כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

עובד המדינה יהיר לפיד, מי שמך לשופט?

מאיר גל תמה כיצד היה לפיד מגיב לפסק הלכה הדורש לפטר אותו • מדוע חושב שר האוצר שהוא כל יכול? • טור זועם

עובד המדינה יהיר לפיד, מי שמך לשופט?



שר האוצר יהיר לפיד פרסם בשעות הצהריים (ו) סטטוס נדיר בחומרתו בדף הפייסבוק שלו, ובו תקף במילים בוטות ובשפה גסה את החלטתם ההלכתית של הרבנים הראשיים, הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, נגד גיוס בנות. לפיד דרש לפטר את הרבנים הראשיים, והודיע כי יעשה כל שביכולתו כדי להדיחם מתפקידם.

השאלה הראשונה שקופצת למקרא עוד סטטוס הזוי של השר הינה - מי הוא יאיר לפיד שיפטר את הרבנים הראשיים? באיזו סמכות הוא מתיימר לעשות זאת?

התשובה היא כמובן שאין לו שום סמכות, והראשון שיודע זאת הוא יאיר לפיד. רבנים הם גוף בלתי תלוי - לפחות כמו שופטי בג"ץ! מעמדם של הרבנים הראשיים לישראל חסון ויציב! שום ציוץ או סטטוס לא יפגעו בו.

השאלה שלי היא, להיכן נעלמת הפרדת הרשויות ועצמאות המערכת השיפוטית שיאיר לפיד לא מפסיק לדבר בשבחן. לרבנים הראשיים לישראל מעמד שווה ערך לנשיא בית המשפט העליון. הם חולקים ברוטציה את תפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול. עקרון עצמאות המערכת השיפוטית חל עליהם, בדיוק כמו על שופטים.

ועכשיו תארו לעצמכם מצב שבו פוליטיקאי חרדי היה קורא לפטר שופט בגלל פסיקה על רקע דתי שאינה מוצאת חן בעיניו. הראשון שהיה קופץ, זועק ומעלה סטטוסים בפייסבוק הוא כמובן שר האוצר, שהיה מסביר שבמדינה דמוקרטית שאמונה על שלטון החוק לא יעלה על הדעת שבעקבות פסיקה כזו או אחרת של בג"ץ, שלא תמצא חן בעיניו, יוכל פוליטיקאי לצאת בקריאה לפטר את השופטים, להבטיח בריש גלי כי הוא יעשה הכול כדי להדיחם.

עזבו אתכם כרגע מהסוגיה הדתית. בעינינו, תפקידם של הרבנים הראשיים אינו לעקם את ההלכה כך שתתאים לדרישות לפיד, אלא לברר אותה כפי שנמסרה למשה מסיני.

אבל גם בהשוואה אזרחית גרידא, גם במשקפיים של לפיד, הרבנים הראשיים בעצם הבעת פסק ההלכה - מילאו בדיוק את הגדרת תפקידם, לפסוק. לא פחות מכל שופט בערכאה אזרחית היושב בדין. לעומתם, לפיד מתערב בתחום לא לו, איזו שייכות יש לשר האוצר ולנושאים הלכתיים? איך יכול פוליטיקאי להתערב כך ברגל גסה במעמדם של דיינים - רק בגלל שפסיקותיהם אינן מוצאות חן בעיניו?

האם חושב שר האוצר כי בשל הכוח הנתון לו במסגרת תפקידו יכול הוא לאיים על שופטים ודיינים, ועוד על כך שהם מילאו בדיוק רב את תפקידם - לפסוק ולהכריע את דעת ההלכה.

אם פוליטיקאים מתערבים במעמדם של דיינים, אולי שווה להציע לדיינים שיבחנו הוצאת פסק הלכה הקובע כי גזרותיו הכלכליות של יאיר לפיד - הממיטות שואה וחורבן על מוסדות התורה - אינן עולות בקנה אחד עם ההלכה, ובשל כך חובה לפטרו ולהדיחו מתפקידו. אני בטוח שבעניין הזה, תהיה תמימת דעים בין שופטי הערכאות לדייני דין התורה...
רבנים טור הדחה לפיד עובד מדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד