י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המוקש בדרך להסכם עם איראן: "מרד" סנאטורים

בסנאט מתגבש רוב חסין וטו להצעת חוק להחמרת הסנקציות • טהרן הודיעה, שתמשוך ידה מההסכם אם יתקבל חוק כזה

הבית הלבן.
הבית הלבן.

"מרד" סנאטורים מאיים על ההסכם הזמני בין שש המעצמות לאיראן, שלפיו תנקוט טהרן צעדים להגבלת תכניתה הגרעינית תמורת הקלה בסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה. אתמול (א') הודיעו הצדדים שהם החליטו להתחיל ביישום ההסכם, אולם גורמים רבים בוושינגטון אומרים, שהדרך ליישום זרועת מוקשים ושההסכם רחוק מלהיות עובדה מוגמרת.

המוקש הגדול ביותר יהיה, קרוב לוודאי, התגבשות רוב חסין וטו בסנאט בעד הצעת חוק שתקרא להחמיר בסנקציות נגד איראן אם זו לא תעמוד בתנאי ההסכם. טהרן הכריזה כמה פעמים בחודשים שחלפו, שאם יתקבל חוק כזה היא תפרוש מההסכם ותתכחש לכל ההבנות שהושגו עמה במהלך המו"מ.

בעקבות לחצים של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, וארגונים יהודיים אחרים, נוצר רוב דו-מפלגתי בסנאט בעד הצעת החוק. חלק גדול מהתומכים הם רפובליקאים, אך הצטרפו אליהם גם דמוקרטים. לפי מניין עדכני, הודיעו 59 סנאטורים על תמיכתם בהחמרת הסנקציות. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חזר אמש על איומו, שיטיל וטו על הצעת חוק כזו, אולם "וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום (ב'), שביזמת החקיקה יתמכו 67 סנטורים, כלומר רוב חסין וטו. (שני שלישים מ-100 חברי הסנאט יכולים לעקר וטו נשיאותי). העיתון מייחס את הקביעה לסנאטורים שתומכים ביזמה.

המחוקקים שתומכים בהחמרת הסנקציות טוענים, כי ההסכם עם איראן אינו מגביל במידה מספקת את יכולותיה לייצר נשק גרעיני, וכי רק עיצומים חזקים יותר ידחפו את משטר האייתאללות לוותר על נשק גרעיני. ממשל אובמה מנגד לתפיסה זו וכך מתחיל להיווצר עימות פוליטי משמעותי בין הבית הלבן לבין הקונגרס, שיגיע כנראה לשיאו בשבועות הקרובים.

הפוטנציאל לסיכול הווטו מקנה למאבק בוושינגטון חשיבות היסטורית. האפשרות שאיראן תממש את איומה ותפרוש מתהליך ז'נווה מניעה את הממשל לחדד את אזהרותיו מפני תרחיש כזה. ביום ה' אמר הבית הלבן, שהתומכים בהחמרת הסנקציות צריכים להודות בעובדה, שמהלך כזה יעלה את ארה"ב על מסלול של מלחמה.

"אם מחוקקים מסוימים רוצים שארה"ב תנקוט פעולה צבאית, הם צריכים להיות כנים עם הציבור בארה"ב ולהכריז על כך בפה מלא", נאמר בהודעה של המועצה לביטחון לאומי שפורסמה ב"האפינגטון פוסט". "אם אין הדבר כך, לא ברור מדוע מחוקק כלשהו יתמוך בהצעת חוק שיש לה פוטנציאל לסתום את הגולל על הדיפלומטיה ולהגדיל את הסיכוי למצב שבו ארה"ב תצטרך לבחור בין אופציות צבאיות לבין מתן אור ירוק לאיראן להמשיך לפתח נשק גרעיני".

הנוסח הסופי של הצעת החוק להחמרת הסנקציות אינו סופי, אך אחד מהנוסחים שסובבים עתה בסנאט כולל סעיף בלתי מחייב בזו הלשון: אם ישראל תנקוט "פעולה צבאית, שנובעת מצורך לגיטימי להגן על עצמה מפני תכנית הנשק הגרעיני של איראן, ארה"ב צריכה להתייצב לצידה של ישראל ולספק לה סיוע דיפלומטי, צבאי וכלכלי, בכפוף לחוק של ארה"ב ולאחריות הקונגרס לאשר שימוש בכוח צבאי (אמריקני), כדי לתמוך בממשלת ישראל במאמציה להגן על שטחה, אזרחיה ועצם קיומה".

קואליציה של סנאטורים רפובליקאים ודמוקרטים, שהולכת וגדלה, תומכת בהחמרת הסנקציות. חבריה טוענים, שעצם קיומו של איום להנחתת עיצומים קשים יותר מאלה שבהן התנסתה איראן עד עתה יניע את מקבלי ההחלטות בטהרן לדבוק בהסכם וליישם אותו בקפידה.

"אני חושש שמדיניות הממשל (בסוגיית איראן) תביא או לפיתוח נשק גרעיני איראני או להתקפות ישראליות על איראן", אמר ל"ג'ורנל" סנאטור מארק קרק, רפובליקאי מאילינוי. "הגיע הזמן שהסנאט יסמוך ידו על הצעת חוק דו-מפלגתית, שנשענת על שכל ישר, ושזוכה בתמיכת 59 סנטורים".
למנהיג סיעת הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, בעל ברית של הבית הלבן, אין כל תכנית להעלות להצבעה את הצעת החוק להחמרת הסנקציות. אולם, בהתחשב בתמיכה הדו-מפלגתית החזקה ביזמה, לא ברור כמה זמן הוא יוכל לעמוד בלחצים. בה בעת, נמשך הלחץ של ארגונים יהודיים על מחוקקים שטרם הודיעו על תמיכתם ביזמה. על רקע זה, יש סיכוי גדול לכך, שהצעת החוק להחמרת הסנקציות אכן תתקבל, ושאיראן תממש את איומה ותסתלק מההסכם עם שש המעצמות. ממשלת ישראל לא תראה בכך אסון גדול.
הבית הלבן איראן הסכם גרעין מרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד