כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הפוליטיקאים נפרדים • נתניהו: "מצביא דגול"

במערכת הפוליטית סופדים לאריק שרון • דרעי: "כיבד את האחר למרות המחלוקות" • ישי: "תרומה ייחודית למדינה יהודית"

היו ימים. דרעי ושרון
היו ימים. דרעי ושרון



תנועת הליכוד הודיעה כי היא "מרכינה ראש עם פטירתו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, ממייסדי הליכוד, ומשתתפת בצער המשפחה". ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: ״מדינת ישראל מרכינה את ראשה על לכתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. לאריאל שרון היה חלק מרכזי במאבק על ביטחונה של מדינת ישראל לאורך כל שנותיה. הוא היה בראש ובראשונה לוחם אמיץ ומצביא דגול, מגדולי המפקדים בצבא ההגנה לישראל. משחר נעוריו התייצב לשרת את עם ישראל בשדה הקרב. הוא עשה זאת כחייל במלחמת העצמאות, כמפקד במבצע סיני ובמלחמת ששת-הימים, ועד לתפקידו המכריע בקרב בתעלת סואץ שהביא את המפנה במלחמת יום הכיפורים. בתווך הקים שרון את יחידה 101 וקידם את תפיסות היוזמה והתגמול במלחמה נגד הטרור שהפכו לנכס צאן ברזל של מדיניות ישראל. כשפשט מדים המשיך בדרכו לפעול למען עם ישראל, הן בתפקידיו הרבים בממשלות ישראל וכמובן כראש הממשלה ה-11 של מדינת ישראל. זכרו יהיה נצור לעד בלב האומה״.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, אמר הערב: "צה"ל מרכין את ראשו ושולח את תנחומיו הכנים לבני המשפחה, עם לכתו של ראש הממשלה לשעבר, האלוף (במיל') אריאל שרון. סיפור חייו של אריאל שרון שזור בהיסטוריית צה"ל במדינת ישראל. אריק היווה דוגמה ומופת לדורות של לוחמים ומפקדים. מורשתו תמשיך ללוותנו בעשייה למען ביטחון ישראל".

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, ספד לשרון: אריק שרון ז"ל היה גיבור ישראל, מצביא נועז ודגול ומנהיג שצמח מתוך אש המלחמות וגבורת הקרב. עם לכתו, אני נזכר בדברים שהוא אמר כשספד למשה דיין: ״איש, שמעולם לא כבדו שערי ישראל על כתפיו". כזה בדיוק היה אריק. בלתי נלאה בנכונות הבלתי נתפסת שלו לשאת את משא העם, בכל תחום, בכל חזית, בכל מצב ובכל זמן. זה לא סוד שדרכנו נפרדו עם החלטתו לסגת מצפון השומרון ורצועת עזה. חלקתי לחלוטין על דרכו, אך לעולם לא שכחתי את זכויותיו הרבות כלוחם, כמפקד, כנבחר ציבור וכראש ממשלה. יהי זכרו ברוך ותנחומי למשפחה האוהבת".

יו״ר מפלגת 'יש עתיד' ושר האוצר יאיר לפיד: "אריאל שרון היה מבולטי מנהיגי ומעמוקי שורשיה של מדינת ישראל. חייל ומפקד אמיץ בשדה הקרב ומנהיג ללא חת בשדה המדיני והפוליטי וידיד אישי. מדינת ישראל, החסרה את דמותו של שרון ז״ל כבר 8 שנים, מבכה את מותו. מפלגת ״יש עתיד״ משתתפת בצער המשפחה".

שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, אמר: "אריק היה מגדולי המפקדים שהיו לישראל. הוא הציב סטנדרטים ללחימה, לאומ לב ולאחריות אישית ופיקודית. הלך לעולמו אדם גדול ומנהיג ציוני- מנופיה הייחודיים של ארץ ישראל. יהי זכרו ברוך".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג ספד: "אריאל שרון ייזכר כמנהיג גדול. לאורך השנים היינו במחנות מנוגדים, אך אי אפשר שלא להעריך אדם שידע לשנות את תפיסת עולמו ולהכיר בדרך הנכונה עבור מדינת ישראל. הכרתי אותו רוב חיי וזכיתי לעבוד איתו מאמצע שנות השמונים במערכת הפוליטית. בעשור הקודם הייתי שר השיכון בממשלתו, ראיתי ראש ממשלה בטוח בעצמו, שקול, קר רוח, אחד שלא חושש לקבל החלטות, גם נגד הרוח. ציוני אמיתי שטובת המדינה לנגד עיניו. אריאל שרון היה מנהיג עם אומץ וככזה ייזכר בספר תולדות ישראל. תנחומיי הכנים לעמרי וגלעד, מסירותכם האין סופית לאבא ראויה לכל הערכה. יהיה זכרו ברוך".

שר המודיעין ד״ר יובל שטייניץ אמר: ״עם ישראל איבד היום אדם יקר, מנהיג דגול ולוחם נועז. חלקו של אריאל שרון בביטחון ישראל, מהקמת יחידה 101 בשנות ה-50 דרך פיקודו על צליחת התעלה שהביאה לניצחון ישראל במלחמת יום הכיפורים ועד החלטתו כראש הממשלה על מבצע חומת מגן שהוביל לסיום האינתיפאדה השנייה, לא יסולא בפז וייזכר לעד בתולדות ישראל נפלה בחלקי הזכות להכיר את שרון מקרוב בשנים שבהם עבדתי מולו כיו״ר ועדת חוץ וביטחון. תנחומיי לבניו עמרי וגלעד ולמשפחתו היקרה יהי זכרו ברוך״.

ח״כ ראובן (רובי) ריבלין ספד לשרון: "מגיבורי העם היהודי במאה השנים האחרונות: אריק שרון היה מגיבורי העם היהודי במאה השנים האחרונות. למרות דמותו רבת הסתירות, אריק היה קודם כל יהודי. מסע העם היהודי אל אדמה משלו היה משימת חייו של אריק שרון, ובכל תפקיד בו נשא היה נכון להקריב את כולו למען ארצו, מדינתו ועמו".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "אריאל שרון היה בראש ובראשונה מצביא צבאי יוצא דופן שהקדיש את חייו למען ישראל".

ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) שפונה מגוש קטיף, אמר הערב: "יחד עם עם ישראל אני משתתף בצערה של משפחת שרון, על פטירתו של אריק, גיבור ישראל, שהגן על העם והארץ רוב ימיו".

יו״ר שס, ח"כ אריה דרעי, מסר: "אני כואב את לכתו של ידידי ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, אריק ידע על אף המחלוקות והבדלי השקפות, לכבד ולהעריך את האחר, עם ישראל חב לו רבות על לחימתו בעוז ובגבורה מול אויביי ישראל. בשם תנועת שס אני מוסר את תנחומיי לעומרי, גלעד ושאר המשפחה".

ח"כ אלי ישי מסר: "פטירתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון עצובה וכואבת, לשרון זכויות רבות בבנייתה, חוסנה וחוזקה של המדינה. נזכור כולנו את תרומתו הגדולה לביטחונה של ישראל, ולביצור דמותה כמדינה יהודית. גם מי שחלק על דרכו הפוליטית לא יכול להתעלם ממורשתו ותרומתו הייחודית. הייתה לי הזכות להכירו בהיותנו שרים ובהיותי שר בממשלתו ולהביט מקרוב בדרך עבודתו המיוחדת ואת דבקותו ונחישותו למלא כל משימה. לכתו כואב לכולנו מאוד, תנחומיי למשפחתו".

ח"כ מאיר פרוש מסר: "שרון היה מהמיוחדים שבמשך שנים רבות דאג לבטחון המדינה, ויחד עם זאת הכיר בחשיבות לומדי התורה, ולא פגע במעמדם כלפי הצבא".

ח"כ יעקב ליצמן מסר: "אני משתתף בצער משפחת שרון, רה"מ לשעבר. למרות חילוקי הדעות העמוקים שהיו בינינו בעיקר בנושא ההתנתקות, זכור לטוב יחסו החיובי לדת, למסורת ישראל ולציבור החרדי, לעומת ממשלת הליכוד הנוכחית. שרון השכיל לשמור על מעמד בני הישיבות שתורתם אומנתם, הביא להוצאת 'שינוי' מהממשלה ואף עמד לצידי בחוקים ויוזמות שונות למען הדת, כמו חוק פטור דמי חכירה לבתי כנסת ועוד. תנחומיי למשפחתו".

יו״ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, אמר: ״אריאל שרון תמיד היה בנקודת ההכרעה, הוא היה מצביא גדול שקם למדינת ישראל. חלקו של אריאל שרון בביטחון ישראל יזכר לעד, מהקמת יחידה 101, דרך פיקודו בשנות ה-50 בקרב על המיתלה. בששת הימים פיקד שרון על אוגדה באחד המבצעים המזהירים בתולדות צה"ל, ובמלחמת יום הכיפורים הביא, אחרי שבועות של כשלונות, למפנה בכיתור הארמיה השלישית ליד התעלה - במלחמה זו הציל שרון את מדינת ישראל. אחרי האינתיפאדה הפלסטינית יזם שרון את מבצע חומת מגן, מבצע שהוכיח שטרור ניתן להכניע בכוח. לאורך כל שנותיו בביטחון ישראל במקום להגיב ולהתגונן - התקיף ויצר הרתעה ועל כך עם ישראל חב לו חוב גדול. באחרית ימיו יזם וביצע את תכנית ההתנתקות - החרבת גוש קטיף וגירוש 8000 תושביו. בערב זה נזכור את מעשיו הגדולים ונותיר את המחלוקת על אחריתו לימים אחרים. יהי זכרו ברוך".

ח"כ עמר בר-לב, בנו של הרמטכ"ל לשעבר חיים בר-לב ז"ל, אמר הערב כי אביו שמינה את שרון לאלוף פיקוד דרום בשיאה של מלחמת סיני עשה זאת להערכתו דווקא בשל העובדה שלא ראה עימו עין בעין את תפיסת הביטחון. בר-לב כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "האמונה של אבא כרמטכ"ל הייתה שבשעה כזו ולמרות שהם לא רואים עין בעין את הדברים, ההפריה ההדדית תביא לתוצאה טובה בהרבה מאשר מינוי של "yes man", דבר שעל אף המתחים בא לידי ביטוי במלחמת יום הכיפורים שבה פיקד אביו על חזית הדרום ושרון תחתיו כמפקד אוגדה". בר-לב כתב כי הוא יודע ש"בסופו של יום, אביו שמח שאריק כמו אותו 'סוס פראי ודוהר' נמצא תחת פיקודו במלחמה ואריק שמח שאבא מעליו מכוון ושולט במערכה".

שר החינוך, הרב שי פירון ציין, כי מערכת החינוך מרכינה ראש לזכרו של שרון. המערכת תפעל לקיים דיונים ושיחות אודות תרומתו הגדולה של האיש למדינת ישראל. בתוך כך, מנחה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, את המערכת לעסוק החל ממחר ולאורך השבוע בדמותו, פועלו ומפעלו הגדול של שרון ז"ל. משרד החינוך יעלה מחר אל אתר המשרד מערכי שיעורים, אשר יעמדו לרשות בתי הספר.

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, מסר כי "אריאל שרון ייזכר כידיד אמת של עם ישראל והסוכנות היהודית, כאיש צבא, כמנהיג, כמדינאי וכידיד עמוק של יהודי התפוצות. אריאל שרון חרת את המילים 'אני קודם כל יהודי ואח"כ ישראלי'. הוא פעל רבות למען חיזוק הזהות היהודית, להגברת העלייה ולמאבק באנטישמיות ברחבי העולם. יהי זכרו ברוך".

השר ישראל כ"ץ מסר: "אבל על לכתו של רוה״מ לשעבר אריאל שרון. לוחם, מצביא ומדינאי שההיסטוריה האישית שלו שזורה בזו של מדינת ישראל מימי ראשית המדינה ועד היום. שרון הציל את ישראל במלחמת יוה״כ ותרם רבות לעיצוב רוחו ועוצמתו של צה״ל. היה איש האדמה ומבוני ההתיישבות היהודית בארץ ישראל וסייע רבות בקליטת ויישוב מליון עולים מברית המועצות. כראש ממשלה לחם בטרור הפלשתיני והכריע אותו במבצע חומת מגן. עבדתי עימו במשך שנים, כיהנתי כשר בממשלתו ולמדתי ממנו רבות. תמיד אזכור, מעבר לחילוקי הדעות את תרומתו הגדולה למדינת ישראל".

אהוד ברק, ראש הממשלה ושר הבטחון לשעבר, אמר: ״אריאל שרון היה ממניחי היסודות לתקומת ישראל, בטחונה ועוצמתה. משחר נעוריו, דרך הקרב בלטרון, הקמת ה-101 ובעקבותיה חטיבת הצנחנים, בקרבות קדש ב-56', אום כתף ב-67' ובצליחת התעלה ב-73', היה אריק תמיד פורץ דרך וקובע סטנדרטים ליחידות בראשן עמד ודרכן - לצה״ל כולו. שרון היה ממפקדי השדה הבולטים ביותר בצה״ל מאז הקמתו, שקבע שיאים של העזה ודבקות במשימה שישמשו דוגמא ומופת לדורות של מפקדים ולוחמים. בחיים הפוליטיים ידע שרון עליות ומורדות, כשלונות והישגים. תחת הנהגתו לחמה ישראל והיכתה קשות בטרור הפלשתינאי וביצעה בהמשך את ההתנתקות השנויה במחלוקת, אך גורלית לעתידנו, מרצועת עזה. איש מורכב ורב פנים, יודע ספר, חובב מוסיקה ועם חוש הומור סרקסטי. יריב מפוכח וסבלני למתנגדיו ומסור בנפש לידידיו ובעיקר לרעיו לנשק. אריק שרון ייזכר תמיד כאחד ממכונניה של ישראל המתחדשת״.

סגן יושב ראש הכנסת ומזכ״ל העבודה ח״כ חיליק בר: "לא עם כל החלטותיו ומעשיו של שרון הסכמתי. עם הרבה מהם אגב כן. אבל על היותו מנהיג אמיץ, לוחם, מדינאי ומצביא אין איש יכול לחלוק. אריק שרון היה אוהב ישראל ועם ישראל על כל המשתמע מכך, ולפחות בשנותיו האחרונות האהבה אליו הייתה קונצנזוס בעם. אין היום כמעט מנהיגים שהם גם מצביאים דגולים וגם מנהיגים ומדינאים דגולים. אריק היה כזה והבין מה עליו לעשות כדי להבטיח חוסן ועתיד לעם שעל כך אהב. מרכין לו ראש בלכתו. הוא יחסר לכולנו, יהי זכרו ברוך".

השר לבטחון פנים, ח״כ יצחק אהרונוביץ, מסר: ״נרכין ראש היום עם מותו של ראש הממשלה ה-11 של מדינת ישראל, אריאל שרון. רבות נכתב על פועלו, עשייתו ונחישותו של האיש אשר הקדיש את חייו לביסוסה והגנתה של מדינת ישראל. איש יוצא דופן שבשילוב היותו מנהיג כריזמתי, ישיר ונחוש שחולל היסטוריה, היה איש צבא ומפקד אמיץ, איש משפחה אוהב וחם ואיש שמחובר היה בכל רמ״ח אבריו אל הארץ הזו ואל אדמתה. אדמה אליה הוא שב היום.

"זוכר אני פגישה משמעותית אשר קיימתי בהיותי מפקד משמר הגבול עם אריאל שרון בביתו שבחוות השקמים שם פגשתי גם את רעייתו לילי ז״ל. פגישה מקצועית וממושכת שהתנהלה באוירה חמה ובה למדתי להכיר מעבר למנהיג, את האדם האנושי, החם והאכפתי שמדינתנו היתה יקרה מאוד לליבו. אריאל שרון ז״ל 1928-2014. יהי זכרו ברוך״.

ממועצת יש"ע נמסר, כי היא משתתפת יחד עם כל עם ישראל באבל על פטירתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. ביום זה כשאדם הולך לבית עולמו נזכור לו את זכויותיו ותרומתו הנכבדה לביטחון ישראל ולבניין ההתיישבות במשך עשרות שנים, ומקווים שמורשת זו תיזכר לו היום ובעתיד.
ישי ביטחון תגובות שרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד