ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

מאבק העירוב במנצ'סטר: מכתבי הרבנים בעד ונגד

מחד גיסא, בד"ץ מנצ'סטר במכתב המכשיר את העירוב, מאידך, רבני קהילת סאטמר אוסרים לסמוך עליו ולטלטל

צילום אילוסטרציה: יצחק לב ארי
צילום אילוסטרציה: יצחק לב ארי



השבת הקרובה, פרשת בשלח, תעמוד בסימן מפנה בקרב בני הקהילה החרדית במנצ'סטר, לאור התקנת העירוב החדש סביב השכונה היהודית בעיר. כפי שפורסם 'ב'בחדרי חרדים', הדיונים אודות כשרות העירוב חוצים את הקהילה בעיר ומפלגים את רבניה.

למרות שהגרמ"מ שנייבלג, רב קהילת 'מחזיקי הדת', תומך בעירוב ואף הזים את הפצת המכתב המזוייף בשמו - כאילו והוא מתנגד לעירוב, הרי שישנם גורמים בולטים בעיר, המתנגדים לכל שינוי מהסטאטוס שהיה נהוג עד כה.

כך למשל קהילת 'ייטב לב - סאטמר' המקומית, פרסמה מודעות על לוח המודעות בבית מדרשה, כי אין לטלטל בשבת הקרובה ואין לסמוך על העירוב החדש כלל וכלל.

עוד בנושא:
מנצסט'ר סוערת: וידאו חשף את שקר המתנגדים לעירוב

במודעה אחת, עליה חתם רב הקהילה הגאון רבי מרדכי מלר, נאמר:

"בענין עירוב פק"ק (פה קהילה קדושה), נודע אזהרת גדולי דור העבר זצ"ל, שלא להעמיד עירובין בעיירות גדולות מפני חששות של חילול שבת ח"ו ומחמת מכשולות העלולות לצאת מזה וכמבואר במכתב הגאון ראש הכולל שליט"א.

"על כן נקבע בזה לכל המתפללים שיחיו, ששום איש לא יסמוך על עירוב שיקימו פה וזה כולל נשים וקטנים ואף בשעת הדחק, אלא שימשיכו שלא לטלטל כמו עד עתה". על החתום: רב הקהילה.

במודעה נוספת מטעם הגאון רבי בנימין זאב קויפמן, ראש הכולל, הוא מנמק מדוע לא ניתן לסמוך על העירוב, ומבקש מהקהל שלא להסתמך על כך ולהמשיך במנהגו הישן.

מאידך, שב ומפרסם בד"צ מנצ'סטר תעודת כשרות, הקובעת כי ניתן לטלטל ללא פקפוק החל מהשבת הקרובה.

שבת פרשת בשלח נבחרה להתחלת השימוש בעירוב, כביטוי סימבולי למה שנאמר בפרשה: "שבו איש תחתיו, אל יצא איש ממקומו ביום השביעי", שמרמז לדברי חז"ל, את האיסור לצאת מחוץ לתחום שבת.











חילול שבת מתפללים מודעה עירוב מנצ'סטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד