י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"קבצו נדבות" • כך ציינו בויז'ניץ את ה'ניטל'

בחצר ויז'ניץ ציינו את ליל ה'ניטל' הפרובסלבי, החל ב-7 בינואר • הבחורים שרו ניגונים והקשיבו להרצאות • ומה עשו האברכים?

האדמו"ר מויז'ניץ. צילום ארכיון: משה גולדשטיין
האדמו"ר מויז'ניץ. צילום ארכיון: משה גולדשטיין

בחצרות החסידים ציינו אמש (ב') את יום ה'ניטל' - המצויין ביום חג המולד הנוצרי, בנוהג שלא ללמוד בו תורה.

חג המולד מצויין נחוג בכנסיות השונות בתאריכים שונים. בכנסייה הקתולית וכנסיות נוספות הוא מצויין ב-25 לדצמבר, בכנסייה הפרבוסלבית הוא מצויין ב-7 לינואר. בשל כך בחצרות החסידיות מציינים את היום בהתאם לנהוג בארצות מוצאם. כשבחלק מהמקומות מחמירים לא ללמוד בשני התאריכים כאחד.

האדמו"ר מויז'ניץ הורה לבני הישיבות ללמוד ניגונים ביום הזה וללכת לישון מוקדם, בישיבות נמסרו הרצאות בנושא של מסירות הנפש וקידוש ה' כשבין המרצים בישיבת ויז'ניץ באלעד היה הרב ישעיה אייכלר, מאסירי פרשת האפלייה בעמנואל.

אשר לאברכים, עליהם הטיל האדמו"ר לעסוק בשעה זו בקיבוץ נדבות מפתח לפתח לצדקה. עד אז, זירז אותם ללמוד עד חצות - זמן ה'ניטל' שמתחיל. האדמו"ר אמר בשעות הניטל תאכלו ארוחת בוקר וצהריים ותעשו שאר דברים, כעת בשעות שנותרו חייבים ללמוד כל רגע.

לאחר תפילת מנחה שאל האדמו"ר את הדיין הגאון רבי ישראל מילר "האם מותר לחשוב בלימוד?". הגר"י ענה: "לכאורה מותר כי כח הטומאה אינה גובר על כח הקדושה". האדמו"ר נהנה מהתשובה ואמר לאברכים: "נו תלכו ותחשבו בלימוד".

האדמו"ר מרחמסטריווקא ביקר את האדמו"ר והשניים שוחחו על מנהגי יום הניטל בחצרות החסידים. בסיום הביקור ליווה האדמו"ר את אורחו עד לרחוב.
תורה אותו האיש חסידים ויזניץ ניטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד