כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מה הייתה דעת הגר"ע זצ"ל על לימודי חול?

בעקבות ההסכם בין "מעיין החינוך התורני" לבין משרד החינוך, התפרסם מכתב מהגר"ע יוסף זצ"ל מלפני כשלושים שנה: "נגד הרוצים להכניס לימודי חול ושפה זרה ונכריה" • גורם בש"ס: "אנו מכירים את המכתב, אולם לימודי הליבה ברשת לא החלו כעת. הם מתקיימים משנת תשס"ד, בחייו של הגר"ע זצ"ל, בהוראתו ובהסכמתו" • בפנים: תצלום המכתב

מה הייתה דעת הגר"ע זצ"ל על לימודי חול?
פלאש

בעקבות הההסכם שנחתם בין "רשת מעיין החינוך התורני - בני יוסף" לבין משרד החינוך, ולאחר פרסום הדברים שפירסם שר האוצר יאיר לפיד כי זוהי "על אשר שס נכנעה לכך, פרסם הירחון התורני "יתד המאיר" מכתב ממנו משתמע כי הגר"ע יוסף זצ"ל היה נגד הכנסת לימודי ליב"ה.

אולם, גורם בש"ס אמר ל'בחדרי חרדים' כי הכנסת לימודי ליב"ה לרשת לא החלה כעת, עם חתימת ההסכם, אלא קיימת כבר משנת תשס"ד, עוד בחייו של הגר"ע זצ"ל. לדברי הגורם, "אנו מכירים את המכתב, אולם בשנת תש"ס הגר"ע זצ"ל הוא שהורה על הכנסת לימודי המקצועות הללו אל רשת החינוך של ש"ס. ההסכם הנוכחי נוגע בעניינים פורמליים, אולם מקצועות ליב"ה כבר נלמדים ברשת כמה שנים טובות, בהוראתו של הגר"ע זצ"ל".

במכתב שכתב הגר"ע יוסף זצ"ל מלפני 30 שנה בדיוק, מצהיר על הסכנה בלימודי הליבה, והכנסת לימוד שפות זרות (אנגלית, צרפתית) בבתי הספר ותלמודי תורה.

מכתבו של מרן נכתב כ"דברי הסכמה" לספר שחיבר הגאון הרב בוגיד סעדון זצ"ל, אשר בהקדמה לספרו "מאמר עץ חיים" ושם כתב "להזהר ולשמור על סדר לימוד התלמידים כבזמן הדורות הראשונים לפי מנהג ישראל סבא, בלי תערובת לימודי חול כלל", וזאת בעקבות שזממו בזמנם בחו"ל אגודת "כי"ח - כל ישראל חברים", כידוע.

המכתב הופיע לפני כשלושים שנה, וכעת התפרסם במסגרת הירחון התורני "יתד המאיר" לחודש שבט תשע"ד.

בדבריו כותב מרן זיע"א בזה הלשון: (מצורף כאן בקובץ המכתב ביד קודשו)

יום חמישי י"ט כסלו תשמ״ה

תחזקנה ידי עמיתנו וידידנו הדגול הרב הגאון המפורסם לתהלה עמו עוז ותושיה כמהר"ר בוגיד סעדון שליט״א, הרב הראשי לג'רבא והמחוז, על עמידתו האמיצה והאיתנה נגד הרוצים להכניס לימודי חול ושפה זרה ונכריה בבית הספר תלמוד תורה, במחנה קדשו, ואשר על כן שם אל לבו לכתוב ולפרסם את המאמר הרצוף בזה, אשר מחזה שדי יחזה, ודבריו חוצבים להבות אש לשמור את משמרת הקודש בעוז ובגאון, יריע אך יצריח על אויביו יתגבר. ובאמת שהנסיון הורה שכמעט בכל מקום שהצליחה חברת ״כל ישראל חברים", האליאנס, ליסד בתי ספר כחפצם, התרחק הנוער שלנו ממסורת אבות, ומשמירת התורה והמצות, וילכו אחרי ההבל ויהבלו.

וכבר האריך בזה הגאון ר׳ שמעון אגאסי זצ״ל רבה של בגדאד, בספרו אמרי שמעת (עמוד רמד), במרירות רבה ועצומה, על המוצאות את הנוער בבבל על ידי חינוכם בבתי הספר של האליאנס, שהכניסו בלבם ספקות באמונה, והרחיקום מדרכי תורתינו הקדושה, וביחוד הסית את הבנות התמימות בבית ספריהן מדרכי הצניעות והמסורת. (וראה עוד במבוא הספר עמוד יב).

ולכן יישר כמו וחילו של ידידנו הרב הראשי לג׳רבא, שעמד כחומה בצורה לגדור גדר ולעמוד בפרץ, שלא להרשות כלל לאלה הזוממים לשנות דבר מהנהגת התלמוד תורה על ידי הכנסת לימודי חול ושפה זרה ונכריה, ולערב קודש בחול, והנו נצב על משמרתו, כרועה עדרו ירעה ובתבונות כפיו ינחם, שכל החינוך של ילדי ישראל יהיה על טהרת הקודש, לבלתי היות שם ערוב. אפריון נמטייה, ותשואות חן חן לו.

ואני פונה מה בקריאה קדושה לראשי העדה ופרנסיה בעי"ת ג'רבא המעטירה, להתיצב לימינו של הרב הראשי המרא דאתרא שליט"א, להפר עצת הבאים לשגות מהנהגת התלמוד תורה, וכבר אמרו חז"ל על הפסוק ושמרת לעשות ככל אשר יורוך, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל, אפילו אומרים לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן שאומרים לך על ימין ימין, ועל שמאל שמאל".

הגרע מכתב שס רשת החינוך לימודי ליבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד