ויתר על האוצר והזדמנות הפז שנקרתה לידו. הוא הצליח להבריח את הספרים החוצה, כשהם מוסווים בתוך צמיגים גדולים. במבצע לוגיסטי לא פשוט, העלה את הצמיגים על הספינה שהחזירה את הכוחות לארה"ב, כשהוא פוקח עין ללא הרף על הספרים".

"החייל נטל את הספרים והסתיר אותם היטב. באקראת, נודע לאחד ממכרינו, תושב ארה"ב על הספר היקר השוכן אצל החייל והוא פנה אליו והציע לו להעביר את הספר לארץ ישראל, למען בית הכנסת שלנו. המכר הסביר, כי אנו ממשפחתו של ה'בן איש חי' וכי אין מקום הולם יותר לשכן בו את ספר התורה.

"הלה ניאות לכך, ושוב, בדרך לא דרך, הועבר ספר התורה ארצה. עשינו כמובן טקס חגיגי גדול לכבודה של תורה. המעמד היה מרגש ביותר. כיום , הוא שוכן בכספת מבוצרת היטב, באחד הבתים פה בקריה ואנו מוציאים אותו לעתים תכופות, כדי לקרוא בו את פרשת השבוע וכיוצא בזה".
קבורה ארהב עיראק סדאם חוסיין סת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד