כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

סיכום שנת 2013 במאבק בתאונות הדרכים

כך הצלחנו להציל בשנת 2013 את חייהם של מאות ישראלים מהקטל בכבישים • שמואל אבואב מסכם שנה

סיכום שנת 2013 במאבק בתאונות הדרכים

לפני עשרים שנה בדיוק, בשנת 1993, בזמן שבארץ המודעות הציבורית לקטל בדרכים הייתה בחיתוליה, חיו בארץ פחות מחמישה מיליון איש ונהרגו בכבישי הארץ 633 איש.

בשנה החולפת חיו בישראל למעלה משמונה מיליון איש, ונהרגו בכבישים כ-300 איש. כמעט הכפלנו את מספר משתמשי הדרך, ובמקום שנכפיל, בהתאמה, את מספר הנפגעים, הפחתנו אותו ביותר ממחצית. זאת אומרת שאם בעשרים השנים האחרונות היינו יושבים בחיבוק ידיים לנוכח הקטל בדרכים, היינו נאלצים ללוות בשנה החולפת לבית הקברות למעלה מאלף הרוגים.

תחת זאת אנו מלווים למנוחות כ 300 קורבנות, והמגמה החיובית העקבית מבטיחה את הפחתת מספרם גם בשנים הקרובות. כך שבסיכום הבטיחות בדרכים של השנה החולפת, עלינו לומר "יש תקווה" במבט לעתיד.

בהביטנו לאחור, ובהכירנו בהישג האדיר שהשגנו בהפחתת מספר ההרוגים מתאונות בדרכים בישראל לאורך השנים, עלינו לשאול את עצמנו איך עשינו את זה?

עשינו את זה באמצעות התמקדות לאומית בחמישה תחומים בעיקר: הגברת ההרתעה והאכיפה, שיפור התשתיות, שיפור בטיחות כלי הרכב, החמרת הענישה בחקיקה, שיפור תהליך לימוד הנהיגה לנהגים צעירים, והשקעה רצופה בחינוך ובהסברה.

ההתמקדות הלאומית בשני התחומים האחרונים – שיפור תהליכי לימוד הנהיגה והגברת החינוך וההסברה, הניבו לנו, נוסף על המיקוד הלאומי, גם מיקוד אישי ומשפחתי של הישראלים לעצמם, שנעשו בעצמם מודעים יותר ולפיכך זהירים יותר.

"יגעת ומצאת תאמין" אמרו חז"ל, ותוצאות השנים האחרונות שבות ומאשררות את הכלל העתיק. לאורך השנים אנו, בעמותת אור ירוק, שבנו והתרענו כנגד התמודדות הרשויות עם האתגר, והתעקשנו לשמור את הנושא בראש סדר היום הציבורי, בכל הכלים שעומדים לרשותנו. עשינו זאת מתוך אמונה שהלחץ הקבוע הזה יחלחל וישפיע הן על מקבלי ההחלטות והן על האזרח הפרטי. בדיעבד, ניתן לסכם שמאבקנו לא נכשל.

אלא שעדיין כ-300 ישראלים עדיין נהרגו השנה בכבישי הארץ. הטרגדיה העצומה שבמותו של כל אחד ואחת מהם, אינה גורל אלא מחדל הניתן למניעה, כי המהות במאבק בתאונות הדרכים היא: שלא רק הנהג אשם.

אנו נושאים את עינינו אל מדינות כהולנד, אנגליה ושוודיה, שבמשך השנים התמידו בעקשנות, הרבה יותר מאיתנו, ביישום התוכניות הלאומיות למאבק בתאונות הדרכים, לא פגעו בתקציביהן גם בימי קיצוצים, וראו ברכה במעשיהן יותר מאיתנו. הלקח מהצלחתן בהקטנת מספרי ההרוגים בשטחיהן, הוא שמצד אחד אנחנו מתקדמים בדרך הנכונה ובכיוון הנכון, אך מצד שני, עלינו להמשיך להתקדם ביתר נחישות וביתר מחויבות. נשיג זאת באמצעות החזרת מלוא 550 מיליון השקלים, התקציב שהקצתה הממשלה למאבק בקטל בדרכים, חזרה לתעודתו.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
סיכום שנה תאונות דרכים קטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד