י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בדיקת אור ירוק: בכבישים רבים מעקות הבטיחות אינם תקינים

המשמעות של מעקות בלתי תקינים: תאונה שיכלה להיגמר בפציעה קלה עלולה להיות קטלנית. עמותת אור ירוק: "על מדינת ישראל לוודא כי בכל מקום בו יש צורך בכך, יוקמו מעקות בטיחות תקינים, אשר יוכלו למנוע תאונות דרכים ולהציל חיים"

בדיקת אור ירוק: בכבישים רבים מעקות הבטיחות אינם תקינים




אחד התרחישים המפחידים ביותר בזמן הנהיגה הוא איבוד שליטה על הרכב או מעורבות בתאונת דרכים הגורמות לרכב להתנגש בעוצמה במערה הבטיחות שבצידי הדרך. יחד עם זאת, התנגשות זו, אינה אמורה להיות קטלנית עבור יושבי הרכב, כאשר מעקות הבטיחות הם תקניים. מבדיקה שערכו מתנדבי אור ירוק עולה, כי במקרים רבים ברחבי הארץ, מעקות הבטיחות אינם בטיחותיים ולכן כאשר תרחיש זה יתקיים, התאונה עלולה להיות חמורה ביותר ואף לגרום למוות.

מעקות בטיחות הינן פריט ריהוט כביש, אשר נועדו למנוע החמרה בתאונות אובדן שליטה ברכב והתנגשות בעצמים בקרבת הכביש, לרבות מניעת תאונות חזיתיות – כאשר מעקה הבטיחות הוא שמפריד בין נתיבי התנועה הנסיעה לכל כיוון.

אחד המוקדים הבעייתיים שנמצאו הוא בכביש 5 באזור מחלף אפק. באזור זה, נמצאו שני ליקויים מרכזיים. הליקוי הראשון קשור לאופן הרכבת מעקה הבטיחות. מקטעי מעקה בטיחות תקין, צריכים להיות מורכבים בדומה לרעפים, אחד על השני, כך שההרכבה תעשה עם כיוון הנסיעה של הרכבים. באופן זה, רכב הפוגע במעקה גולש לאורכו עד למצב עצירה.

באזור מחלף אפק הרכבת המקטעים נעשתה בצורה הפוכה, בניגוד לכיוון הנסיעה כך שכלי רכב הפוגעים בגדר למעשה עלולים "לקלף" אותה ולשפד ממש את הרכב. ליקוי נוסף במחלף אפק הוא כי חסרים ברגים לחיבור מקטעי מעקות ההפרדה. מדובר על התקנה רשלנית והיעדר פיקוח העלולים לגרום לאסון.

מוקד בעייתי נוסף שנמצא הוא בכביש 4, באזור צומת מורשה לכיוון דרום. בכביש זה, ישנה אבן שפה היוצרת מדרגה מסוכנת המשבשת את פעולת המעקה.על פי הדעה הרווחת בעולם, מעקה בטיחות אינו מתפקד היטב עם אבן שפה לפניו, משום שהיא יוצרת מכשול לרכב ועשויה להוות מקור סכנה לרכב הסוטה מנסיעתו. מפגע זה נמצא גם בכביש 4 באזור צומת גהה לכיוון צפון ובכביש 5 באזור צ ומת גלילות לכיוון מערב.

מקום מסוכן נוסף התגלה על ידי מתנדבי אור ירוק בכביש 89 ממירון לכיוון צפת בו נמצא כי ישנו סיבוב מסוכן אשר אין בצדדיו מעקה בטיחות. בסיבוב זה, במיוחד בשעות החשכה, נהגים עלולים לסטות מהדרך וללא מעקה בטיחות הפגיעה שלהם תהיה חמורה יותר.

מעקה בטיחות פסול נוסף נמצא בכביש 505 באזור כפר קאסם, בו תחזוקת המעקה הינה לקויה ומחייבת את הגורמים המוסמכים לתקן אותו למען בטיחות הנהגים.

גם בכביש 8544 מכפר ירכא לדיר אל אסד נמצא מעקה מסוכן, משום שהוא הותקן מאחורי עמודי התאורה ולא לפניהם. במצב זה, מכונית אשר תסטה מהדרך תתנגש קודם כל בעמוד התאורה ורק לאחר מכן במעקה, כך שלמעשה המעקה לא מבצע את תפקידו ולא מגן על הנוסעים ברכב מפני פגיעה בעמודי התאורה.

עמותת אור ירוק: "אחד הדברים החשובים בכביש, היא תשתית מתאימה שתגן על משתמשי הדרך בין בכדי למנוע תאונה ובין להקל את רמת הפגיעה במקרה של תאונת דרכים. מעקות הבטיחות הם חלק חיוני ביותר מתשתית הכביש ולכן יש לשמור על תקינותם. מעקה בטיחות בלתי תקין עלול לגרום לתאונות דרכים קשות ואף קטלניות. על מדינת ישראל לוודא כי בכל מקום בו יש צורך בכך, יוקמו מעקות בטיחות תקינים, אשר יוכלו למנוע תאונות דרכים ולהציל חיים".
אור ירוק מעקה בטיחות תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד