כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

פגישה עם השר: יש עם מי לדבר במשרד השיכון

עו"ד מנחם מושקוביץ נכח בפגישת היזמים החרדים עם השר אריאל, והתרשם לטובה • בטורו הוא מסכם את החוויה והמסקנות

פגישה עם השר: יש עם מי לדבר במשרד השיכון

רק שיהיה ברור: אינני בא חלילה להפריך את עיקרון העל, הגורס כי פוליטיקאים הם אינם דוברי אמת ואין להאמין למילה שלהם. אבל פה ושם, מותר להטות אוזן קשבת. בעוונותיי, זה מה שעשיתי השבוע - הוזמנתי על ידי שר השיכון אורי אריאל לפגישה בנושא פתרונות דיור לציבור החרדי – ונעניתי בחיוב. לא לבד הייתי. ישבנו יחד אנשי מפתח בתחום מול השר, ואכן היה ניכר שליבו נמצא במקום הנכון.

רגע לפני שתאשימו אותי בחטא החמור ביותר במחוזותינו – תמימות, אזכיר את הוראת חז"ל "כבדהו וחשדהו". את החשדהו מקיימים כולם ובהידור, אז הרשו לי לרשום כמה מילים בגישה של כבדהו. בדקות הקרובות, אני מעוניין להעביר לכם את התרשמותי האישית.

דברים כהווייתם: הוזמנתי על ידי אנשי השר למפגש עם "יזמים וקבלנים במגזר החרדי, בכדי לשמוע הערות והארות אשר יוכלו לסייע להקל על מצוקת הדיור". בתחילה, לא התלהבתי. פגישות שכאלה נערכות כל העת, ורובן הגדול מסתכמות בדיבורים. עם זאת, כמובן השבתי בחיוב. כבר שבוע לפני הפגישה, קיבלתי סימן ראשון כי אכן השר מתייחס ברצינות לשיחה העתידית איתנו. עוזרו צלצל וביקש לעדכן כי הפגישה תוקדם בחצי שעה. שאלתי אם היא זמן הסיום יוקדם אף הוא בחצי שעה, ונעניתי כי "ממש לא. השר מעוניין בפגישה ארוכה יותר בכדי שתוכלו לדון בנחת". סימן קטן, אך משמעותי.

מלבד השר ואנחנו, השתתפו בפגישה גם מנכ"ל משרדו ובכירים ברשות מקרקעי ישראל. בפתח הדברים, הביא לנו את מספר הטלפון האישי שלו וביקש כי נפלה אליו ישירות בכל בעיה שתתעורר. "עדיף בסמס", אמר, "אך חשוב לי לקבל תמונת מצב של השטח ללא תיווכים".

במהלך הדיון עצמו, שארך זמן רב, העלנו בעיות שונות המקשרות על קידום מיזמי דיור לחרדים. הופתענו מהבקיאות שהצוות ממולנו גילה. בעיות רבות כבר היו ידועות להם והם הסבירו את התהליך שמתקדם על מנת להביא לפיתרון כולל פתרונות אשר כבר מיושמים באופן מיידי ולא מפורסמים עדיין. לפי גישת השר, משרד השיכון לבדו לא יוכל לפתור את הבעיה המורכבת הזו. שיתוף הפעולה עם הקבלנים והיזמים המתמחים בציבור החרדי קריטי, וזאת הוא בא לבקש מאיתנו.

יצאנו עם שלל ביד. אציין קצת מקצת מההישגים, אולם הם ודאי יישמעו לכם ככאלה המתמקדים בהליכים ביורוקרטיים ולא בפתרונות אמיתיים. הרשו לי לרגע ללבוש את כובע המומחה ולומר: אין לכם מושג. בעיות רבות המקשות על קידום שכונות וערים חרדיות הם מעשי ידי אדם, דהיינו, כללים פורמאליים התוקעים כל עשייה. הפה שאסר הוא הפה שהתיר, ומשרד השיכון הוא היחיד שיכול להגביר את הקצב. זוהי תקוותינו.

שני החלטות לדוגמה: במקרים רבים, עבודות הפיתוח של משרד השיכון מתעכבות, ובשל כך בתגובת שרשרת הקבלנים מתאחרים במסירת הדירות ולכן מחוייבים בקנסות איחור, תשלום אשר בסופו של דבר גורם לעליית מחיר הדירה. החלטה אחת של משרד השיכון: להאריך את תקופת ההתחייבות בהתאמה לאיחור של המשרד ולא לחייב בקנסות את הקבלנים בשל כך – תוזיל את מחיר הדירה.

עניין נוסף: כיום, לא ניתן לפצל דירות בערים החרדיות ביהודה ושומרון, דוגמת ביתר עילית ומודיעין עילית כפי שניתן בכל הארץ ע"י הוראת שעה שתוקנה לא מזמן. הסיבה: החוק לא הוחל בתחומי יו"ש, כי מעבר לקו הירוק הכול בעייתי יותר. הדבר נמצא בסמכות שר הביטחון, אולם משרד השיכון יפעל לכך שמשרד הביטחון יחיל את החוק לפיצול דירה ויוכל להתבצע ללא צורך בהליך ארוך של שינוי תב"ע. במילים פשוטות: קיבלנו אישור לפצל – הגדלנו משמעותית את כמות הדירות.

למה אני מספר לכם את כל זה? ראשית, חשוב שתדעו. שנית, גישה עניינית תמיד יכולה לעזור. כאשר נראה כי יש מישהו שמקשיב לנו – כדאי להפסיק להתבכיין ופשוט להתחיל לדבר. מקסימום, נגלה שמילים לחוד ומעשים לחוד ונשוב מיד לנוהל האשמות. מי ייתן ולא נתאכזב.
פגישה טור אריאל שר השיכון מושקוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד