י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

פסק: ההורים השכולים לא ישבו 'שבעה'

בשל מצבם הקשה של שני בני משפחת גרוס, המאושפזים בבית החולים שניידר בפתח תקווה, הורה רבה של שכונת בית וגן הגר"ע אוירבעך, כי על ההורים לשהות לצד ילדיהם ולוותר על ה'שבעה' • על איזה סעיף בשולחן ערוך הסתמך הגר"ע בפסקו? • ומתי בכל אופן יוכלו קרובי וידידי המשפחה לנחם?

פסק: ההורים השכולים לא ישבו 'שבעה'

הטרגדיה הקשה שפקדה את משפחת גרוס, ואשר לא הותירה עין יבשה לאחר מסע הלוויה קורע לב שטרם נראה כמוהו, כאשר האברך הרב שמעון עוזר גרוס, מאברכי ישיבת מיר, ליווה היום (ה) למנוחות בעוז ובגבורה את שתי בנותיו הקטנות, שנפטרו כתוצאה משאיפת חומר הדברה מסוכן.

עין לא נותרה יבשה למשמע ההספדים, ובפרט הספדו של האבא - שעדיין מתפלל עם כל עם ישראל לרפואת שני בניו המאושפזים במצב קשה בבית החולים שניידר בפתח תקוה.

לכאורה, האבא צריך לשבת 'שבעה' על בנותיו, אך כאן נשאלה השאלה שהגיעה לשולחנו של הגאון רבי עזריאל אויערבך, רבה של שכונת בית וגן בירושלים: האם צריך לשבת שבעה ולנהוג בדיני אבלות, היות והוא עסוק בטיפול בילדיו המאושפזים עדיין.

ב'קו הסקופים' של מוקד הציבור פורסם הערב, כי הגר"ע אויערבך פסק על אתר כי אין על האבא דין אבלות ואל לו לשבת שבעה. המקור לדברי הגר"ע הוא בשולחן ערוך סימן תרמ סעיף ג': "חולים ומשמשיהם – פטורין מן הסוכה, ולאו דווקא חולה שיש בו סכנה, אלא אפילו אין בו סכנה אם הסוכה קשתה עליו, ואפילו חש בראשו או חש בעיניו, שזהו מיחוש ולא חולה – פטורים הוא ומשמשיו, כשהסוכה קשה למיחוש זה.

"ויש מי שאומר שאין משמשיו פטורים אלא בשעה שהחולה צריך להם. והטעם דמשמשיו פטורים: יש אומרים מטעם דעוסק במצוה – פטור מן המצוה (לבוש והגר"ז). ולא נהירא לי: דהתינח בעושה בחנם – משום מצוה, אבל אם עושה בשכר – חייב. ולא מצינו חילוק זה בגמרא ובפוסקים".

ולכן פסק הגר"ע כי היות שהילדים שלהם צריכים להם, ובלי ה'שבעה' ברור הדבר שהם היו לצידם כל העת, לכן כעת הם פטורים מכל המצוות ואל להם לשבת שבעה. הגר"ע סייג ואמר שאם הם רוצים האבא והאמא לשבת, אז אחרי שחרית ישב האב כמה דקות, והאמא תהיה לצד ילדיה ואינה צריכה בכלל לשבת ולנהוג בדיני אבלות.
פסק שבעה הורים ילדות גרוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד