י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תוקן חוק הסיוע המשפטי לגבי חושפי שחיתויות

התיקון יעודד עובדים לחשוף שחיתות או התנהלות לא תקינה במקום העבודה, מבלי לחשוש שפרנסתם תיפגע

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

בהנחיית שרת המשפטים, הפיצה היום (ג) מחלקת ייעוץ וחקיקה תזכיר לתיקון חוק הסיוע המשפטי לגבי חושפי שחיתויות או התנהלות בלתי תקינה במקום העבודה. החוק נועד לעודד עובדים לחשוף שחיתות או התנהלות בלתי תקינה, וזאת באמצעות מתן סיוע משפטי לעובדים שהמעסיק פגע בתנאי עבודתם עקב החשיפה. הסיוע המשפטי יוענק ללא מבחן זכאות כלכלית באמצעות האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים.

במסגרת התיקון מוצע לקבוע כי יוענק סיוע משפטי ללא מבחן זכאות כלכלית בהליכים שנוקט עובד במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי, בבית הדין לעבודה, וכן בפני מבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור, שעניינם פגיעה או גרימה לפגיעה בתנאי עבודתו בשל כך שחשף מעשה שחיתות או התנהלות בלתי תקינה במקום העבודה.

כמו כן, כחלק בלתי נפרד מהגנה זו, יינתן סיוע משפטי גם בהליך של שימוע המתקיים בפני המעסיק בקשר עם כוונה לפטר את חושף השחיתות או להרע באופן מוחשי את תנאי עבודתו.

מתן סיוע משפטי לחושפי שחיתויות, נועד לתת מענה לחוסר השוויון האינהרנטי בעניין הייצוג המשפטי לו זוכה המעסיק לעומת העובד - אשר פעמים רבות ידו אינה משגת לממן שירותי עריכת דין כלל או כאלה הדרושים להתמודדות עם הייצוג המשפטי של המעסיק.

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה: ״החוק הקיים כבר מגן על חושפי שחיתויות, אך יש לתת לחוק חיזוק מהפן המשפטי. כשניצב מחד עובד פשוט, שנחשף לשחיתות ומעוניין לעצור אותה, ומנגד ישנו מוסד שלטוני גדול או חברה כלכלית חזקה שלהם אינטרס ברור לעצור אותו - החובה שלנו היא לסייע לאותו עובד בכל אמצעי העומד לרשותנו, ובכלל כך גם באמצעים משפטיים. מדובר באזרחים ראויים שהעזו לעשות מעשה קשה, ואסור לנו לאפשר מצב בו המוסריים ביותר מוצאים עצמם חסרי פרנסה. חשוב להעביר להם, ולכלל החברה הישראלית, את המסר הברור: המאבק בשחיתות הוא המאבק של כולנו, והמדינה תעמוד לצד חושפי שחיתות לאורך כל הדרך".
שחיתות סיוע הגנה עובד בית דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד