י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תקווה ב'שובו': בר הלל קיבל סמכויות מלאות

עו"ד יששכר בר הלל, שמונה כמנהל זמני של עמותת 'מוסדות ברסלב נחמת ציון', קיבל הרחבת סמכויות ומונה כמפרק לצורך הבראה • המשמעות: גישה חופשית לכספים, והחלפתו של נחמן ברלנד • מדוע בני הקהילה תומכים במהלך? • ומי התחייב לשלם את חשבון החשמל של תלמוד התורה - לאחר שחברת החשמל איימה לנתק את האספקה?

נחמן ברלנד. צילום: פלאש 90
נחמן ברלנד. צילום: פלאש 90

מוסדות שובו בנים של חסידות ברסלב, ניצבים בימים אלו בנקודת זמן קריטית עבורן, בעקבות פסיקת בית המשפט בשבוע האחרון, שתביא לכאורה להתרעננות ולהעלאת הקהילה על מסלול חדש, לאחר הטלטלה הגדולה שעברה בתקופה האחרונה.

עם פשיטת המשטרה על משרדי המוסדות בשעתו, והבאת הנושא לפני בית משפט המחוזי בירושלים, אישר ביהמ"ש למשטרה למנות את עו"ד יששכר בר הלל, כמנהל זמני של עמותת 'מוסדות ברסלב נחמת ציון'. בשלב זה, המנדט שהיה בידו, הוגבל לייצוג עובדי המוסדות, אך לא ניתנה לו גישה לקופה. כמעט כל פעולה שביקש בר הלל לבצע, הוא נדרש להשיג עבורה את אישור בית המשפט.

אין זה סוד, שהמשבר שפקד את הקהילה, גרם לה לנזק תדמיתי שהביא בחובו גם נזק כלכלי. הוראות קבע של נדיבי עם בוטלו, מערכת ההתרמות הושבתה לחלוטין. הקופה והתקציבים התדלדלו והעובדים קיבלו רק חלק משכרם, וגם זאת, לאחר עיכוב של חודשים ארוכים.

בינתיים, מינה הגאון רבי אליעזר ברלנד, רב הקהילה, וועדת חמשה, שמטרתה לנהל בעיקר את תלמוד התורה ובית הספר לבנות.

בקרב אנשי הקהילה שרר חשש כבד, כי בית המשפט עלול בסופו של דבר לפרק את העמותה לחלוטין, בגין אי הסדרים שהתגלו במהלך חקירת המשטרה. העמותה שכרה את שירותיו של אחד מפרקליטי הצמרת בישראל, כדי שייצגם בהמשך הדיונים.

עדות לקשיים הכלכליים הפוקדים את המוסדות, ניתן ללמוד מכך שבשבוע האחרון נותק החשמל בתלמוד התורה, בעקבות חוב של 20,000 שקלים שלא נפרע. מי שנחלץ לעזור בסיפור, היה דווקא עורך הדין שנשכר על ידי המוסדות. הוא שוחח עם הנהלת חברת החשמל, בעת שנציג ההנהלה הגיע למשרדי החברה, כדי להתחנן בפניהם שיחדשו את אספקת החשמל. העו"ד הבהיר, כי הוא מתחייב שבמידה ותוך חודש וחצי לא ייפרע החוב, הרי שהוא מוכן לממן זאת מכיסו. החברה נענתה לתחינתו והחשמל חובר שוב.

בדיון שנערך בבית המשפט בשבוע האחרון, נרשמה תפנית חיובית שגרמה לשחרור אנחת רווחה בקרב הנהלת המוסדות. בית המשפט קבע, כי העמותה לא תפורק, אך בר הלל ימונה כמפרק לצורך הבראה, קרי, הוא מקבל סמכויות נרחבות הכוללות גישה חופשית אל הקופה, שתאפשר לו לשלם את משכורותיהם של העובדים וכל הוצאה נדרשת, ללא שיאלץ להישען על חסדי בית המשפט, עבור כל בקשה אלמנטרית. בית המשפט הדגיש בהחלטתו, כי אי אפשר להתעלם מהסבל והמצוקה של עשרות המשפחות שמטה לחמן נשבר, כיוון שהן סמוכות על שולחנם של המוסדות, וכי העסק חייב לפעול בצורה שוטפת, עד כמה שניתן.

עוד קבע השופט, כי אין מנוס מהחלטה דומה גם בקשר לעמותות הנוספות שפעלו בשמה של 'שובו בנים'. מסתבר, כי תחת המטריה של הקהילה, פעלו לא פחות מששים ושמונה עמותות, בשמות שונים ומשונים, דרכן התרימו את עם ישראל לצרכי הקהילה ונספחיה. השופט הבהיר, כי בקרוב יוציא צו דומה, שיעניק את סמכויות הניהול של העמותות הנוספות לידי בר הלל, ובכך ישליט סדר על מנת לאפשר למוסדות את ההבראה החיונית בעקבות המצב האקוטי אליו נקלעו. למעשה ניתן לומר, כי בר הלל משמש כיום כמחליפו של נחמן ברלנד - בנו של הגר"א. סמכויותיו של ברלנד - שבעבר ניצח ביד רמה על המוסדות - קוצצו, והוא נוטרל כמעט לחלוטין.

גם נציגת המשטרה, הביעה במהלך הדיון את הסכמתה לכך שבר הלל ייקח את המושכות לידיו, ואף ציינה כי היא מכירה מקרוב מספר עמותות מפורסמות שבית המשפט הגדיר אותן כמי שנזקקות לפירוק לצורכי הבראה, והן ממשיכות לפעול במלוא הקצב והתפוקה, חרף מעמדן המשפטי החדש.
בברסלב לא מסתירים את שביעות רצונם מהמהלך, ומביעים תקווה כי הקהילה תעלה שוב על דרך המלך, ותצליח לאסוף את השברים ולצאת לדרך חדשה.
בית משפט משבר שובו בנים הרב אליעזר ברלנד קהילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד