י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הממצאים הוכיחו: באלעד התקיים יישוב יהודי קדום

תגלית מרעישה בחפירות הארכיאולוגיות בעיר: במקום התקיים יישוב יהודי עתיק, ששמר על כללי ההלכה

הממצאים הוכיחו: באלעד התקיים יישוב יהודי קדום



האם במקום בו שוכנת כיום העיר אלעד, שכן בעבר הרחוק יישוב יהודי מן המניין?

אם לשפוט על פי דברי המומחים העובדים במקום, נראה שהתשובה חיובית. על פי מספר סימנים שהתגלו במקום, נראה כי בשטח ישנם מספר שרידים המעידים על תרבות יהודית הלכתית ששררה במקום.

בימים אלה החלו העבודות להקמת הפארק הארכיאולוגי ברחוב שמאי בעיר אלעד. הפארק, שאמור להשתרע על פני דונמים רבים, יכיל בתוכו שחזור של חלק מהאלמנטים שנמצאו במקום, לצד אטרקציות ייחודיות.

עוד קודם לכן, נמצאו במקום שרידים של אתרים ארכיאולוגיים המוכיחים כי במקום התקיים יישוב עתיק, ככל הנראה לפני כ-1,600 שנים. חלק מהמומחים מתארכים את הממצאים לתקופת התלמוד.

במקום נמצאו בין השאר גתות לייצור שמנים ויין, ועל פי התכנון, חלק מהפארק יכלול שיקום ושחזור של המתקנים, והתקנת מסלולי הליכה בין המוצגים העתיקים. חלק מהמתקנים אף יושמשו ותהיה בהם פעילות של המבקרים.

אלא שההפתעה שהמתינה לאחרונה למומחים, היתה רבה. עד כה, היתה רק השערה בדבר מי שאכלס את היישוב במקום. עכשיו נראה כי יש לכך אף סימוכין. מדובר ככל הנראה ביישוב יהודי, שלפחות בחלקו היה אמיד למדי.

הסימנים לכך רבים, כמו למשל תהליך ייצור היין, שנעשה במקום על ידי 'פטנט' מיוחד שנמצא בעוד אתרים בישראל, שאפשר גם לנכרים לבצע עבודות שונות בייצור, בלא שהם גורמים ליין להפוך ליין נסך. זאת באמצעות צינורות מיוחדים שהובילו את היין לתוך מאגרי אכסון, ללא מגע יד אדם.

ממצא נוסף התגלה בגת השמנים, כאשר על פי ממצאים במקומות אחרים, בחלק מהגתות היהודיות, יצרו מתקן חצי אוטומטי לכבישת השמן, זאת כדי שהשמן ימשיך לצאת גם במהלך השבת, כאשר היהודי אינו יכול לבצע פעילו. מתקן זה נמצא גם בשטח הפארק האלעדי.

והשבוע התגלה עוד ממצא, שאישש את ההנחה כי ככל הנראה מדובר ביישוב יהודי. במהלך החפירות נמצא במקום עמוד, המכונה על ידי הארכיאולוגים "עמוד לב". מדובר בעמוד פינתי שהיה מקובל להציב כמותו בפינות בתי הכנסת הגדולים בארץ ישראל. צורת הלב נוצרת כשהמסתתים יצרו שני עמודי אבן צמודים, המסתיימים בקצה אחד בצורה חדה.

ראש העיר אלעד, הרב ישראל פרוש, הגיע השבוע לסייר בשטח העבודות, ולשמוע על הממצאים המרתקים. הוא אמר כי בכוונתו לפתח את המקום כדי ליצור מקום לימוד ובילוי אליו יגיעו תלמידים מכל רחבי הארץ.
אלעד יישוב תלמוד ממצאים חפירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד