י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"ה'שפע חיים' היה מתענה בכל ימי השובבי"ם"

שיחה מרתקת בין גדולי עולם - האדמו"ר מצאנז והגר"נ קאהן - בנושא חשיבות ימי השובבי"ם והתענית בהם

האדמו''ר מצאנז. צילום ארכיון: אלישמע סנדמן
האדמו''ר מצאנז. צילום ארכיון: אלישמע סנדמן

לרגל ימי השובב"ים, קיימים מנהגים שונים וחיזוקים מעניינים בקהילות ובחצרות הקודש, איש איש לפי רום ערכו ומעלתו.

במהלך שיחה מעניינת שהתקיימה בין האדמו"ר מצאנז והרה"ג רבי נחום קאהן, בן האדמו"ר מתולדות אהרן ורב קהל תו"ר גבעת ירושלים בבית שמש, כאשר האחרון הגיע לבקר בצאנז לקראת שמחת נישואי בתו, נשמעו פרטים מרתקים בנושא זה.

הרב קאהן סיפר, כי הוא שמע מהגרי"ט ווייס, גאב"ד העדה החרדית, שבמקומם היה בשובבי"ם מנין לקריאת ויחל, ומי שלא היה יכול להתענות היה מבקש מאדם אחר שיתענה תחתיו. "למרות שזהו פלא, שהרי ענין ששייך לתיקון נפש האדם, איך אפשר לבקש מאחר שיתענה במקומו? גם צדיקים אמרו על מאמרם ז"ל 'שובו בנים שובבים חוץ מאחר', שהאדם בעצמו צריך להתענות לשלימות נפשו ואינו יכול לבקש זאת מאדם אחר", הוסיף הרב קאהן את תמיהתו.

במענה, אמר האדמו"ר, כי "בפשטות, הענין הוא כדי שיהיה מנין לקריאת ויחל, ושמעתי גם מחותני הגר"ש אונסדורפר זצ"ל, שבפרשבורג בתחילת ימי השובבי"ם היו מחלקים לאנשי הקהילה שכל אחד יקח לעצמו להתענות בשבוע אחד ביום חמישי משובבי"ם, בכל שבוע כחמש עשרה אנשים, כדי שיהיה בוודאי מנין לקריאת ויחל. בסיגט דברו הרבה משובבי"ם, אבל בגליציה מיעטו".

האדמו"ר הוסיף וסיפר, כי גם אצל אביו ה'שפע חיים' מצאנז זצ"ל, בשנים הראשונות לא דרש מהציבור להתענות, "אבל בשנים האחרונות אמר שהעולם יורד מטה מטה וצווה להתענות. מרן הדברי חיים זי"ע אמר שתענית בשובבי"ם אינה בגדר יוהרה ומותר לפרסם שמתענה, שהרי זה חובה עליו להתענות בגלל חטאיו".

הגר"נ קאהן התעניין מיד: "ה'שפע חיים' בעצמו היה מתענה?" והאדמו"ר השיב: "הוא לעצמו התענה, וזכורני מאחד השנים שהתענה כל ימי השובבי"ם ת"ת, וטעם רק בלילה. ומזקני החסידים שמעתי, שלפני המלחמה התענה בכל שנה בכל ימי השובבי"ם ברציפות!"
פגישה אדמו''ר שפע חיים גליציה שובבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד