י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"הייתה אג'נדה להרוס את החינוך החרדי" • בלעדי

עו"ד אורי קידר, שייצג את רשת הגנים: "המערכה על הראש של הרב גולדקנופף היא חלק ממערכה כוללת על החינוך"

הרב גולדקנופף. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
הרב גולדקנופף. צילום: יונתן זינדל פלאש 90



ההסכם שהושג בין רשת הגנים של אגודת ישראל לבין משרד החינוך, לפיו ניתנה ארכה של שנה לרשת להסדיר את מעמדה - הן כבעלת הזיכיון להפעלת הגנים והן כזו שמפעילה אותם בפועל - הוצג מוקדם יותר היום (ב) על ידי משרד החינוך כניצחון חד משמעי. ״זעקות הגננות מגיעות עד לשמים. כמו בסמינרים גם כאן, לא נאפשר עוד לקבוצה קטנה של בעלי כוח לפגוע בציבור שלם. לא יתכן שתקציב שמעביר המשרד למשכורות, ינוכה בדרך, ורק חלק ממנו יגיע ליעדו״, נמסרה ההודעה שכוונה באופן ישיר לכיוונו של הרב יצחק גולדקנופף, יו"ר רשת הגנים.

אלא שבשיחה עם עו"ד אורי קידר, ממשרד עו"ד כבירי-נבו-קידר, מתגלה תמונה שונה לחלוטין. "אין לי ספק שמי שניסח את ההודעה השערורייתית של משרד החינוך - לא היה באולם ולא מכיר את הנושא, בודאי לא עומדים מאחוריה הגורמים שקשורים לסיפור במשרד החינוך, אלא אנשים שיש להם אג'נדה לפגוע ולהרוס את הרב גולדקנופף", הוא מבהיר.

• אתם משוכנעים שיצאתם וידכם על העליונה, מדוע?

"קודם כל נבהיר, הגענו להסכם ש-2 הצדדים חשבו שההסדר עדיף להם מאשר הכרעה של בית המשפט. כך שאין פה איזה צד ש'הפסיד'. הקונטקסט הוא שמשרד החינוך מנהל מערכה על הראש של הרב גולדקנופף, כחלק ממערכה כוללת יותר על דמותו של המגזר החרדי, וזכותו לחינוך לפי העקרונות שהוא רואה לנכון. מי שהם חושבים שהוא לא מתיישר לפי הקו שלהם - הם מנסים לתקוף אותו.

עוד בנושא:
"נפסיק את העושק של הגננות החרדיות"

"צריך להבין, וזה גם מה שהשופטת נזפה בהם עם תחילת הדיון, שלא מתנהגים ככה כשמדובר בחינוך ובאלפי ילדים שעשויים להיזרק לרחוב. פתאום באמצע השנה התחילו לדחות בקשות רישוי של גנים, שחלקם מאושרים כבר למעלה מ-30 שנה, וכל זה בטיעונים ביורוקרטיים שהיו קיימים גם לפני שנה ושנתיים, כשלא התחדש כלום. אני כבר לא מדבר על כך שלשיטתנו גם הטענות הללו לא נכונות".

"במובן הזה הניצחון שלנו כפול - לא רק שהשופטת דרשה שישבו איתנו, כפי שאנחנו חפצנו מלכתחילה, אלא שבסוף גם אף גן לא נסגר וכולם יקבלו תקצוב".

• במשרד החינוך לא יודעים ש'ככה לא מתנהגים'?

"תראה, צורה כזו לא מקובלת בחינוך, לא זורקים ילדים לרחוב ומתנכלים למוסדות - אלא אם כן יש לך מניעים נסתרים לפגוע במישהו או להתנכל למישהו. במקרה הזה מדובר בחינוך החרדי.

"משרד החינוך טען שאי אפשר להפעיל גנים באמצעות עמותות גג שלהן יש את הרישיון, כאשר עמותה אחרת מפעילה את המקום בפועל, כך גם הם לא הסכימו להפעלה דומה של עיריית ירושלים. על זה הם הלבישו טענה ביורוקרטית שעל האישור הקצאה לגנים לא רשום שזה גם לעמותה שהיא בעלת הזיכיון. צריך מידה רבה של אכזריות לסגור גנים באמצע שנת הלימודים על טענות כאלה".

• ומה בעצם הפשרה שהושגה?

"אמרנו להם, יש לכם קושי משפטי באופן ההפעלה הזה, אנחנו ניקח על עצמנו את ההפעלה של הגנים. הפתרון הזה, בסופו של דבר, יחזק יותר את החינוך החרדי המאורגן", מסיים קידר.

ממרכז איגוד הת"תים נמסר ל'בחדרי חרדים': "בתגובה להחלטת השופטת הגב' נאווה בן אור עם הגעת הצדדים להסדר זה, החלו אנשי לשכת שר החינוך שי פירון במסע השמצות חסרות שחר נגד מנהלי הרשתות, אך גורמים המעורבים בנושא, המכירים את השתלשלות העניינים לעומקם הגיבו כי דברי אנשי השר אינה משקפים כלל את שהתרחש בדיון, ולא את עמדותיהם של בית המשפט המחוזי ושל עיריית ירושלים ואפילו לא את עמדת הלשכה המשפטית של משרד החינוך עצמו כפי שהוצגה בדיון.

"לדבריהם של הגורמים, התבטאה השופטת בעצמה בבית המשפט המחוזי נגד עמדה זו וכינתה את הפעולות של דחיית רישיונות של מוסדות התתי"ם כ"התנהגות בלתי סבירה" מצד משרד החינוך כלפי החינוך החרדי המוכר שאינו רשמי.

"בנוסף, בחר בית המשפט לומר מילים קשות על כך שמשרד החינוך, במקום לפעול בהידברות, פוגע בזכויות יסוד ומשנה הסדרים שנהגו לאורך עשרות שנים. בפועל, ונוכח ההערות של בית המשפט המחוזי, נאלץ משרד החינוך לחזור בו מכוונתו השערורייתית לזרוק ילדים לרחוב בתוך שנת לימודים על לא עוול בכפם, כפי שחשב בתחילה. מרכז איגוד הת"תים בירך על ההסכמה שהושגה בין הצדדים ואמר כי מדובר בצעד נוסף לחיזוק מערכת החינוך החרדית הקיימת כיום".

גורם במשרד החינוך מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים':

"מדובר בניסיון פתטי להסית את אור הזרקורים מהעיקר. הציבור החרדי אינו מטומטם, והוא כבר אינו קונה זעקות של 'מלחמת שמד' ו'הרס החינוך החרדי'. אם יש דבר שהורס את החינוך החרדי הרי שזה תופעות מן הסוג הזה: עושק הגננות פוגע באיכות השירות שמקבלים ילדי הגנים, וזאת מבלי להזכיר את הפגיעה הקשה בגננות ובמשפחותיהן".

"המהלך הדרמטי של הפסקת הפגיעה בשכר הגננות, עליו דווח היום בכלי התקשורת, לא החל עכשיו. מה שקרה היום זה בסך הכל עוד צעד לקראת הוצאת המהלך אל הפועל, שעניינו אישרור בית המשפט להסדר שיאפשר את המהלך, תוך התקפלות העותרים. לכן בין דברי עורך הדין המוזכרים בכתבה לבין המציאות אין ולא כלום".
גולדקנופף חינוך גן ילדים תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד