י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

נמשכת ההסתה: "בית שמש לא תיפול לידיים עוינות"

העיתונות החילונית ממשיכה לסקר בחוסר אובייקטיביות קיצוני את המאבק בבית שמש • החרדים? "בני החושך" ו"ידיים עוינות"

ברנע. צילום: פלאש 90
ברנע. צילום: פלאש 90 צילום: Nati Shohat/Flash90

בבית שמש החרדית עדיין לא נפלה ההכרעה כיצד ואיך לפעול, ואם אכן יוגש ערעור לבית המשפט העליון על פסק הדין שביטל את תוצאות הבחירות בבית שמש, ההכרעה תתקבל בימים הקרובים בסיוע משפטנים שבודקים את החומר ואת דרכי ההתמודדות האפשריות. אך בינתיים, מעיון מזורז בטורי הפרשנות בעיתונות הכללית על החלטת בית המשפט, מתברר כי כמעט כל הפרשנים תמימי דעים, כי חוץ משאלת חוקיותם של כמה מעטפות מזוייפת, היו דברים נוספים וחשובים אף יותר שעמדו להכרעה.

העיתונאי נחום ברנע, בטורו ב'ידיעות אחרונות', כותב: "ההחלטה של בית המשפט להורות על בחירות חדשות בבית־שמש חורגת בחשיבותה מגבולות העיר. זיופי בחירות הם עניין רווח למדי בבחירות המקומיות, גם במגזר הערבי וגם בשכונות חרדיות בערים מעורבות. אין פיקוח של ממש. אין מה שירתיע את העבריינים.

"בבית־שמש המאבק היה חשוב במיוחד, בגלל האופי הקיצוני,האלים של חלק מהתושבים החרדים שהגיעו לעיר בשנים האחרונות. המועמד הלא־חררי אלי כהן הוא כנראה הסיכוי האחרון של בית־שמש לא ליפול לידיים עוינות למדינה. לא בטוח שינצח בבחירות החוזרות. לא בטוח שגם אם ינצח,יוכל לסובב את הגלגל לאחור. המדינה הפקירה למעשה את העיר ואת תושביה הלא־חרדים. המגמה הזאת לא השתנתה עם פסק הדין אתמול".

ואילו העיתונאי דן מרגלית, ב'ישראל היום', הולך עוד יותר רחוק: "זה מאבק בין מחנה ציוני המורכב מחילונים ומדתיים, נגד הצבע האחיד של המחנה החרדי. בעיקר זה מאבק של שלטון החוק ובני האור נגר עוקפי החוק ובני החושך".

"ככל שנערמו העובדות", כותב מרגלית. "כך היה ברור כי החשד להשתלטות חרדית עוינת על בית שמש מתעב ומוכח", ויש לו גם סיכום: "ייאמר במפורש: אין כל מניעה להצביע למועמד מטעם ש״ס ולקדם בברכה את בחירתו. בכל זמן ובכל מקום בארץ. לא בבית שמש, 2014".

העיתונאי ניר חסון, בטורו בעיתון 'הארץ', מגלה סודות נוספים: "קשה להגזים בתחושת הדחיפות של הציבור החילוני בבית שמש לנוכח הבחירות האלו. רק בשבוע שעבר אישרה הוועדה המחוזית את הקמתן של 6000 יחידות דיור חדשות ברמת בית שמש. ההנחה היא שאם אבוטבול יישאר על כיסאו, דירות אלו יאוכלסו במשפחות חרדיות עד לאחרונה שבהן, ובכך יקיץ הקץ על הרוב החילוני הזעום בעיר ועל הסיכוי של בית שמש להישאר עיר פלורליסטית".

אבל למרות זאת יודע ניר חסון: "הדרך לניצחון של כהן עוד ארוכה וכלל לא בטוח שגם ניצחון של כהן והמחנה הלא־חרדי בעיר, ימנע את המשך ההתחרדות שלה, בוודאי שלא בטווח הארוך".

העיתונאי ברוך קרא, מ'מעריב', מדבר גלויות: "זו לא הייתה אתמול רק הכרעה דרמטית במסגרת הקרב התרבותי שמתרחש זה שנים בבית שמש, כמו בערים רבות נוספות בישראל. זו הייתה גם הכרעה משפטית-ערכית תקדימית, חשובה מאין כמותה בכל הקשור לטוהר מידות שלטוני.

"ומה יקרה אם אבוטבול שוב ינצח? שואלים רבים. את התשובה יש לחלק לשני חלקים: ראשית, על שר הפנים ומשטרת ישראל להקים מנגנוני בקרה ומודיעין בזמן אמת כדי שהפעם נוכל להיות בטוחים שמערכת הבחירות נקייה. שנית, גם אם בסוף התהליך אבוטבול ינצח בשנית (מעניין מאוד באיזה הפרש) עדיין פסק הדין הזה ייכנס לפנתאון פסקי הדין במלחמה בשחיתות השלטונית", דברי ברוך קרא.

היחיד שניסה לצעוד לכיוון אחר, היה העיתונאי קלמן ליבסקינד, שכתב ב'מקור ראשון': "קשה לא להבין את תחושת ה'איפה ואיפה' שחלק ממנהיגי החרדים חשים מאז אתמול. הם חיים כאן כבר הרבה שנים וזקניהם ראו כבר לא מעט זיופים גם מהצד שלהם, אבל לא רק. הם ראו שנים של זיופים במגזר הערבי כמעט בכל מערכת בחירות. אפשר להניח שהם קראו גם את התחקיר שפרסמנו על יום הבחירות הכלליות לכנסת לפני פחות משנה, שסיפר מה אירע במגזר הזה. היו שם תיאורים של זיופים, שמות, קישורים וסניפים ספציפיים, וגם תלונות למשטרה וליועץ המשפטי לממשלה, אבל אף אחד לא חשב לעשות עניין.

"יש להניח שהחרדים גם עקבו אחר שנים של מערכות בחירות פנימיות במפלגת העבודה שכמעט תמיד כללו זיופים המוניים. עם מאה אחוזי הצבעה ביישובים הדרוזיים, עם תושבי כפרים ערביים שלמים שבטלפתיה מופלאה הצביעו כולם באותו פתק בדיוק. גם אז היו תלונות, גם אז היו ראיות, אבל אז לא הייתה מערכת אכיפת חוק נחושה.אולי זה היה בגלל הפוליטיקלי־קורקט, אולי לא".

ליבסקינד גם מוכן להודות: "אצל החרדים, חייבים להודות, היה נוח להתחיל במלחמה בתופעה. בקרב על בית־שמש היה ברור לכל מי שאיננו חרדי שהחרדים צריכים להפסיד, שחשוב לשמור על 'בית־שמש ציונית' לכן גם היה ברור שהם המועמדים להיות המגזר הראשון שבחירת ראש העירייה שלו תיפסל בגלל זיופים".

במטה הבחירות של ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול, אמרו בעקבות הפרשנויות והכותרות הראשיות בעיתונות כי זה היה צפוי, "מי שחושב שהבחירות בבית שמש נפלו על רקע פגם כזה או אחר, מוזמן ללמוד את פסק הדין הארוך של בית המשפט, ברור, וטוב שהפרשנים הכללים לא מסתירים זאת, כי השאלה היחידה שעמדה למבחן היא האם ראוי שבבית שמש יהיה ראש עיר חרדי או לא, שאר השאלות זה רק איך לשנות את תוצאות הבחירות".

במטהו של אבוטבול מציינים כי עדיין לא נפלה הכרעה כיצד לפעול במישור המשפטי, אך הם מאמינים כי אם וכאשר יערכו בחירות חוזרות, תהיה התגייסות מלאה של כל גווני הציבור לשחזר את ההצלחה, עם סיכויים גדולים אף להגדיל את הפער לטובתו של ראש העיר הרב משה אבוטבול.
עיתונות הסתה ישראל היום מרגלית דדי ברנע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד