י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ביה"מ הבלגי יכריע: "האם יחוסל החינוך החרדי?"

קהילת יהודי בלגיה דרוכים לקראת פסיקת ביה"מ לחוקה: האם יחייב את כל ילדי החינוך החרדי בלימודים כלליים?

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

יהדות בלגיה, עוצרת נשימתה, לקראת הדיון שאמור להתקיים מחר, (רביעי), בבית המשפט לחוקה, ואשר יכריע את גורל מערכת החינוך החרדית במדינה.

חלק ממוסדות החינוך החרדים בבלגיה, מלמדים לימודים כללים באורח סדיר ומוכר על ידי משרד החינוך. כך למשל, בית הספר יסודי התורה, מוכר ומתוקצב בהתאם, בגין תכני לימודי החול שנהוגים בו. אך מוסדות הלימוד החסידיים כדוגמת באבוב, בעלזא, ויז'ניץ, סאטמר ואחרים, אינם מוכרים באופן מלא.

שר החינוך החדש שנכנס לתפקידו לאחרונה, העביר חוק מזורז בפרלמנט, הקובע, כי על ילד שלא לומד בבית ספר מוכר, עליו לעבור בסוף השנה, מבחן מקיף. במידה ויתברר כי תלמיד לא למד לימודים כלליים רשאית המדינה לשבצו במערכת החינוכית, כטוב בעיניה.

לאור החוק החדש, כל הילדים שווים בפני החוק וכל ילד בבלגיה, חייבים לעבור אחת לשנה, את מבחני משרד החינוך.

החוק החדש מסכן את החינוך החסידי בעיקר בו אין לומדים לימודים כלליים. ערעור נגד החוק הוגש לבית המשפט המקומי, ובית המשפט קבע כי ביטול החוק אפשרי רק בבית המשפט לחוקה בבריסל.

עסקני הקהילות, רתמו פרקליטי צמרת מהשורה הראשונה והגישו ערעור בנושא. כל אדמו"רי ורבני בלגיה מעודכנים בנעשה.

למעשה, קיימות מדינות נוספות כמו אנגליה, שבהן החוק מחייב עריכת מבחנים בלימודי החול, אחת לשנה, אך שם, העסקנים איתרו מוצא חוקי כדי לצאת מהפלונטר. "התחושה היא כאן, סגרו עלינו מכל הכיוונים. מדובר במשהו גורלי, שכן אי ביטול החוק מהווה איום ממש קיומי על כל מוסדות החינוך בבלגיה", אומרים התושבים ל'בחדרי חרדים'.

על פי בקשת האדמו"ר משאץ, מתושבי העיר, התבקשו כל ילדי וילדות מוסדות החינוך, לומר בימים אלו את פרק פ"ג בתהילים להצלחת המערכה. הרבנים ביקשו עוד, כי הציבור יעתיר בתפילותיו לביטול החוק והנשים תפלנה תחינתן בעת הדלקת נרות שבת.

בית המשפט צפוי למסור החלטתו כבר מחר, או לכל המאוחר בעוד ימים ספורים. תושבי אנטוורפן עוקבים כעת במתח רב וכוססים ציפורניהם לקראת הפסיקה, שכאמור, תכריע את גורל מצב החינוך לחסד או לשבט חלילה.
חינוך חסידות בית משפט פסיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד