כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הוסדרו היחסים בין מד"א ו'איחוד הצלה'?

משרד הבריאות פרסם את הסדרת הסמכויות - שני הארגונים רואים בכך ניצחון • מסמך ההחלטה - הפרשנות של הצדדים

מנכ"ל מד"א ויו"ר איחוד הצלה בלחיצת ידים
מנכ"ל מד"א ויו"ר איחוד הצלה בלחיצת ידים



עידן חדש? משרד הבריאות פרסם בשעות היום (ב) אחר הצהרים 'חוזר המנהל הכללי' המסדיר את המענה הראשוני להגשת עזרה ראשונה על ידי כונני חירום. מהחוזר עולה, כי כוננים אשר הוכשרו למתן עזרה ראשונה על פי כללי משרד הבריאות רשאים להעניק עזרה הראשונה לבד, מצוותי מגן דוד אדום, ובנוסף יחוייב מגן דוד אדום להעביר מידע לכונני הארגונים העומדים בתקן משרד הבריאות. תאריך תחילת יישום החוזר נקבע ל-01/02/2014.

על פי חוזר המנכ"ל, מוקד החירום 101, ימשיך להיות מופעל על ידי מגן דוד אדום. מוקד הכוננים של מד"א הוא זה שישלח את המידע על מקרי חירום לחמשת הכוננים הקרובים ביותר, שהוכרו ע"י משרד הבריאות. מה שאומר, שגם כונני 'איחוד הצלה' יוזנקו לפי מידת קירבתם לאירוע, ויתנו דיווח מלא למוקד הכוננים.

במידה ויהיה בעייה עם כונן מסויים, הוא יועלה לוועדת משמעת של מגן דוד אדום, ונציג של ארגון הכוננים אליו הוא משוייך. במידה ולא יוחלט בינהם, ההחלטה תועבר לנציגי משרד הבריאות, שיכריעו.

כונן לרפואה דחופה, שלא יהיה פעיל במשך חצי שנה, או לחילופין שלא יענה לקריאות במשך שלושה חודשים, יושהה אוטומטית ממערך הכוננים, ויצטרך להסביר את היעדרותו.

במד"א הגיבו ואמרו כי "אנו מודים לשרת הבריאות ולמנכ״ל המשרד על הסדרת נושא חשוב זה. אין ספק שמד״א כארגון ההצלה הלאומי של ישראל שאמון על תחום זה, הוא הגוף היחיד שמוסמך וצריך להפעיל ולנהל על כל מי שעוסק בהגשת סיוע רפואי ראשוני".

בהנהלת ארגון "איחוד הצלה" מברכים את משרד הבריאות על אימוץ עמדת הארגון כי מידע אודות מקרי הצלת חיים אינו נחלתו הבלעדית של מגן דוד אדום וכי יש לשתף את 2,000 כונני "איחוד הצלה" במידע הרפואי ללא כל קשר לשיוכם הארגוני. יחד עם זאת, הוסיפו כי מדובר בצעד ראשון לתיקון ליקוי אחד מתוך שורה ארוכה של ליקויים מהותיים בתחום הרפואה הדחופה בישראל, וכי הארגון ימשיך לפעול לתיקונם מהר ככל הניתן לטובת שירותי הצלת חיים יעילים ומהירים יותר לטובת אזרחי ישראל.

עוד הוסיפו כי זאת הפעם הראשונה בה משרד הבריאות מנסה להסדיר בפועל את פעילות חובשים, פרמדיקים ורופאים אשר פועלים בשטח. הצורך להסדרת הפעילות גבר לאחר נתק ארוך ששרר בין ארגוני החירום מד"א ו"איחוד הצלה" במסגרתו סירבה הנהלת מד"א לאפשר שיתוף מידע על קריאות החירום המגיעים למוקד 101 עם אלפי כונני "איחוד הצלה". אי ההסכמה לשתף במידע על קריאות החירום הביא למצב בו כונן רפואת חירום אשר מצויד בציוד מציל חיים היה יכול להימצא במרחק קצר מאדם הזקוק לסיוע רפואי דחוף, אך לא ידע על האירוע בזמן אמת.

כונני איחוד הצלה פועלים למד כונני מד"א. צילום: עוזי ברקצילום: כונני איחוד הצלה פועלים למד כונני מד"א. צילום: עוזי ברק
כונני איחוד הצלה פועלים למד כונני מד"א. צילום: עוזי ברק


מנכ"ל מד"א: "הצעתי זאת לפני כמה שנים"

'בחדרי חרדים פנה בעקבות ההחלטה לאלי בין, מנכ"ל מד"א, וביקש לשמוע את תגובתו.

• מד"א חייב להכיר באירגוני ההצלה אשר מוכרים ע"י משרד הבריאות, ולא הוכרו עד היום ע"י מד"א?
"אנחנו לא מכירים באף ארגון, היות ואנו הגוף הלאומי של מדינת ישראל. עד היום סיפקנו מידע רפואי לכוננים אשר אנו מכירים בהם, יודעים מה הידע הרפואי שלהם, ורק בהם יכולנו לבטוח. אנחנו מפעילים כבר היום אלפי כוננים".

• האם מד"א יכיר במקצועיותם של כונני ארגוני ההצלה, אשר מוכרים ע"י משרד הבריאות?
"מה שיקרה בעתיד, שמשרד הבריאות יעבירו לנו את כל המידע על הכוננים, מה שעד היום סירבו באיחוד הצלה לתת לנו, ויחייבו אותם לעמוד בסטנדרטים של ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל, וכך נוכל גם להכיר בהם, ולקבל עליהם אחריות שילוחית".

• איך הכוננים אשר אינם משוייכים למד"א, יוזנקו על ידי מוקד מד"א בהתאם להחלטת חוזר מנכ"ל, אם אין ברשותם מכשירי מירס של מד"א?
"כונני איחוד הצלה והאחרים, יעבירו את פרטי מכשיר המירס שלהם למשרד הבריאות, ובמידה ויוכרו כמוכשרים על פי התקן, הפרטים יוזנו במחשבים של מד"א, וכך יוזנקו לאירוע החירום. יותר מכך, אני הצעתי את הדברים האלה לפני מספר שנים, אך באיחוד הצלה לא רצו לקבל את זה".

• האם עובדי מד"א, יורשו מהיום והלאה להצטרף אף למערך הכוננים של ארגוני ההצלה השונים, קרי: קבלת ציוד רפואי או מירס?
"מי שעובד בארגון מגן דוד אדום, אין לו שום סיבה להצטרף לארגון אחר, היות והוא מקבל את כל מה שיסייע לו להציל חיים. במידה עובד כזה או אחר יחליט להצטרף אף לאיחוד הצלה, לא ננקוט כנגדו בצעדים משמעתיים".

• מתנדבים רבים של איחוד הצלה הושעו ממד"א, היות וגילו כי הם מחזיקים מכשירי מירס של איחוד הצלה. איך זה מסתדר עם האמירה שלך שאין לך בעייה שיהיו מתנדבים גם בארגון איחוד הצלה?
"מתנדבים מאיחוד הצלה שהושהו ממד"א, משני סיבות בלבד: התנהלות רפואית שאינה מקצועית, ואי שמירה על חסיון פרטי החולים".

בהתייחסותו לנהלים החדשים ממשרד הבריאות אומר בין, כי "אין ספק שנקבעה מדיניות חדשה וחד משמעית, שאין דבר כזה שמוקד מקבל מידע ומזניק כוננים, אלא אך ורק מד"א הארגון הלאומי של ישראל". עוד הוסיף כי יעשה הכל ואף יצא מגדרו, כדי שהנהלים החדשים של משרד הבריאות יצאו לפועל, ויקויימו בשטח".



האם ההחלטה של משרד הבריאות, שהגוף שיפעיל את מערך הכוננים הוא מגן דוד אדום, ואליו גם יועברו כל השיחות החירום ממוקדי ההצלה, ישפיע על מוקד החירום של איחוד הצלה 1221? באיחוד הצלה אומרים שלא.

לדברי בכיר בארגון, מידי יום מתקבלות עשרות קריאות חירום ממוקדי חירום שונים שעובדים עם מוקד איחוד הצלה כגון: חברת נטל"י, שח"ל, מוקד אנוש, מוקד יד שרה ועוד, ומקרים אלו אינם קשורים כלל למד"א. הסיבה שקריאות אלו מועברות לאיחוד הצלה, היא שהכוננים זמינים באיזורים בהם אותם ארגונים צריכים הזנקת כוננים, ללא צורך בפינוי, היות ולארגון שמעביר את הקריאות לאיחוד הצלה, יש להם אמבולנסים משל עצמם, וכך לדבריהם קריאות אלו לא יועברו למד"א.

לגבי שאר הקריאות הרפואיות אמורים באיחוד הצלה, כי כמו בעבר כך גם בהמשך, כל מקרה רפואי מועבר מיידית למד"א. "ההבדל הוא, שעד היום המידע היה עובד רק מאיחוד הצלה למד"א, אך ממד"א לא היה עובד מידע לאיחוד הצלה" אומר הבכיר, "אך לפי חוזר המנכ"ל, התחילת חודש הבא, המידע יזרום גם ממד"א לאיחוד הצלה, וזה בדיוק מה שציפינו, לטובת החולים".

מסמך חוזר מנכ"ל המלא לקריאה:

איחוד הצלה מדא החלטה סמכות חוזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד