כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

63% מהציבור חושבים: אופניים חשמליים - לגיל 16 ומעלה

כך עולה מסקר שערכה אור ירוק. מנכ"ל אור ירוק: "נושא האופניים החשמליים הוא מחדל מתמשך של משרד התחבורה. שר התחבורה חייב להתערב בנושא ולהסדיר את החוק שיקבע כי גיל המינימום לרכיבה יהיה 16 שנים, מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש והרכיבה תהיה אך ורק עם קסדה"

63% מהציבור חושבים: אופניים חשמליים - לגיל 16 ומעלה

את האופניים החשמליים כבר אפשר לראות כמעט בכל מקום, אך האם כלל הציבור חושב שצריך להגביל את גיל הרכיבה? סקר חדש שנערך על ידי עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, מצא כי רובו המכריע של הציבור (92%) סבור כי יש להגביל את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים, 63% מהם סבורים כי גיל המינימום לרכיבה צריך להיות 16.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כל נושא האופניים החשמליים הוא מחדל מתמשך של משרד התחבורה. שלוש שנים הנושא לא מוסדר בחוק, דבר שגורר הפקרות וחוסר יכולת לבצע אכיפה. ההזנחה של משרד התחבורה הביאה למצב שבו נמכרים לילדים אופנועים עם מנוע חשמלי שיכול להגיע למהירויות של 60-70 קמ"ש, ללא ידע או ניסיון של הילדים ברכיבה על הכביש.
שר התחבורה חייב להתערב בנושא ולהסדיר את החוק שיקבע כי גיל המינימום לרכיבה יהיה 16 שנים, מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש והרכיבה תהיה אך ורק עם קסדה".

עמותת "אור ירוק" פועלת למען הסדרת נושא האופניים החשמליים, בין היתר באמצעות פניה לועדת המאבק בתאונות הדרכים בכנסת (ועדת משנה לועדת הכלכלה). הפניה נעשתה בעקבות פקיעת הוראת השעה ואי חידושה על ידי משרד התחבורה.
בשנת 2010, אושרה הוראת שעה שהסדירה את נושא האופניים החשמליים, וקבעה כללים ותקן ברור. הוראת השעה פגה בחודש מרץ 2011 ומאז, כמעט שלוש שנים, אין תקן, אין כל הסדרה של הנושא דבר שמוביל למצב שבו ילדים ונערים רוכבים על אופנועים עם מנוע חשמלי.

מנתוני הסקר שבוצע בשבוע הראשון של חודש ינואר 2014, עולה כי 63% סבורים כי יש להתיר רכיבה על אופניים חשמליים רק מגיל 16 ומעלה, 12% סבורים כי יש להתיר רכיבה על אופניים חשמליים רק מגיל 15 ומעלה ואילו 17% סבורים כי יש להתיר רכיבה על אופניים חשמליים מגיל 14 ומעלה.

בנוסף, נבדק בסקר האם לדעת הנשאלים יש להתיר נסיעת אופניים חשמליים על המדרכות. על פי התוצאות, רוב המשתתפים חושבים שאין לאפשר לרוכבי אופניים חשמליים לרכב על המדרכות, ככל הנראה משום שהרכיבה על המדרכות מסכנת את הולכי הרגל.

תושבי תל אביב והמרכז בעד להגביל את גיל הנסיעה על אופניים חשמליים
מתוצאות הסקר ניתן להניח כי תושבי תל אביב והמרכז רגישים מאוד לנושא ולכן, בפילוח על פי אזורים בארץ, הם מהווים את הרוב שמבקש להתיר רכיבה מגיל 16 ומעלה:
• 70% מהנשאלים באזור תל אביב והמרכז מאמינים כי צריך להגביל את גיל הרכיבה ל-16 ומעלה.
• 67.4% מהנשאלים באזור השרון מאמינים כי צריך להגביל את גיל הרכיבה ל-16 ומעלה.
• 61.8% מהנשאלים באזור הצפון מאמינים כי צריך להגביל את גיל הרכיבה ל-16 ומעלה.
• 60.4% מהנשאלים באזור הדרום מאמינים כי צריך להגביל את גיל הרכיבה ל-16 ומעלה.
• 53.4% מהנשאלים באזור ירושלים מאמינים כי צריך להגביל את גיל הרכיבה ל-16 ומעלה.

לפי נתוני המכס ולשכת המסחר, במהלך שנת 2013 נמכרו בישראל כמעט 30 אלף זוגות אופניים חשמליים, רובם לבני נוער. מדובר בתופעה הולכת ומתרחבת שבה בני נוער רוכבים במהירות גבוהה על מדרכות הערים ומסכנים את הולכי הרגל. התופעה הולכת ומתרחבת ובהיעדר חוק שיסדיר את הנושא, אופניים חשמליים נמכרים לילדים ולבני נוער. מבדיקת עמותת "אור ירוק", עולה כי המנועים החשמליים עוברים שיפור ומאפשרים רכיבה במהירויות גבוהות, אשר יכולות להגיע גם למהירות הדומה לאופנוע.
אור ירוק אופניים חשמליים תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד