כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אהבת ישראל: משפחת אביחצירא בראיון מיוחד

"אהבת ישראל הייתה הדבר המרכזי ביותר אצל סבא, וכולנו יודעים כמה שזה חסר היום" • 30 שנה מפטירתו של 'באבא סאלי', נפגש כתב 'בחדרי חרדים' עם שלושה מנכדיו, הרבנים יהודה, משה ויצחק אביחצירא, ושמע מהם חוויות ילדות, זכרונות מהסבא הגדול ופעילות המשך לזכרו במסגרת המוסדות הענפים בעירו נתיבות • ומדוע כדאי להשתטח על הקבר?

אהבת ישראל: משפחת אביחצירא בראיון מיוחד



שניים מנכדיו האהובים של סידנא באבא סאלי זיע"א, יו"ר המוסדות הענפים בנתיבות, הרב יהודה אביחצירא, וראש הכולל הרה"ג משה אביחצירא בשיחה מיוחדת ונדירה עם 'בחדרי חרדים' לרגל ההילולא ה-30 של ה'באבא סאלי' זיע"א אשר יחול ביום א', בהילולא המרכזית בעיר נתיבות. שיחה אליה הצטרף בהמשך האח השלישי, רבי יצחק אביחצירא.

קשה לחשוב במושגים של היום על דמות רוחנית היכולה לאגד את כל קצוות עם ישראל, מכל קהילות הקודש ומכל העדות והחוגים, בדומה לבאבא סאלי זיע"א, אשר היה נערץ ומקובל בכל קנה מידה והוכר ככזה בכל קהילות הקודש, החסידיות, הספרדיות והליטאיות, בכל רחבי תבל ובכל קצוות העולם היהודי.

"כאשר מזכירים את השם ה'באבא סאלי', עוברת לכולם צמרמורת גם היום, שלושים שנה אחרי פטירתו", כך פותח הרב יהודה אביחצירא, נכדו אהובו של סידנא באבא סאלי, אשר תחת הנהגתו של אביו, האדמו"ר הבאבא ברוך, מנהל את המוסדות הענפים בנתיבות ביד רמה. "צריך להבין שצוואתו של סבא הייתה להמשיך בדרכו בקודש, להמשיך ולפתח גני ילדים, מוסדות תורה וחסד, כוללים, פעילויות רווחה וסיוע וכל דבר שבקדושה, ואנחנו כנכדיו עושים הכול כדי לפתח ולרומם את מוסדות ה'באבא סאלי', לא כדי שיהיו מוסדות או כדי שיתפרנסו אנשים כאלו או אחרים, אלא כדי לקיים את צוואתו של הסבא שלנו, הבאבא סאלי".

קשה להאמין, אבל הזיכרונות מלפני שלושים וארבעים שנה בקרב נכדיו של הבאבא סאלי, בעיניהם כאילו התרחשו אתמול. "אני זוכר כילד את סבא, לא אשכח את סעודות השבת על שולחנו, היה זה מעין עולם הבא ממש", כך מספר בגילוי לב הרה"ג משה אביחצירא, "אבינו שליט"א, האדמו"ר רבי ברוך, התמסר להקים אוהלה של תורה, כדי שנוכל לומר גם היום שתורתו של 'באבא סאלי' חיה, סגולותיו שרירות וקיימות, ואין ספק כי כיום, שלושים שנה אחרי, הניסים והמופתים נמשכים כאילו היה הבאבא סאלי בעודו בחיים, כל מי שמתעסק בקדושה של הבאבא סאלי מרגיש זאת. אפשר לשמוע זאת מבעלי הדפוס שמדפיסים את ספריו, מאנשי המוסד ומכל מי שמכיר ויש לו עיסוק בתורת הסבא קדישא, יש כאן ממש ברכה ב"ה".



"אהבת ישראל ניתנה לכולם, לא רק לנכדים"

כאשר נכנסים לבקר במוסדות 'הבאבא סאלי' בנתיבות, אנו רואים את ההמונים צובאים על דלת החדר בו מתקיימת קבלת קהל, בין הנוכחים ישנם פשוטי עם לצד חברי כנסת ואברכים, כולם רוצים להתברך מבנו של הבאבא סאלי, הבן שממשיך את דרך אביו הן במוסדות בעיר נתיבות, והן בקדושת העיר ותושביה, האדמו"ר הבאבא ברוך.

כל מי שגר כאן יודע כי מוסדות הבאבא סאלי בנתיבות הן אחת מתעשיות הפאר של עולם התורה והחסד, "יש לנו החל מגני ילדים, בהם לומדים ומתחנכים מאות ילדים כ"י, וכלה במוסדות ובכוללים, בחלוקת מזון לנזקקים, בקמחא דפסחא ובכל דבר שבקדושה. כל תושב נתיבות יודע שהמוסדות של הבאבא סאלי הן הכתובת עבורו בכל דבר, וזו באמת הייתה התכונה הנפלאה ביותר של הסבא, אהבת ישראל, כל אחד שהכיר, התברך, קיבל ישועה או זכה לעצה טובה מסבא קדישא התפעל מאהבת הישראל שהייתה לו. גם אבינו שליט"א כל הזמן מתבטא שאהבת ישראל שהייתה לבאבא סאלי היא אחת התכונות המדהימות שקשה היום למצוא", מספר הרב יהודה אביחצירא, "אני זכיתי שסבא יהיה בחתונה שלי, ושיהיה סנדק של בני בברית המילה, וזכיתי לשבת בצילו ולשמוע מתורתו, מברכותיו ולראות מהי אהבת ישראל אמיתית".

גם אחיו, הרה"ג משה אביחצירא מספר כי המופתים שהיו בזמנו של הבאבא סאלי היו מוחשיים ממש, "אמנם הייתי צעיר יותר, אבל התחושה הייתה כי כל מי שצריך היה ברכה או ישועה, היה מגיע לסבא לבקש ולהתפלל, וגם אצלי אישית היו מקרים רבים שנחשפתי אליהם ובעוצמה הרוחנית והקדושה והטהרה שהיה לבאבא סאלי, שקשה היום אפילו לתאר אותה במילים".

ה"באבא ברוך", בנו חביבו של הבאבא סאלי, מקבל קהל כאמור בביתו מידי יום, מעניק מעצותיו ומעתיר בברכת "זכות אבות" על הבאים לתפילה. על ציון הבאבא סאלי פגשנו כמה מהם, "באנו מאשקלון לכאן היום כדי לקבל ברכה לחלאקה", מספר דוד אוחנה, "אבי לקח אותי לבאבא סאלי כשהייתי בן שלוש, וזה היה טבעי שאגיע גם אני לנתיבות היום כשהבן שלי בן שלוש".

כאשר שואלים את נכדיו של הבאבא סאלי, האם כנכדיו, הם חשו פריבלגיה כלשהי אצלו, בדרך חינוכו או בחיי הבית, הם אומרים שקשה לאבחן. "כשיש אהבת ישראל כה עצומה, הוא העניק אותה לכל אחד, לא רק לנו כנכדים, אבל אין ספק שזכינו לדברים שאחרים לא זכו להם, לראות את הישועות בעיניים, לראות הנהגות, לשמוע את תפילותיו מעומק ליבו, לאכול על שולחנו ולשהות לידו, אלו דברים שנשארים איתנו כל החיים ואנו משתדלים להעביר מהחוויות הללו גם לצאצאנו אנו" אומר הרה"ג משה אביחצירא.

"כל אחד היה רוצה שסבא שלו יהיה הבאבא סאלי, אבל הבאבא סאלי היה רוצה שכל אחד מאיתנו יתפלל כמו שצריך ויעשה את עבודת השם שלו, לאנשים אשר אינם שומרי תורה ומצוות, הוא היה מבקש שישמרו שבת, טהרת המשפחה ותפילין ותמיד היה מקפיד לחזק ולעודד את אלו שבאו אליו בצרותיהם", מוסיף הרב יהודה אביחצירא, והסיפורים קולחים מפיהם.



"אלפי סיפורי מופתים לאחר פטירתו"

כשחושבים היום על מופתים או ניסים, זה נשמע דבר מיסטי, אצל הבאבא סאלי הייתה רוח של קדושה שלא שייך לתאר אותה במושגים של ימינו, אומרים נכדיו, "אנחנו מרגישים ויודעים מאלפי סיפורים שגם לאחר פטירתו, יהודים באים מכל רחבי תבל רק כדי להתפלל על ציונו, ונושעים ב"ה.

"היו לנו עדויות, מכתבים, טלפונים וכל כך הרבה יהודים שסיפרו על מופתים בזכות הצדיק, וגם היום, שלושים שנה אחרי פטירתו, כל אחד שמרגיש מעט צרה, זקוק לישועה או לברכה, אנו ממליצים ומבקשים פשוט לבוא לכאן, להשתטח על ציון הבאבא סאלי, אין תחושה שדומה לזו ובעז"ה גם הישועות הן נפלאות", אומר הרב משה אביחצירא.

"אין ספק שכמנהלי המוסדות בימים כאלו קשה להחזיק אותם כלכלית, העלויות עצומות והעול כבד, אבל לשמחתנו הציבור רוצה להרגיש חלק מהבאבא סאלי גם היום כמו בעבר, ורוצים להמשיך להחזיק בתורתו, בצוואתו ובעירו. אבא שליט"א מתאמץ מאד, גם אנו משתדלים כדי שהמוסדות ימשיכו ויתפתחו, ואכן המצב הוא של התפתחות ושגשוג, ואין ספק שכנכדיו, אין לנו סיפוק גדול יותר מזה". אומר הרב יהודה אביחצירא.

ביום ראשון הקרוב בשעות הצהרים יתקיים טקס ההילולא הרשמי בהשתתפות עשרות אלפים מכל רחבי תבל, "יהודים רבים מצרפת, לונדון וארה"ב כבר באו לארץ כדי להיות בהילולא, יבואו קהל עצום, אבל כנכדיו של סבא, אנחנו רוצים שכמה שיותר יהודים יזכו להיות כאן, אנחנו קוראים לכל יהודי מכל עיר וישוב, קיבוץ או מושב, לבוא, להתברך, להתפלל ולבקש ישועה.

"הבאבא סאלי היה סבא קדישא של עם ישראל כולו, וכלל ישראל ממשיך גם היום להתפלל בזכותו של הצדיק לישועה ולברכה, המועד הזה של שלושים שנה הוא יום מסוגל מאד להשתטח על הציון, להתפלל ולבקש, אין לנו דרך אחרת, תפילה ואמונה זוהי דרכנו, ובזכות הצדיק אנו מקווים כי נראה ישועות בפרט ובכלל, בכל הנושאים הזקוקים לישועה פרטית וכללית של עם ישראל. סבא היה אוהב ישראל ועם ישראל אהב אותו ועדיין אוהב וזוכר את תורתו" מסכם הרב משה אביחצירא.



"קשה לדמיין איך היה הדור נראה איתו"

בשלב זה מצטרף לשיחה הרה"ג יצחק אביחצירה, הוא מספר כי סביו הגדול הותיר חותם לא רק על עולם יהדות ספרד, עולם התורה והעיר נתיבות, אלא על הדורות הבאים כולם. "אין ילד היום שלא יודע מי היה באבא סאלי, למרות שהוא נפטר לפני שלושים שנה. החיסרון בא לידי ביטוי בכל יום מבחינתנו, כבני משפחה, אבל גם הציבור כולו מחונך על סיפורים שהיו עימו בעיקר בתחומי הקפדתו על טהרה וקדושה, תורה וחסד, ואהבת ישראל.

"העובדה שהוא הותיר אחריו מורשת כה ענפה ועצומה, היא מעין נחמה עבורנו, כמשפחה, כנכדיו. כל נכד וכל בן משפחה של הבאבא סאלי מכיר באופן אישי אלפי סיפורים של ניסים ומופתים שהיו בזכות הבאבא סאלי וזכויותיו. קשה לדמיין איך היה הדור היום אם הוא היה אתנו, אבל גם היום, מי שמגיע לציונו הקדוש, מתפלל ומעתיר לתפילה, יודע שיש ישועות רבות בזכות הצדיק, והקב"ה מאזין לתפילת עם ישראל לא רק כאשר היה חי, אלא גם אחרי פטירתו של הצדיק, הוא יכול להשפיע בעולמות העליונים ומליץ יושר עבור כלל עם ישראל".

האחים לבית אביחצירא ממשיכים כאמור את מוסדות הבאבא סאלי בנתיבות, כאשר מעליהם עומד בראש האדמו"ר הבאבא ברוך, אשר יהודים מגיעים אליו מרחוק ומקרוב, לקבל תפילה וברכה ב"זכות אבות", כאשר גם היום, המשפחה הענפה מונה צאצאים רבים בלע"ה הממשיכים את דרך הסבא קדישא. "ביום ההילולא כולנו בניו, כל אחד מעם ישראל יכול להתחבר לבאבא סאלי, לבוא להתפלל, לשפוך צקון לחש ולצפות בע"ה לישועה", מסכם גם הוא, כאחיו.
אבוחצירא אחים מוסדות באבא סאלי קדושה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד