כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האם הבטיחות בדרכים ניתנת למדידה? כנראה שכן

מחקר חדש של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV) ), מציג כמה אופציות למדידת בטיחות בדרכים. עמותת אור ירוק: "בכדי שהמדינה תוכל להילחם בתאונות הדרכים, עליה להבין מהו מצבה הנוכחי בתחום ומהו היעד אליה היא שואפת להגיע"

האם הבטיחות בדרכים ניתנת למדידה? כנראה שכן
אהרון ברוך ליבוביץ


בטיחות בדרכים הינה מטרה חשובה להילחם עבורה, ובכדי להגשים אותה ננקטים אמצעים ופעולות אשר עוזרים למנוע את הקטל בכבישים. אך נשאלת השאלה - האם ניתן למדוד בטיחות בדרכים? ואם כן, כיצד מודדים? בהולנד למשל, הדרך הרווחת למדוד בטיחות בדרכים היא על פי מספר התאונות ו/או מספר הנפגעים בתאונות אלה.

במדידת בטיחות בדרכים חשוב להתייחס למספר תאונות הדרכים ולמספר הנפגעים, אבל גם לרמת הסיכון בתאונות לכל קטע נסיעה. לפי מחקר שערך מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים, ה-SWOV, אחת השיטות להגדרת שיעור הנפגעים היא לחשב את מספר ההרוגים או הפצועים קשה למרחק נסיעה מסוים.שיטה זו נקראת - ניידות. כך גם מגדיר ה-SWOV בטיחות בדרכים.

שיעור הנפגעים בתאונות דרכים מאופיין בפערים משמעותיים בין קבוצות שונות של גיל או בין אמצעי תחבורה שונים. המחקר מציין כי קיימים הבדלים ניכרים בשיעורי ההרוגים, אך לא בשיעור הפצועים, שעלה בשנים האחרונות בקרב רוכבי אופניים, רוכבי קטנועים ואופנועים. באים בנוסף נמצא במחקר, כי שיעורי ההרוגים והפצועים בקרב רוכבי דו-גלגליים גבוהים יותר משיעורם של נוהגים ברכב: פי 25 לגבי שיעור הרוגים ופי 50 לגבי פצועים בהשוואה לנוסעי רכב. בקרב קטנועים שיעורי הפצועים מגיע לפי 100.

חלוקה על פי גיל יכולה גם כן לבחון את שיעורי הנפגעים בקרב קבוצות שונות של משתמשי דרך. על פי נתוני המחקר, נוסעי רכב בגילאי 18-24 ובני 75 ומעלה הם בעלי סיכוי גבוה יותר להיפגע משאר קבוצות הגילאים. השיעורים הגבוהים בקרב בני 18-24 קשורים לעובדה שהם נהגים חדשים, ורוכבי האופניים בני 75 ומעלה בעלי סיכוי גבוה להיפגע לאור העליה בפגיעות של משתמשי דרך מבוגרים יותר.

לפי ה-SWOV, במידה ואין מספיק נתונים לחישוב ניידות, ישנם מדדי בטיחות נוספים בהם ניתן להשתמש בכדי להגדיר בטיחות בדרכים. כך למשל, מספר כלי הרכב ונתוני מכירות הדלק יכולים לשמש כמדדים חלופיים לניידות. ניתן להשתמש בחלופות אלה במקום נסועה לחישוב שיעורי הנפגעים. החיסרון בחלופות אלה הוא שהן אינן מתייחסות להולכי רגל ורוכבי אופניים.

מספר הנפגעים לאורך כביש מסוים משמש גם הוא כמדד בטיחות, מה שמכונה צפיפות הנפגעים. מדד זה משמש בעיקר ברמה המקומית. גם השוואות של מספר הנפגעים ליחידת זמן כל שהיא, יכולות להיות רלוונטיות. כמו כן, לעיתים ניידות אינה הבחירה הטובה ביותר למדוד בטיחות בדרכים ומספר הרוגים לאוכלוסייה יהווה מדד טוב יותר. מספר זה נקרא תמותה. הנתונים עבור הולנד מראים כי כמו שיעורי הרוגים ונפגעים, גם שיעור התמותה הוא הגבוה ביותר בקרב קבוצות הגילאים של 18-24 ובני 75 ומעלה.

עמותת אור ירוק: "בכדי שהמדינה תוכל להילחם בתאונות הדרכים, עליה להבין מהו מצבה הנוכחי בתחום ומהו היעד אליה היא שואפת להגיע. באמצעות אפשרויות שונות של מדידת בטיחות נוכל לאתר את הכשלים, להפחית את מימדי הקטל בכבישים ולהציל חיים".
אור ירוק תאונות בטיחות בדרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד