כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

יומן 'מסע המועצת': האם סאטמר תשתתף?

בחסידות סאטמר מחפשים פתרונות שיאפשרו את השתתפותם במעמד המחאה של חברי מועצת גדולי התורה בארה"ב • בבעלזא חוששים מהסיקריקים, ומציעים להזמין את האדמו"ר מפשווערסק או את חברי 'העדה' • איזה אדמו"ר מתלבט בשל 'מצוה טאנץ'? • ומי כבר הגיע לארה"ב - ללא נאמנו ומקורבו? • 'בחדרי חרדים' ביומן מסע מיוחד

צילום ארכיון: יעקב כהן
צילום ארכיון: יעקב כהן



בניגוד לכל הפרסומים, הרי שנכון לאמש (א'), טרם הסתיימו המגעים מול חצרות סאטמר, בנוגע להשתתפותם במסע האדמו"רים. ב'אגודת ישראל' מדגישים, כי רק היום (ב), לאחר שהמתחם בניו ג'רזי בו אמורה להתקיים העצרת יקבל את האישורים הסופיים מידי הרשויות, יאיצו את המו"מ כדי לבדוק האם סאטמר יוכלו לקחת חלק בעצרת.

כזכור, האדמו"ר מסאטמר הציב חמשה תנאים להשתתפות החצר בעצרת הגדולה. נכון לרגעים אלו, טרם גיבשו ראשי הוועדה המכינה - ובעיקר מזכיר מועצג"ת ושותפיו להכנת העצרת, את תשובתם. גם בחצר האדמו"ר מהרי"י מסאטמר טרם השיבו סופית האם ישתתפו בעצרת, למרות שהגבאי הרב משה פרידמן הודיע עקרונית כי סאטמר מוכנה ליטול חלק בעצרת, אך בכפוף לעובדה כי חמשת התנאים האמורים, יתקבלו ויאומצו בקרב הוועדה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בבעלזא חוששים כי מספר סיקריקים עלולים לטרפד את תקינותה וסדר יומה של העצרת. מודעות גנאי ופגיעה בגדולי ישראל ובח"כים פרוש וליצמן כבר פוזרו בימים האחרונים על ידיהם בחוצות ויליאמסבורג. "מספיק שסיקריק אחד שאיננו ניתן לריסון ייכנס לאולם הגדול ויפר את שגב המעמד - ויצא שכרנו בהפסדנו", אומרים בחסידות.

כדי להתמודד עם החשש האמור, נשקלות בשלב זה שתי אופציות. האחת, לזמן לעצרת את האדמו"ר מפשעוורסק שמקום מושבו הוא בבלגיה. מאחורי הקלעים פועלים העסקנים בארה"ב באורח נמרץ, על מנת שהאדמו"ר מפשווערסק יגיע לניו יורק כדי להשתתף בעצרת. האדמו"ר שוהה כעת לצורכי מנוחה בגיברלטר והוא צפוי לשוב לבלגיה, מקום מגוריו, ביום שני פרשת בשלח. במידה והאדמו"ר יביע את הסכמתו להשתתף, הוא יגיע כבר ביום ראשון או שני לארה"ב, וצפוי להישאר בה עד לאחר נישואי נכדו האמורים להתקיים בשבוע שלאחר מכן, פרשת יתרו, בארה"ב.

להשתתפותו של האדמו"ר, יש מספר השלכות. האחת, עצם השתתפותו של האדמו"ר החשוב והבולט ביותר באירופה, לצד גדולי ישראל מהארץ ומארה"ב. יתירה מכך, התייצבותו של האדמו"ר על בימת העצרת, עשויה להביא בעקבותיה את השתתפותם של כמה ממנהיגי החצרות הגדולות בארה"ב, שעד כה טרם הודיעו האם ייטלו חלק במעמד. ובקונטקסט האמור, נוכחותו במעמד, תסלק את החשש מפני דמויות מיליטנטיות שעלולות לקלקל את החגיגה.

אופציה נוספת המדוברת בימים אלו, למרות שהיא לא נראית ריאלית ופרקטית, היא זימונם של חברי בד"ץ העדה החרדית, שיגיעו לארה"ב כדי להתייצב שכם של שכם עם כל גדולי ישראל בעצרת הגדולה. הופעתם של חברי הבד"ץ תוציא את העוקץ ותטרפד כל ניסיון לחבל בקדושת המעמד וביעדיו.

האדמו"ר מויזצילום: האדמו"ר מויז
האדמו"ר מויז'ניץ מונסי


בעיית ה'מצוה טאנץ' של מונסי

בתוך כך, הלילה, ביקרה משלחת של דיינים מקרב חסידי גור, ובעלזא במעונותיהם של האדמו"רים מויז'ניץ מונסי וסקווירא, על מנת להזמינם לכינוס הגדול. האדמו"רים האצילו את ברכתם, אך טרם הודיעו אם בכוונתם להשתתף בו בפועל.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בליל העצרת אמורות להתקיים מספר חתונות במונסי, בהן האדמו"ר אמור לקחת חלק בחופה, ולאחר מכן נערכת שמחת ה'מצוה טאנץ' במעונו. כידוע, האדמו"ר שסולד מתמונות, הבטיח בעבר כי כל כלה שתימנע מהזמנת צלם לחתונתה, הוא מעניק לה תשורה לחתונה , לרקוד 'מצוה טאנץ'. לא ברור האם יוכל האדמו"ר לתמרן בין הכינוס ובין החתונות הללו, שאותן איננו חפץ להשבית.

הימים הקרובים יכריעו את גורל השתתפותם של רבים ממנהיגי החצרות הבולטות באמריקה. "ככל שיהיה קונצנזוס גדול יותר וישתתפו בעצרת יותר גדולי ישראל, כך יהיו הדימוי וההשלכות שלה על דעת הקהל העולמית", אומרים בוועדה ומביעים אופטימיות.

במקביל, האדמו"ר מרחמסטריווקא הגיע אתמול לניו יורק ובכוונתו להישאר בה עד אחרי העצרת הגדולה, שתתקיים כזכור בשבוע הבא ביום ג' פרשת בשלח.

לראשונה הגיע האדמו"ר, כשהוא איננו מלווה בידי נאמן ביתו הרב אברהם סלונים, מחשש להפגנות הסיקריקים, כפי שהתרחש בפעם הקודמת עת הגיע לניו יורק ו'זכה' להפגנות מידי פעילים קיצוניים, התומכים במאבק של 'אתרא קדישא' במתחם גולובנציץ בבית שמש, לאור העובדה שהרב סלונים, יו"ר אגודת גבעת ירושלים לשעבר, התלווה אליו.

יש לציין, כי הגעת האדמו"ר זוכה לסיקור ולהבלטה, מכיוון שהוא האדמו"ר הראשון מהארץ שאיננו נמנה עם שורות אגודת ישראל במוצהר, ולמרות זאת בכוונתו להשתתף בעצרת.
סאטמר עצרת השתתפות אדמו''ר פשווערסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד