ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

מתכוננים לשמיטה: בכנסת ינסו להוזיל את מחירי היבולים

ההכנות לשנת השמיטה: יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מכנס את הגופים הרלוונטיים וקובע כי "אין הצדקה לפער מחירים כזה"

מתכוננים לשמיטה: בכנסת ינסו להוזיל את מחירי היבולים

בעוד תשעה חודשים תחל שנת השמיטה, ובוועדה לביקורת המדינה בכנסת מבקשים לבדוק כיצד נערכת המדינה לשמירת שמיטה ממלכתית. ביום שני הקרוב תדון הועדה, בדו"ח מבקר המדינה על ההערכות לשנת השמיטה הקודמת (תשס"ח) – וממנה ללמוד על הצפוי בקרוב. יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס), אומר לקראת הדיון כי "אין שום הצדקה לפער-מחירים כה-משמעותי. בהיערכות נכונה מראש - ניתן להוזיל עלויות ולהקל על יוקר המחיה".

מבקר המדינה מצא, כי אף שהסכום שהוקצב לשנת השמיטה תשס"ח היה גדול פי ארבעה מהסכום שהוקצב לשנת השמיטה שקדמה לה, להצעת ההחלטה על סכום התקציב לשנת השמיטה לא צורפו מסמכי רקע הכוללים תחשיבים כלכליים שיש להביא בחשבון במסגרת קביעת הסכומים שהוקצו לכל נושא במסגרת התקנות הייעודיות.

המבקר מוסיף כי בשנת השמיטה הקודמת החליטה מועצת הרבנות הראשית, שלא לפי מדיניותה לדורותיה, לצמצם את הטיפול בהיתר המכירה, וכחלופה הקימה, לראשונה מטעמה, מערך של אוצר בית דין. "הקמתו של אוצר בית הדין לא אושרה בממשלה או במסגרת רשמית אחרת ולא תוקצבה, ופעילותו מומנה מהתקציב שיועד לטיפול בהיתר מכירה; הרבנות הראשית אישרה התקשרות עם חברה פרטית בתור ספק יחיד לביצוע פרויקט השמיטה בלא שנערכה מבעוד מועד לפרסום מכרז לבחירת החברה", מציין המבקר.

הוא מוסיף כי משרדי החקלאות והדתות לא נערכו מבעוד מועד לשנת השמיטה, ולכן הקריטריונים למתן התמיכות פורסמו במהלך שנת השמיטה ובסופה, והדבר גרם לעיכוב בהעברת התמיכות לזכאים ולפגיעה ביכולתם של משרדים אלה לבצע בקרה על העמידה בקריטריונים למתן התמיכות.

סקר מחירים שעשה משרד מבקר המדינה העלה כי מחירי התוצרת למהדרין, גבוהים בכ-66% בממוצע ממחירי אותה תוצרת שנמכרת לפי היתר מכירה, וכי אף שניתנו תמיכות לחקלאים המשווקים תוצרת למהדרין והטבות מס ליבואני תוצרת חקלאית, לא הובטח שמחירי התוצרת יהיו דומים למחירי השוק לצרכן.

המבקר מוסיף כי במרס 2008 חוקק חוק ועדת שמיטה ממלכתית, התשס"ח-2008 שאמורה לסייע למדינת ישראל בהיערכות לקראת שנת השמיטה הקרובה ובאלו שאחריה. המבקר מדגיש כי כדי למנוע בזבוז כספים או מחסור במשאבים כספיים, על הממשלה לקבל מידע מקיף על ההצעה המובאת לאישורה, ובכלל זה תחשיבים כלכליים וניתוח השפעות כלכליות ומשקיות. ראוי לבדוק את האפשרות להיערך מבעוד מועד ליצירת מקורות קיום בשנת השמיטה לחקלאים המעוניינים בכך והזכאים לתמיכות, כדי שיהיה אפשר לצמצם את התקציב המיועד לתמיכות.

על הרבנות הראשית קורא המבקר לפעול לתכנון ולתקצוב של ההיערכות הנדרשת לשנת שמיטה ולביצועה מבעוד מועד, שבמסגרתם ייקבעו הגוף המבצע, אופן הביצוע, לוחות זמנים ונהלים. כמו כן עליה לגבש פתרונות לסוגיות הלכתיות ומשפטיות בנושא, ולספק לחקלאים מידע כולל על האפשרויות העומדות בפניהם ועל ההסדרים הנהוגים בשנת השמיטה. כמו כן בהתחשב בכך שהרבנות הראשית שינתה את המדיניות שהייתה נהוגה ממועד הקמת המדינה ושעליה הסתמכו חקלאים וצרכנים והפעילה לראשונה אוצר בית דין מטעמה, ושאוצרות בית דין פרטיים כבר פועלים וממלאים לכאורה את צורכי האוכלוסייה שמקפידה לצרוך תוצרת למהדרין, היה עליה לבחון על פי כללי מינהל תקין אם מהיבטים מנהליים ועל פי שיקולים כלכליים נחוץ להקים אוצר בית דין שכזה.

על משרדי החקלאות והדתות מטיל המבקר לקבוע לקראת שנת השמיטה נהלים וקריטריונים למתן תמיכות, כדי לצמצם פגיעה אפשרית בחלוקת התמיכות, וכדי שיהיה אפשר לעשות בקרה בזמן אמת על הנתונים שצוינו בבקשות לתמיכה. על משרד החקלאות לדאוג לכך שהתמיכה תינתן רק לחקלאים שמשווקים את תוצרתם באמצעות מערך שיווק של אוצר בית דין, ושהכנסותיהם מהתוצרת לא כיסו את הוצאות הייצור. כמו כן, לדעת המבקר ראוי שוועדת השמיטה הממלכתית תיתן את דעתה על הפערים הגדולים בין מחירי התוצרת למהדרין ובין מחירי השוק, כדי שגם ציבור צרכני המהדרין יוכל לקנות תוצרת במחירים דומים למחירי השוק.

הישיבה תתקיים ביום שני הקרוב, ה' בשבט (6 בינואר) בשעה 11:00 בבוקר, בהשתתפות סגן שר הדתות ח"כ הרב אלי בן דהאן, ונציגי משרד מבקר המדינה, משרדי הדתות, האוצר והחקלאות, הרבנות הראשית לישראל, ארגון רבני צהר, התאחדות החקלאים, האיחוד החקלאי, המועצה הישראלית לצרכנות, רשות ההסתדרות לצרכנות ועוד.
כנסת מחירים מבקר המדינה שמיטה ירקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד