ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מאבד עולמו בשעה אחת: על מנהיג ללא חוט שדרה

שנתיים קודם לכן, הוא היה מנהיג דגול - עד שהאידיאולוגיה נעלמה • שלמה קוק משוכנע: יש לשרון יורשים, יותר מדי

צילום: מורן כהן
צילום: מורן כהן



איזה מסר אני לוקח איתי מפטירתו של אריק שרון? שהכל עניין של 'טיימינג'. ובמילים קדושות יותר: יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש המאבד עולמו בשעה אחת.

לוּ היה נכנס שרון לתרדמת שנתיים בלבד קודם לכן, העם כולו היה נפרד היום, בעצב וגעגוע, ממנהיג דגול ונערץ. אבל בשנתיים האחרונות לתפקודו, הוא הספיק לבצע את תוכנית ההתנתקות, לפגוע באלפי מתיישבים ולסכן את ביטחונם של רבבות אזרחים נוספים. טעות אחת – אחת בלבד – שחרצה את גורלו לנצח-נצחים.

ואני לתומי חשבתי שלפחות הפלסטינים יכירו לו טובה על המתנה ההיא – 22 יישובים בגוש קטיף ו-4 יישובים בצפון השומרון – שקיבלו ממנו בן לילה על מגש של כסף. אבל משום מה, גם הם העדיפו לזכור שרון אחר וחגגו את הפטירה שלו בשריפת פוסטרים שלו.

אז מה הפיל את המנהיג הנערץ? מה הביא אותו להידרדר כל-כך באחרית ימיו?

הפרשן אמנון אברמוביץ' ספד לו הערב כך: "הוא לא היה אידיאולוג. הוא התאים את החלטותיו לתקופה ולמקום". אברמוביץ' התכוון כנראה לחיוב. הוא בא לברך – ויצא מקלל.

מנהיגות ללא עמוד שדרה הבנויה על הבנה פוליטית בלבד, מסוגלת להביא להצלחות כאלה ואחרות, אבל סופה להתמוסס.

טבעם של בני-אדם להתרפק על העבר, לומר אחרי מיטתו של פוליטיקאי ישיש ש"פעם היו מנהיגים אמיתיים". גם הערב נשמעו אמירות מסוג זה מפי סופדים מסוימים. אבל הם טועים – ובגדול. אדרבה. זו בדיוק הבעיה שלנו, שגם היום יש מנהיגים כמו שרון. יש יותר מדי מנהיגים הקרוצים מהחומר של שרון, הן בימין והן בשמאל.

שרון אומנם החזיק באמתחתו היסטוריה צבאית עשירה והוא נמצא איתנו מאז קום המדינה, אבל עם יד על הלב, מה ההבדל בינו לבין חבורת ביבי-יאיר-בנט?

הם רק נראים טירונים וצעירים יותר ואין להם תמונות בשחור-לבן מזירות המלחמה, אבל גם הם עשויים מאותו חומר – חומר פוליטי נטול עמוד שדרה.

הנפילה שלהם, גם היא עניין של זמן. ויש קונה עולמו בשעה אחת.
פוליטי טור שמאל ימין שרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד