כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"בסוף יוטל על האדמו"ר קנס בלבד"

פרשת הרב פינטו לא יורדת מסדר היום, אך פרטיה לא ברורים לכלל הציבור • אחד מחסידי הרב השיב על סדרת שאלות של כתב 'בחדרי חרדים' והציג את גרסת החצר לסיפור • על תחילת הקשר בין הרב וצמרת המשטרה, מה הניע את ברכה וארביב להחליף צד, ומדוע לדעתו הרב ייצא מהפרשייה כמעט ללא נזק • שופטים, שוטרים ורבנים

"בסוף יוטל על האדמו"ר קנס בלבד"

פרשת האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו וקציני המשטרה לא יורדת מסדר היום. יש בפרשה הזו את כל הנתונים בשביל לספק השראה לספר מתח משובח: רבנים ומקובלים, טייקונים, קציני משטרה, חקירה חוצת יבשות, אף בי איי. הסוף עדיין לא ידוע, אולם גם בפרטי התחלת הסיפור לא כולם בקיאים דיים.

'בחדרי חרדים' פנה אל אחד ממקורבי הרב פינטו, בכדי לשמוע את גירסתם לפרשה. שו"ת קצר מדי כשמדובר בפרשייה ארוכת שנים, אולם אולי הוא יצליח להסיר מעט מן הערפל.

• איך נרקמו הקשרים בין עשרות הקצינים לאדמו"ר רבי יאשיהו פינטו?

"הכול החל לפני 13 שנה: כמה מאנשי עולם תחתון השתתפו בשיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, חזרו בתשובה והתנתקו לגמרי מעולם הפשע. בין הידועים שבהם הוא יוסי הררי ואחרים שזנחו לחלוטין את חיי הפשע בזכות האדמו"ר. לאור זאת, החליטה קבוצת קצינים משטרתיים להכיר את הדמות שהצליחה לנתק את הבכירים מעולם הפשע. אט אט נקשרו הקצינים עצמם לרב פינטו והפכו אותו לרבם.

"עשרות ניצבים, מפקדי מחוזות הפכו את האדמו"ר לרבם האישי ולכותל הדמעות שלהם. נוסף על זאת, חלקם נעזרו ברב בפענוח תעלומות ופרשיות מסובכות. בין הקצינים ששיחרו לפתחו היו ניצב חיים קליין, ניצב אריה עמית, ניצב ישראל יצחק וכן מנשה ארביב ואפרים ברכה. כמה מהקצינים הפכו להיות חסידיו לכל דבר ונהנו מההטבות שהקהילה מרעיפה על חבריה. כך היה גם עם אפרים ברכה.

"בחקירה טען הרב שהעזרה הכספית לאפרים ברכה ניתנה בגלל בן משפחתו שהסתבך ולכן החליט להיחלץ לעזרתו, בניגוד לטענתם של מנשה ארביב ואפרים ברכה אשר היה זה שוחד. לפי גרסה זו, השניים תפרו את סיפור השוחד כדי להיחלץ ממבוכה כאשר הבינו כי נודע שהם נהנים מההטבות שקהילה מציעה לחסידים וחששו שהדבר יפגע בהמשך קידומם במשטרה.

• איך מנשה ארביב קשור לפרשה?

"כשהרב עמד במרכזה של פרשית הסחיטה בארה"ב, ואף שימש כעד נגד אחד הסוחטים, הונחה בידי האף בי איי לדווח לנספח המשטרה בוושינגטון מנשה ארביב על כל הטבה שניתנת לאיש מערכת אכיפת החוק, גם אם הוא נמנה על חסידיו. זו הסיבה שהרב הצהיר בפני נספח המשטרה דאז מנשה ארביב על טובות ההנאה שקיבל אפרים ברכה. ולכן, ציין גם בחקירתו על יחסיו עם ברכה והגיב "תשאלו את מנשה ארביב על טיב הקשרים הרי הצהרתי בפניו על כל נתינה ולא הסתרתי זאת".

"אלא מתברר שמנשה ארביב ואפרים ברכה עשו יד אחת. הם ניסו להכחיש את טענות הרב ואף חיפו אחד על השני במידע על טובות ההנאה. בהמשך האשימו את הרב בשיבוש החקירה נגדו, וארביב אף הפך להיות עד תביעה מספר 1 באישום המתגבש.

"משגילו חסידי הרב פינטו שמנשה ארביב שותף מלא בעלילה נגד האדמו"ר הם החליטו לחשוף את כל מערכת היחסים שלו עם האדמו"ר והקהילה שכללו בין היתר ניצול ציני של חסידי האדמו"ר בארה"ב בשורה ארוכה של טובות הנאה שהחסידים אולצו לספק לקצין ובני משפחתו בארה"ב. וצעד זה לא נעשה ממעשה נקם אלא על מנת להתגונן מפניו.

• לדבריך, מה הסיבה לבגידת ברכה וארביב ברבם?

"זו השאלה שגם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שאל. הרי ידוע שאפרים ברכה ניהל קשר אישי וקרוב מאד עם הרב, ביקר בביתו אינספור פעמים, קיים איתו מאות שיחות טלפון. כאשר הבינו אפרים ברכה ומנשה ארביב שיריביהם במשטרה מתכוונים לעשות שימוש במידע על מנת לעצור את קידומם, בפרט לאור העובדה שמפקדם יואב סגלוביץ היה ידוע כאחד שאינו מחבב את שליטתו של הרב וקירבתו אל הקצינים, החליטו לרקום את העלילה בתמורה לקידום מטאורי של שניהם כשארביב מונה למפקד להב וברכה למפקד יאח"ה. בתמורה לכך הסכימו להעליל עלילה על הרבנית פינטו ולהקליט אותה בעת שאשתו של ברכה מוציאה ממנה כספים רבים.

• מה השתנה בחודש האחרון?

"במשך כל השנה האחרונה, יואב סגלוביץ שמר על שני הקצינים וחיפה על סימני השאלה שניצבו על התנהגותם וזאת מכיוון שהוא היה הצלע השלישית בתפירת העלילה. בחודש אב האחרון פינה סגלוביץ את כסאו לטובת מני יצחקי וזה, יחד עם דנינו, הגיעו למסקנה שהתבשיל שבישלו ארביב וברכה מקדיח ואינו ראוי. הם העלו טענותיהם בפני היועמ"ש וינשטיין ודיווחו לו כי הם אינם שלמים עם הגשת כתב האישום משום שלהערכתם ישנם חלקים שאפרים ברכה ומנשה ארביב מסתירים.

"מפתיע היה לגלות כי דווקא השר לביטחון פנים ידידם הטוב של ברכה וארביב הוא זה שרץ לגבותם מול שתיקתו הרועמת של המפכ"ל שאמר שקצין שסרח דינו הביתה.

• האם התיק נגד הרב ייסגר?

"בסופו של דבר כתב אישום יוגש רק נגד אחד. האם יהיה זה נגד הרב או שמא נגד ארביב, כעת נראה שדווקא ארביב יהיה זהי שיואשם וזאת ממגוון סיבות. ראשית, כל המידע אותו מסרו החסידים על ארביב שהדביק על הרב את אשמת השוחד, הם על תנאי ומצויים תחת הסדר משפטי שאי אפשר לעשות שימוש במידע ללא הסכמת פרקליטי הרב, משמעות הדבר שאם לא ייסגר התיק נגד הרב לא ניתן יהיה להשתמש בחומרים שישנם נגד מנשה ארביב. בנוסף, מערכת היחסים של ארביב והרב לאורך השנים מוכיחים שקו ההגנה של האדמו"ר הוא זה שצודק והגיוני מאחר שמתברר שארביב וברכה לא היו אזרחים תמימים שקיבלו הטבות אלא נהנו ממערכת קשרים אישיים עם הרב וחסידיו וקיבלו את ההטבות כשאר בני הקהילה.

"שנית, ברגע שאמינותו של מנשה ארביב מקועקעת ומתנהלת נגדו חקירה פלילית הרי שארביב המשמש כעד התביעה העיקרי ולמעשה משמש כמשענת האישום מצד אפרים ברכה, הרי שהמשענת רצוצה והוא אינו נאמן לשמש כעד תביעה.

"שלישית, הרב יאשיהו פינטו מחזיק בידו פצצה אסטרטגית והיא ההצהרות של האף בי איי בארצות הברית שטוענים כי הצהיר בפניהם על כל הטבה ויש בידיהם אף תיעוד על הצהרתו של האדמו"ר בפני ארביב על ההטבות שקיבל ברכה, ומובן מאליו שמי שמתכוון לבצע עבירה אינו מדווח עליהם לרשויות החוק. ברגע שישנו תיעוד של ההצהרות של הרב בפני נספח המשטרה בוושינגטון, הרי שטענתו מתבררת כצודקת. גם העובדה שהרב יצא דובר אמת בעת שנבדק במכונת אמת, ומאידך סירובם העיקש של ברכה וארביב להיבדק במכונת אמת מעידה יותר מכל על הנאמנות. הערכה הרווחת היא שבסופו של דבר יוטל על הרב קנס סמלי וזאת כדי להשתיק את התקשורת שצמאה לראות את הרב מואשם".
משטרה הרב משה פינטו פרשה חצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד