ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

תרגיל: מטוס איבד את מנועיו - הנוסעים פונו בהצלחה

אמבולנסים וכוחות גדולים של מד"א - בתרגיל ענק המדמה נחיתת חירום של מטוס בנתב"ג • "חשיבות התרגיל קריטית"

צילום: עזריאל משה
צילום: עזריאל משה



תרגיל "נחליאלי", המדמה אסון תעופתי המוני, ובוחן תרחיש של נחיתת חירום וכתוצאה מכך תאונת מטוס מדגם בואינג 767, נערך בנתב"ג. בתרגיל, לקחו צוותי מד"א חלק מרכזי כאשר נבחנה יכולתם להעניק טיפול רפואי ולפנות פצועים מהמטוס שנפגע במסגרת התרגיל.

את התרגיל יזמה רשות שדות התעופה בישראל, ולצידה פעלו באירוע כוחות מד"א, המשטרה, כיבוי אש, צה"ל וכוחות חירום נוספים.

מטרת התרגיל לבחון את הפעילות בנהלי חירום של כל הגורמים המשתתפים, הכוללת פריסה בשטח, טיפול ופינוי מהיר של הנפגעים, השתלטות על האירוע ועוד. התרגיל נערך בנמל התעופה בן גוריון ודימה תאונת מטוס בשדה התעופה. בתרגיל השתתפו עשרות אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועי מד"א, רכבי תחנות אירוע רב-נפגעים, ג'יפיבולנסים, רכבי החפ"ק של מד"א וחובשים ופאראמדיקים ממד"א. לצד כוחות מד"א, השתתפו בתרגיל גם צוותי רשות שדות התעופה, משטרת ישראל, צה"ל וכיבוי אש.

סיפור התרגיל שנערך התמקד במטוס 767 שניסה לבצע נחיתת חירום בנתב"ג, בעוד הוא מאבד את שני מנועיו שנופלים בשטח אורבני מעל ראש העין ובית דגן. לראשונה במד"א, בוצע התרגיל התעופתי בשלוש זירות במקביל, ובכל אחת מהן היו נפגעים רבים כתוצאה מהאירוע. כך, במתנ"ס ראש העין- שעליו התרסקו חלקי המנוע של המטוס, נפגעו כ-15 בני אדם. חלקי המנוע השני נפלו על כביש בבית דגן וגרמו להתהפכות משאית ועליה חומרים מסוכנים. מאירוע זה נפגעו בתרגיל כ- 10 בני אדם.

המטוס עצמו, שעליו 170 נוסעים ובמכליו טונות של דלק, נחת על גחונו בנתב"ג וגרם בכך לאירוע רב נפגעים.

עם קבלת הקריאה הראשונה על מצב החירום שבו נמצא המטוס, הוכרז בתרגיל "נחליאלי" מצב חירום ומגדל הפיקוח הזעיק את כוחות מגן דוד אדום עפ"י הנוהל, כחלק מתוכנית החירום של הנמל.

עם פתיחת פעילות התרגיל, כוחות גדולים של מד"א בהם אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועים, ג'יפבולנסים שהופעלו ע"י המוקד הארצי של מד"א ובהמשך ע"י המוקד במשאית החפ"ק המתקדמת של מגן דוד אדום התפרסו בשטח וטיפלו בפצועים המדומים ופינו אותם לבית חולים תרגילי שהוקם במרחק קצר מזירת האירוע.



במסגרת התרגיל, הופעלו 30 אמבולנסים הנמצאים באחסנת חירום. אמבולנסים אלה אינם מיועדים רק לאירוע חירום בנתב"ג, אלא יופעלו בכל מקרה של אירוע חירום גדול במרכז הארץ. בין היתר, אמבולנסים אלה תרגלו, במסגרת שיתוף הפעולה עם משטרת ישראל, פינוי בצירי אמת לבתי החולים בלינסון ואסף הרופא.

גם שירותי הדם של מד"א ביצעו תרגול מקיף במהלך היום. במסגרת פעילותם, 'סיפקו' שירותי הדם של מד"א לבתי החולים השונים מאות מנות ומרכיבי דם, שנועדו לסייע בהצלת חייהם של הנפגעים התרגילים.

במהלך התרגיל, פרשו כוחות מד"א גם את משאית החפ"ק הייחודית, המספקת לכוחות מד"א יכולות תקשורת וניהול אירוע מהגבוהות בעולם ובכך מסייע בהצלת חייהם של רבים. בנוסף, הפעילו כוחות מד"א במהלך התרגיל רשתות מיוחדות, שמסוגלות לסייע לקברניטים בשטח בניהול האירוע ובקבלת תמונת מצב מלאה בכל רגע באמצעות טאבלטים.

מנהל נמל התעופה בן גוריון, שמואל זכאי, אמר בתום התרגיל: "התרגיל הוקדם בשנה לאור העובדה שבמהלך שנת 2014 יפתח פרויקט המסלולים בנתב"ג ולראשונה תרגלו הכוחות החבירים את פעולות ההצלה על מסלול 2/1 שיהיה מסלול הנחיתות על פי המודל התפעולי החדש של נתב"ג".

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין: "לצערי, מדינת ישראל מתורגלת באסונות מסוגים שונים, אולם לשמחתנו עד כה לא נדרשנו לטפל באסון תעופתי חמור מסוג זה. לצד זאת, אנו מתרגלים כל העת כדי להיות מוכנים לגרוע מכל. אחת התובנות החשובות שלנו היא לגבי הזמן שבו מתרחש אירוע מסוג זה, לצורך התמודדות עם הנושא פיתחנו מערכות שיודעות להזעיק בזמן הקצר ביותר את בעלי התפקידים השונים גם בשעות לא קונבנציונאליות. היום בדקנו כאן את הטכנולוגיות החדשות שלנו בנושא זה, לצד רכב החפ"ק הייחודי שמשפר משמעותית את היכולות המבצעיות של מד"א בשעת חירום. בנוסף, קיימת חשיבות אדירה לשיתוף פעולה מלא בין רשות שדות התעופה, מד"א, צה"ל, כוחות הכיבוי והמשטרה שמביאים לתוצאות מצוינות ברמת פינוי הנפגעים וחילוצם. החשיבות לתרגול האירועים הללו הינו קריטי ואין ספק שהתרגול ממחיש את יכולותיו הגבוהות של מד"א ואת העובדה שהוא מסוגל להעניק מענה מלא ואיכותי לאירועים מסוג זה".

צילום: עזריאל משה















































































































מד''א מטוס חירום תרגיל שדה התעופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד