כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

רבי נחמן בתשלום? האוקראינים רוצים כסף

האם חסידי ברסלב ייאלצו לשלם כ-500 דולר עבור שהיה בסמוך לציונו של רבי נחמן בימי ראש השנה? • פרסום ראשון

מתפללים באומן. צילום: יעקב נחומי
מתפללים באומן. צילום: יעקב נחומי

האם חסידי ברסלב יאלצו לשלם עבור כניסה לציון רבי נחמן באומן בראש השנה?

הצעת חוק חדשה המונחת על שולחן הפרלמנט האוקראיני וממתינה לאישור הנשיא - מטרידה את המוני חסידי ברסלב בארץ ובתפוצות.

לפי הצעת החוק החדשה, יגודר ויתוחם כל איזור מתחם הקבר. הכניסה למתחם תותר רק למחזיקי כרטיס מגנטי מיוחד - שיימכר בנקודות הפצה מיוחדות שיופעלו על ידי השלטון המקומי.

הכרטיס יכיל את כל הפרטים של בעל הכרטיס. כולל מספר דרכון, גיל, מין, תאריך כניסה לאוקראינה, מקום מגורים בארץ ובאומן, פוליסת ביטוח רפואי ועוד פרטים. לפי הצעת החוק, כל מתפלל יצטרך לשלם בעבור הכרטיס 850 גריוונה (כ-105 $ במטבע מקומי) עבור כל יום של שהות במתחם. המחיר נקבע לפי חישובים מסויימים התלויים במדדים שונים של מיסוי וכדו׳.

בתמורה לתשלום והכרטיס יקבלו החסידים שירותים שונים כגון שירותי תברואה, ביטחון, חירום והצלה.

יוזמי הצעת החוק הם חבר הפרלמנט האוקראיני אנטון יצנקו ממפלגת האזורים, ומקסים פוליאקוב פוליטיקאי מקומי וסגן ראש העיר אומן לשעבר.

בקהילות חסידות ברסלב בעולם כולו מופתעים מאוד מהצעת החוק ומצרים על כך.

לדברי החסידים, מדובר בלא פחות מסחיטה וניצול שלהם על ידי גופי שלטון מושחתים מקומיים, שמנסים להרוויח הון תוך ניצול של האמונה החסידית והחובה הקיימת על כל חסיד ברסלב לשהות סמוך לקברו של רבי נחמן מברסלב בימי ר״ה. ״פרטי הצעת החוק מזכירים ימים אפלים בתולדות האיזור, גטו וטלאי צהוב מוחלפים במתחם מודרני וכרטיסים אלקטרוניים. שלא לדבר על הסכום האגדי - 95$ עבור כל יום, כאשר 5 ימים זה המינימום של ימי שהייה של כל מתפלל בעיר אומן.
ס״ה כמעט 500 $ (!)״, אומרים החסידים.

לפי גורמים מסויימים בחסידות ברסלב קיים יסוד סביר להניח כי ליוזמה היו שותפים עסקנים מתוך חסידות ברסלב שרוצים לבסס את אחיזתם וקשריהם עם השלטון המקומי.

לעומת זאת, בארגונים הרשמיים של חסידות ברסלב מתנגדים בתוקף להצעת החוק ואף נוקטים צעדים רשמיים וחריפים לביטול החוק.

שמעון בוסקילה, מנכ״ל ׳מרכז ברסלב העולמי באומן׳, מוסר. כי מיד עם הגשת הצעת החוק הם פועלים בכל המישורים. וכבר השבוע הוא אמור להפגש עם מושל מחוז צ׳רקס וחבר הפרלמנט יוזם החוק.

כמו כן נשלחו פניות לארגוני זכויות אדם באוקראינה, כאשר הטיעונים המרכזיים הם שהההצעה מהווה בעצם הפרה של חוקי יסוד חופש האדם ופרטיותו וחוק חופש התנועה באוקראינה. כמו כן נשלחו מספר רב של פניות ומכתבים לפעילים וארגונים פוליטיים ומשפטיים באוקראינה ובאירופה - הרלוונטיים לנושא, ועדות פרלמנט האחראיות על תיירות, תרבות, דתות, זכויות אדם וכדו׳.
חוק תשלום רבי נחמן ברסלב כרטיס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד