י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הגראי"ל הורה: להתחזק בהחזקת תורה

הגראי"ל שטיינמן הזדעזע כאשר שמע על האסון שפקד את משפחת גרוס בירושלים, שאיבדה את שתי בנותיה • כיצד הוא הגיב? • ומדוע יש להתחזק דווקא בנושא זה? • וגם: אלו 'יסורים' עבר הגרי"י גלינסקי זצ"ל כאשר אסף כספים לתורה וצדקה? • ומדוע אין משמעות לכך שלמד בנובהרדוק?

הגראי"ל. צילום: עוזי ברק
הגראי"ל. צילום: עוזי ברק



דבר הטרגדיה הנוראה שפקדה את משפחת גרוס בירושלים, עם פטירתן של שתי בנות המשפחה מהרעלה, הגיע לאזניו של הגראי"ל שטיינמן, שהזדעזע והגיב את הדברים הבאים: "בראש השנה יכתבון וביום צום כפור יחתמון כמה יעברון וכמה יבראון, מי יחיה ומי ימות, מי בקצו ומי לא בקצו, מי בחרב ומי בחיה וכו'".

"אי אפשר לנו לדעת חשבונות שמים, אך ימים אלו שהם ימים של תיקון חטאים כמו שאמר האריז"ל, מדת הדין קשה בהם יותר, ויש להתעורר בתשובה.

"ואמנם לזכות לתשובה כראוי זה לא פשוט, וכמ"ש בכתר ראש למרן הגר"ח מוולוז'ין זצוק"ל דעיקר התשובה מדאורייתא היא החרטה על העבר וקבלה על להבא, וקשה מאד לקיים את זה בשלימות".

הגראי"ל נשאל במה צריך הציבור להתחזק, וציין את דברי רבינו יונה באדרת התשובה: "והרוצה להנצל מן העונש המר והעון הגדול הזה [הוא חטא ביטול תורה שהאריך שם מתחילה], יתעסק בצרכי התלמידים והרבנים הלומדים לשם שמים, ויעזור בשכירות הרבנים כדי שיעמדו בעירו ויהיו עוסקים בתורה על ידו עכ"ל. ובעת הזאת חובת כל אחד להתחזק בדבר זה כפי יכלתו".

בתוך כך, נמשכות התפילות של רבבות עמלך בית ישראל לרפואת הילדים רפאל יצחק אייזיק בן מיכל וחיים מיכאל שלמה בן מיכל, במהרה בתושח"י.

בהמשך עודכן הגראי"ל בפטירתו של הגרי"י גלינסקי, ואמר כי עיקר היסורים שמכפרים לאדם הם "עלבונות", והוא זכה לשפע של עלבונות בהיותו בעולם הזה, כאשר נדד הרבה למדינת הים כדי לאסוף כסף להחזקת תורה וצדקה, וספג שם עלבונות לאין שיעור. ואף שהיה מתלמידי נוברדהוק שעבדו על מדת הבושה וספיגת עלבונות, בכל זאת העלבונות הם עלבונות, ומפריע לאדם, והם היסורים המכפרים.
חיזוק גלינסקי הגראי''ל ביטול תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד