כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הגיע הזמן? כך תבקש העלאה בשכר

אתם שכירים שעובדים קשה? נותנים מזמנכם ומכישוריכם למקום העבודה, והתגמול אינו הולם? • כך תבקשו העלאה

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון



אתם שכירים שעובדים קשה? נותנים מזמנכם ומכישוריכם למקום העבודה, והתגמול אינו הולם? השכר לא מספיק? אתה רוצה לבקש העלאה ולא יודע איך לעשות זאת?

אין מי שלא חווה זאת בעבר: גברים ונשים כאחד. הפרקטיקה מראה כי נשים סובלות יותר מקושי לנהל משא ומתן בעבור עצמן ומתקשות לשפר את תנאי העסקתם מול המעביד.

חבל, היות ולנשים יש את כל התכונות והכלים לנהל משא ומתן יעיל ולהגיע לתוצאות משביעות רצון. איך תשיגו את מטרתכם? כל שעליכם הוא לנהל משא ומתן עם הבוס, ולעשות זאת נכון.

המומחים במכללת "פרקטיקה בעסקים" נותנים כמה טיפים:

עבודת הכנה

אז מה צריך לדעת בניהול משא ומתן מול הבוס? כדי לנהל משא ומתן מוצלח צריך עבודת בלשות קטנה.

תחילה, חשוב להבין את הערך שלך לארגון – כמה אתה מכניס? האם אתה יחידה מכניסה לארגון או מוציאה בלבד? איך המנהל רואה את התפקיד שלך – חיוני או לא?

לפני הכול כדאי לכם לעשות עבודת הכנה – לא רק עם קולגות בארגון, אלא גם קולגות בארגונים אחרים ולבחון מהם טווחי ההשתכרות של התפקיד.

לאחר מכן, חשוב שתגדירו לעצמכם מהי נקודת היעד של המשא ומתן – לאן אתם רוצים להגיע? מה חשוב לכם יותר ממה? המשכורת או התנאים הסוציאליים? תנאי המשרה או מועד כניסת התלוש לחשבון? שנית, חשוב שתזכרו כי ייתכן ואתם צריכים לשכנע לא את העומד מולכם אלא מנהל אחר.

מקבל ההחלטה בנוגע להעלאה הוא לא זה שבהכרח רואה את התרומה שלכם. אתם צריכים להתחיל לרמוז שאתם מצפה ליותר, לבקש מהם שידברו עליך עם המנהל, יחמיאו, יספרו כמה אתם תורמים לחברה, לבקש שיחה.

כמה לבקש

תגששו בזהירות מה קורה בתלוש של עמיתכם, נסו לברר מי קיבל העלאה ולמה. צריך שיהיה לך לפחות מושג כללי כמה אחרים מקבלים לפני שאתם מבקשים משהו. כך שתבואו עם דרישות הגיוניות.

תזהרו מדרישות שאף אחד לא יוכל לעמוד בהם ולא משנה כמה אוהבים ומעריכים אתכם. היזהרו מלזרוק מספרים ללא בסיס. ולא להשוות במפורש תנאים של אחרים בארגון אל תנאיך. כלל האצבע הוא: תדעו להסביר ולנמק את הסיבה. למה אתם מבקשים העלאה? למה זהו הסכום ולא סכום אחר? למה אתם חושבים שמגיעה לכם העלאה זו? אם תבנו תשובות מנומקות לשאלות אלו – תצליחו לשכנע טוב יותר בבוא העת.

גשו לשיחה אישית, לא רשמית. הפגנת רגשות עשויה להיות הדבר הנכון ביותר, בתנאי שהדברים מתוכננים ותחת שליטה.

גילויי אמפתיה ויצירת רגשות אשם לצד השני עשויים להביא תוצאות. במספר מחקרים שבדקו כיצד משפיעים גילויי אמפתיה (הזדהות רגשית) על הצד השני במשא ומתן, נמצא שהבעת אמפתיה דיכאה אצל הצד השני את הצורך לתקוף, להציג מצגי שווא, לספק מידע בלתי ראוי, ולזייף רגשות במטרה לבצע מניפולציות. הזדהות מלאה וטוטלית עם כל רצונותיו, כוונותיו ומטרותיו של הצד השני, לא תשיג זאת.

תזכרו לדבר בטונים ובשפה הולמים. כשאתם עוזבים אל תטרקו את הדלת.

סיכמנו?

חשוב לזכור, כי החלפת עובד, לרבות עלויות המרה –זה עניין יקר עבור המעסיק.

תזכרו כי אין כאן שיקולי "מי צריך את מי יותר", אלא באיזו דרך אופטימלית יהיה כדאי לשני הצדדים להמשיך לעבוד יחד.

עם גישה כזו ואמונה בערך שאתם מביאים לארגון, גשו לבוס ותזכרו להגיד באופן ברור מה אתם רוצים - לא להתבייש ולא לגמגם.

כולנו עובדים בשביל לקבל שכר. אל תנקטו בגישה מתנצלת על כך שאתה מבקש העלאה.

ותזכרו: ההישג האידיאלי הוא כששני הצדדים מבינים שהם הותירו עובד מרוצה בארגון, ובמחיר סביר למערכת.

תודה למומחי 'פרקטיקה בעסקים' [email protected]

כסף שכר ארגון בוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד