כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

היועצת מספידה - אריק שרון והציבור החרדי • ראיון

רבקה פאלוך, יועצת ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון לענייני דת, בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' על המנוח, גדולי ישראל והכיפה

היועצת מספידה - אריק שרון והציבור החרדי • ראיון



במשך שש שנים ליוותה רבקה פאלוך את ראש הממשלה ושימשה כיועצת ראש הממשלה לעניני חרדים, מאז הוכתר כראש ממשלת ישראל ועד יומו האחרון בתפקיד - כאשר נפל למשכב.

גם אז, נסעה פאלוך בשבילו אל כותל המערבי שריד בית מקדשנו להתפלל לרפואתו השלמה. יצוין כי לאחר שנפל למשכב, המשיכה פאלוך לשמש כיועצת אצל ממלא מקומו - אהוד אולמרט.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', היא מספרת על יחסו לציבור החרדי. "היה חשוב להם במשרד המידע שהבאתי על המגזר החרדי, להציג אותו כראוי, יחסו לחרדים היה מיוחד במינו. משמר המלכה, כך היה מגדיר ראש הממשלה לשעבר את החרדים, ממלכה בלי משמר המלכה לא מתקיימת, חייבים את החרדים, נושא של עדה, חוג מסוים לא עניין אותו כלל, היחס היה לכולם בשווה".

בתקופה שש"ס היו מחוץ לממשלה הוא לא היה רגוע, תמיד היה חשוב לו שהחרדים יהיו בממשלה. "מבחינתו מנחם פרוש היה המנהיג החרדי", אומרת רבקה, ומספרת כי היה לו קשר עם מספר חסידויות, "הוא ידע שיש את האדמו"ר מגור ובחסידות גור היה רואה חסידות דומיננטית מאד. היה לו קשר טוב גם עם חסידויות סדיגורא וויז'ניץ, וזאת כהכרת הטוב לאנשים מסוימים משם שעזרו לו בעניינים שונים.

• הוא למד קצת מהספרות היהודית?

"בשונה מראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שהיה מצטלם עם ספרים להמחיש כי הוא לומד בתנ"ך, אצל שרון היה הפוך, הוא תמיד אמר 'אני לא מכיר את התנ"ך ואני לא מתיימר ללמוד גמרא, ובכל זאת אני מתעניין בציבור החרדי - כי מבחינתי בלעדיהם אין קואליציה במדינת ישראל'".

לקראת פגישה עם חיים ולדר

"הוא נתן חופש לעובדים אצלו, היה חשוב לו לדעת הכל - אבל הוא נתן המון קרדיט וחופש לעובדים", אומרת רבקה, ומוסיפה: "יועצים לא נכנסו אליו כל יום. מי שהיה אז מזכיר הממשלה היה ישראל מימון והוא סמך עליי, הייתי רגועה שהדברים שהוא היה מעביר לראש הממשלה על ההסתכלות בציבור החרדי - יגיעו לראש הממשלה בצורה אוהדת ומכבדת.

"היה לו יחס מאד מיוחד לעובדים, הוא היה מתעניין בשלומם, כך גם מתי שהיו פגישות עם חכי"ם חרדים הוא היה משתף אותי ומתייחס אלי מאד יפה, להראות להם שהוא מכבד אותי".

"בזמנו, הסופר חיים ולדר קיבל פרס על כשרונו בספרות, והמליצו לשרון שחיים ולדר יבוא להצטלם איתו, ואכן כך היה שרון קיבל אותו בקריה אך לפני כן עשה בדיקת שטח מיהו האיש בדיוק, וכשקיבל אותו ידע באמת על מה לשוחח איתו ומה לומר לו, ולא סתם בא להצטלם בלבד".

רבקה ממשיכה ומספרת על היחס האישי שהעניק לכל עובד. "הראתי לו תמונה של הבת שלי הקטנה, הוא הביט בתמונה ואמר לי אני לא יודע מה יהיה איתנו החילונים בעוד דור - אבל אתם בטוחים, וכך שוב ביקש ממני לראות את התמונה ואמר בחיוך 'אולי עם הבן שלי יחזור בתשובה כשהיא תגדל נוכל לחתן אותם'", הוא היה מרבה לומר לי "רואים את החכמה היהודית בעיניים שלך".

על פגישות עם רבנים מספרת פאלוך: "אמרתי לו שאין צורך ללכת לרבנים, כי חברי כנסת החרדים הם השלוחים של גדולי ישראל ואיתם תשוחח על כל נושא ועניין, והם אלה שיתאמו את הפגישות עם גדולי ישראל כשצריך".

• עם מי היה לו קשר מבין גדולי ישראל?

"אריק הרבה להתייעץ עם הרבי מחב"ד, בזמן תקופת ההתנתקות יזמתי פגישה של רבני חב"ד איתו ואז הגבאי של הרבי הציג בפניו את משנתו של הרבי על מסירת שטחי ישראל, ובמשך זמן רב הטיח בפניו בחומרת העניין הזה. אני לא חשתי בנוח, הרי סוף כל סוף מדובר כאן בראש ממשלה, ובפרט שגם הפגישה נמשכה זמן רב מהמשוער. אמרתי לו 'סליחה כבוד הרב, אנחנו עם ראש הממשלה וחורגים מהלו"ז שלו', הרב אז צעק עלי ליד שרון 'זה דברי הרבי, אל תפריעי באמצע', וראיתי את שרון חש לא בנוח, אבל הוא אמר לי 'רבקה תניחי לו, אני מעוניין לשמוע, זה בסדר'.

"בתקופת ההתנתקות התבטא מספר פעמים 'קשה לי עם זה, הלב נשבר, אבל אני מוכרח לעשות זאת'.
הוא חיפש עיתונאי חרדי לשוחח איתו על היחס, עניין אותו איך הציבור החרדי מסתכל עליו, קראתי ליוסי אליטוב והוא שמע ממנו את הכל בלי שום סינון, וזה מאד כאב לו, אבל טען שהוא מוכרח לנהוג כך".

התקציב והתרגיל לטומי

"כשהיה מגיע לאירועים של חרדים הוא היה חובש כיפה שחורה לראשו ולא כיפה סרוגה, ועל כך התבטא 'ככה אני מרצה את כל המגזרים'", מספרת רבקה.

"בבחירות הוא שאל אותי מה הצבעתי. השבתי לו ג' כי כך הרבנים שלי אומרים, והוא טען שזה לא בסדר הרי אני מעסיק אותך ולא ג', אבל בכל זאת המשכתי כרגיל בעבודה ולא חשתי שום שינוי ביחסו אלי.

"כך גם בבחירות לרבנים הראשיים לישראל - הרבנים החרדים רצו את הרב מצגר, אבל הציבור החילוני העדיף את הרב אריאל. בתקופה זו הוכנסתי לגוף הבוחר בהמלצתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אביגדור אוחנה, וכששאלו אותי במי תבחרי אמרתי להם שיש לי כאן התלבטות. אמרתי לראש הממשלה עכשיו אתה מבין למה חרדי לא יכול לכהן כחבר כנסת במפלגה חילונית, יש לו רבנים והוא מוכרח לנהוג כפי שמורים לו ולא יכול לעשות לפי ראש המפלגה, וכאן הרב אלישיב ועוד רבנים פוסקים לתמוך ברב מצגר, אז תגיד לי אתה מה אני אמורה לעשות. השיב לי שרון אני לא יודע מה לומר לך, תשאלי את אביגדור אוחנה".

"בזמנו כשאלי ישי ישב שבעה הוא הגיע לנחם, ואז שס לא היו בקואליציה. במשך שעה וחצי ישב שרון לשמוע סיפורים על הנפטרת, למרות שהתכנית הייתה לשבת שם רק עשרים דקות, הוא התעניין לשמוע ולהקשיב.

"זכור לכולם התרגיל שעשה לטומי לפיד, לאחר שהאחרון אמר כי הוא לא מוכן לשבת בממשלה עם חרדים, ובאותו יום ראשון בועדת שרים לעניני חקיקה דנו על התקציב, וראש הממשלה לא ידע איך להוריד את לפיד ממנו. בתוך הדיון בוועדה בו השתתפו גם ח"כ גפני וליצמן, קרא שרון לטומי והבהיר לו באופן ברור כי הוא חייב את החרדים בשביל תמיכתם בתקציב".
חרדים פטירה שרון חסידויות פאלוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד