י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חוגגים בבעלזא: האדמו"ר במשא היסטורי • גלריה

גלריית תמונות מחנוכת הבית בבית המדרש בעלזא בירושלים • האדמו"ר: "הבית הזה מלא תורה, מלא חסידות ומלא בעלזא"

חוגגים בבעלזא: האדמו"ר במשא היסטורי • גלריה
אהרון והב

אמש (א') חגגו בחצר חסידות בעלזא את מעמד חנוכת הרחבת היכל בית המדרש הגדול בקריה בשילוב הכנסת ספר תורה לבית המדרש.

במעמד נשא האדמו"ר מבעלזא משא נדיר בו שיחזר את ימי הקמת בית המדרש הגדול בקריה בירושלים.

האדמו"ר פתח: "ידוע לכל אחד מכם, את אשר ישנו פה ואת אשר איננו פה, שהאדמו"ר מהר"ש שהיה הראשון לבית בעלזא זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל, בנה את בית הכנסת בעיירת בעלזא, בנה בית מדרש, הגרויסע שטיב והמקווה. ואמר 'בעלזא תהיה פינת יקרת שיידעו משמו יתברך עד ביאת הגואל', המהר"ש הקים פינה יקרה בבעלזא, שיידעו מהקדוש ברוך הוא עד ביאת הגואל, ביז משיח וועט קומען (עד שמשיח יבוא. מ.ו)".

האדמו"ר שליט"א המשיך וסיפר: "איני רוצה להאריך, בעוונותינו הרבים נחרב הכל. לא נשאר זכר מכלום, אתם יכולים לנסוע לבעלזא ולראות את החורבן במו עיניכם. לאחר כל החורבן של כלל ישראל, הגיעו דודי המהר"א ואבי המהר"ם מבילגורייא ביחד לארץ ישראל, בנסים גדולים, נסים על גבי נסים, והגיעו לארץ ישראל בעירום ובחוסר כל, לא מצאו פה כלום והיו צריכים להתחיל הכל מחדש.

"זכינו והם ייסדו בתל אביב תלמוד תורה, שלמדו שם תורה על טהרת הקודש, כן הקימו ישיבה בירושלים עיר הקודש ועוד ועוד. כן זכינו שדודי הקדוש זכרונו לברכה עוד זכה להניח אבן הפינה לישיבה הקדושה העומד על תילו ברחוב אגריפס, בעלזער חסידים בארץ ישראל ובכל קצווי תבל, השקיעו כל כוחותיהם, ביגיעה עצומה, וכל הונם במוסדות הקדושים בארץ ישראל ובחוץ לארץ. השם יתברך עזר והישיבה הקדושה בירושלים עומדת על מכונה בשלימות, והקדוש ברוך הוא עזר ונבנו עוד ועוד בנינים. אבל בית המדרש שמרכזה תהיה בעלזא, מרכז לתורה ולתפלה ולחסידות, זה לא היה לנו, עד שעזר הקב"ה שהיה יהודי בשם רבי שמחה בונם קליין עליו השלום, שהצליח להוציא מהעירייה שטח גדול, זה השטח בו אנו עומדים כעת, על השטח הזה היינו צריכים לקנות עוד קצת ויכולנו בסייעתא דשמיא לבנות בית המדרש, גרויסע שטיב, מקווה טהרה, חדרים ללמוד ולהתפלל, ולעבוד את ה' יתברך ולערוך סעודות מצווה ועוד ועוד, ה' עזר שקבלנו את השטח, והיה זה לשמחה גדולה שכבר היה לנו משהו. השטח עמד שומם על מקומו, ואף אחד לא נגע בו למשך כמה שנים, עד שראינו שבאם לא נעשה כלום עם השטח שעומד ריק ולא נתחיל לעשות משהו יקחו את זה מאתנו, לא היה לנו ברירה והיינו חייבים להתלבש בכח ולגשת אל הבניה".

"ה' עזר וחלק גדול מהעסקנים, בעלזער חסידים, חיגרו מתניהם לעמוד לעזר לפרוייקט הזה, בראשם רבי שמעון וואלף קליין ועוד, שעמדו לעזר ולסעד לפרוייקט הזה, ה' ישלם לכל אלו שהתעסקו בזה כגמולם הטוב, בגשמיות וברוחניות.

"לאחר מכן כשכבר היה לנו את העסקנים ועשו תכניות לכאן ולכאן, והחלו לחשוב מאיפה יהיה לנו את הכסף לבנות פרוייקט של מיליוני דולרים, אנו חייבים לומר את האמת שאז עוד לא היה לנו השגה כמה שזה יעלה, הבינו שיעלה הרבה כסף, אבל למעשה כמה שיעלה לא היה לנו השגה, היינו חייבים להתלבש בכוח ולהסתמך על זכות אבות ובכוחו של בעלזא, עד שהקב"ה יעזור ונוכל לעבור את ההר וכך הוה.

"הראשונים שהיטו שכמם וקראו לעמוד לעזר לפרוייקט הזה היו משפחת ענגל שיחיו לימים טובים וארוכים, רבי בערל ענגל ז"ל ואחיו יבדל לחיים טובים רב יהושע ענגל שיחיה לימים טובים וארוכים, הם היו הראשונים שעמדו לימיננו ונתנו סכום כסף, לפני שחשבנו על משהו, טרם אמרו להם לאן הולכים ללכת ומה מתכננים לעשות, עמדו מיד לעזר והבטיחו סכום נכבד מאוד. אם הסכום המכובד שרבי בערל ענגל נתן לנו, כבר היה לנו כסף לעשות תכניות, ולשלם לכל האנשים שתכננו את הפרוייקט, זה עלה לנו בדמים מרובים, אבל כבר היה לנו משהו להתחיל לשלם.

"כאשר התחלנו עזר לנו השי"ת שכלל חסידי בעלזא קיבלו התעוררות, והחלו לחתוך מלחמם ומחייהם, בכל יכולתם ויותר מכפי יכולתם. ה' עזר ונכנס ברכה בכסף, ויכולנו להתחיל להתקדם ולבנות את הבית הקדוש, הדבר לא הגיע בקלות, אבל הזכות של בעלזא והזכות של רבותינו ובזכות הציבור, עזר השי"ת ויכולנו ללכת הלאה.

"כשחנכו את בית המדרש עשו הכל, ונכנסו לפני חג הפסח, בלי רעש וצלצולים, נכנסו והתחילו להתפלל במקום. ה' עזר ובמשך הזמן התמלא בית המדרש מלא תורה, מלא יראת שמים ומלא חסידות. בנו מקווה טהרה גדולה במידת הצורך, בנו חדרי שיעור ללימוד, בנו גרויסע שטיב לעריכת השולחנות הטהורים, כל הדברים האלו לא צריכים לפרט, אפשר לראות הכל כאן בעינים שלכם. עד שעזר השם ובית המדרש נהיה צר מהכיל את הציבור, והיו צריכים לחשוב להגדיל את בית המדרש, מיד החלו בתוכניות מה אפשר לעשות, וכמה דבר כזה צריך לעלות עד שהגיעו לסכום נכבד מאוד. ברוך השם שמשפחת ענגל ובראשם רבי יהושע שיחיה לאורך ימים עמדו לימיננו בכל כחם, בכל נפשם ובכל מאודם, שנוכל להרחיב את בית המדרש.

"ברוך השם אפשר לתת שבח והודיה היום בפה מלא להקב"ה על זה שעשה עמנו עד היום, ועל מה שהקב"ה יעשה עמנו מהיום והלאה. "עד הנה עזרונו רחמיך ולא עזבונו חסדיך ואל תטשנו ה' אלקנו לנצח". בין התורמים שתרמו מכספם ישנם שלשה סוגים, היו יהודים שתרמו כסף בגלל תורה, היו יהודים שתרמו כסף בגלל חסידות שנזכה לבנות שוב, והיו יהודים שרצו לבנות מחדש את בעלזא. זהו השלשה תרומות שאפשר לרמוז בפסוקים שהזכרנו מקודם. ברוך השם שהבית הזה מלא תורה, מלא חסידות ומלא בעלזא".

בסיום דבריו הסביר האדמו"ר באריכות קטע מדרש סביב הפסוק "פתחי לי רעייתי".































































































חסידים בעלזא בית מדרש היסטוריה חנוכת בית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד