י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

פלוג: "יש צורך ברפורמה בחינוך במגזר החרדי"

נגידת בנק ישראל: "הפטור משירות צבאי ניתן לחרדים בתנאי שישלימו לימודיהם בכוללים. הסרת תנאי זה תגדיל השתתפותם בעבודה"

צילום ארכיון: פלאש 90
צילום ארכיון: פלאש 90



נגידת בנק ישראל קרנית פלוג קוראת לממשלה להעניק תמריצים למעסיקים שיעסיקו גברים חרדים ונשים ערביות על מנת לשלבם בשוק העבודה בישראל. בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס אמרה פלוג כי יש לשלב קמפיין נגד אפליית עובדים חרדים וערבים וכמו כן טענה כי יש לבצע רפורמה בחינוך החרדי והערבי, לשפר את התשתיות במגזר הערבי ולקרב תעשיות לערים ערביות על מנת לשלבם בשוק העבודה.

פלוג הציעה גם להרחיב את הפטור הניתן לחרדים משירות צבאי כדי לתרום לשילובם בשוק העבודה, הצעה שעלתה כבר בעבר ע"י בנק ישראל, תוך שהיא מציינת את הקושי בדבר: "הפטור משירות צבאי ניתן לחרדים בתנאי שישלימו את לימודיהם בכוללים ובישיבות. הסרת התנאי הזה תגדיל את השתתפותם בשוק העבודה. יצוין כי מדובר בנושא שנוי במחלוקת בחברה הישראלית בבחינת השוויון בנטל".

בכנס הציגה פלוג מספר נתוני מפתח על החרדים והערבים שיעצבו את כלכלת ישראל בעתיד. שיעור העוני באוכלוסיות אלה עומד על כ-60% לעומת 12% בשאר האוכלוסיות, עד שנת 2060 חלקם באוכלוסייה יעלה ל-50% וכמו כן עד סוף העשור שיעור הגברים החרדים בגילאי התעסוקה (25-64) ישולש מ-6% ל-17%. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בקרב גברים חרדים עומד על 40% לעומת 80% בקרב הלא-חרדים והם לוקים בהשכלה ירודה בשל אי-לימוד מקצועות ליבה (אנגלית, מתמטיקה, מדעים), מה שמביא לכך ששכרם הממוצע במשק נמוך ב-30% מזה של הלא-חרדים.

באשר לנשים הערביות, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עומד על 30% בהשוואה ל-70% בקרב הנשים הלא-ערביות. מדובר בשיעור דומה לזה הנמדד במדינות ערביות אחרות כגון מצרים או לבנון. גם הנשים הערביות שנקלטו בשוק התעסוקה עובדות פחות זמן מאשר הנשים היהודיות - 33 שעות בממוצע לעומת 36 שעות במגזר היהודי.

פלוג ציינה כי הקיצוץ בקצבאות הרווחה (ובכלל זה הקיצוץ בקצבאות הילדים) עודד את 2 האוכלוסיות הללו לצאת לעבוד, כמו גם החלת מס הכנסה שלילי. למרות זאת, כאמור, היא אמרה שאין די בצעדים אלה ושיש לנקוט צעדים נוספים.

"בצד הביקוש, ישנו צורך במתן תמריצים זמניים למעסיקים כדי שיעסיקו עובדים אלה", אמרה פלוג. "הדבר צריך להיות מלווה בקמפיין נגד אפליה. יש צורך ברפורמה בחינוך במגזר החרדי. יש לקשור מתן תקציבים ציבוריים בלימודי מקצועות ליבה, הרחבת מתן תמריצים ללימודים אקדמיים ולשפר ההכשרה המקצועית".

באשר להצעותיה האמורות במגזר הערבי, פלוג ציינה כי "הממשלה עשתה כבר הרבה בכיוון הזה בשנים האחרונות ועליה להמשיך במאמצים". פלוג אמרה בסוף דבריה כי בהינתן גודל האוכלוסיות הללו, ישנה "חשיבות מאקרו-כלכלית" לשלבם בשוק העבודה.
חרדים ערבים גיוס פלוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד