כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מרגל או תמהוני: ארבע וחצי שנים בלבד

סוף לסאגת המרגל החרדי? בית המשפט אישר את הסדר הטיעון לפיו יצחק ברגל יודה וירצה עונש של ארבע וחצי שנים

המרגל החרדי במעצר. צילום: פלאש90
המרגל החרדי במעצר. צילום: פלאש90



היום (שלישי) גזר בית המשפט המחוזי בירושלים ארבע וחצי שנות מאסר במסגרת הסדר טיעון, על איש נטורי קרתא יצחק ברגל, שעל פי האישום, קיים קשרים עם נציגויות איראן בעולם במטרה להעביר אליהן מידע מישראל. הוא נאשם בסעיפי קיום מגע עם סוכן זר ובגידה במדינה.

ברגל בן ה-48, הורשע על פי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון בעבירות של מגע עם סוכן חוץ וכוונה לבגוד. הנאשם הודה, כי התייצב בשגרירות איראן בברלין שם הונחה כיצד לעמוד בקשר עם השגרירות. בשובו לארץ יצר הנאשם קשר עם השגרירות האיראנית בברלין באמצעות טלפונים ציבוריים. בסופו של יום, לא נגרם נזק למדינה.

"בנסיבות אלה, אני מאשר את הסדר הטיעון" אמר השופט אמנון כהן. "בשים לב לכך, אני מטיל על הנאשם מאסר לתקופה של 54 חודשים החל מיום מעצרו, דהיינו מיום 17.7.13".

כמו כן אני הטיל השופט על ברגל מאסר על תנאי למשך 3 שנים ואולם, הוא לא ישא בעונש זה אלא אם כן יעבור תוך תקופה של 3 שנים מיום שחרורו על עבירה של מגע עם סוכן חוץ או גילוי כוונה לבגוד ויורשע עליה.

הפרשה התפוצצה לפני כחצי שנהץ בתאריך י' אב תשע"ג בשעה 5 לפנות בוקר, הגיעו כוחות משטרה לבית איש נטורי קרתא יצחק ברגל, דפקו בדלת ועצרו אותו, למחרת מעצרו הוצא צו איסור פרסום על המעצר. רק לאחר כשבועיים, עם הגשת כתב האישום, הותר לפרסום העניין.

התפרסם אז כי הנאשם קיים קשרים עם נציגויות איראן במטרה להעביר אליהן מידע. הוא הואשם בקיום מגע עם סוכן זר ובגידה במדינה.

כמה שבועות לפני המעצר סיפר ברגל למכר שבקרוב ירוויח כסף רב. תושב השכונה סיפר ל'בחדרי חרדים" כי הנאשם עבד כשליח על גבי קטנוע בחברת משלוחים.

לפי כתב האישום, בינואר 2011 טס האברך מישראל לברלין. יומיים לאחר הגעתו, התייצב הנאשם בשגרירות האיראנית, פנה לפקיד בכניסה ואמר לו שהוא ישראלי שמעוניין לשוחח אתם. לבקשת הפקיד, הנאשם מסר לו את דרכונו כשבאותה עת לבש חולצה לבנה, מכנסיים שחורים, ציצית וחבש כיפה.

הפקיד הנחה את הנאשם להיכנס לשגרירות, שם פגש הנאשם 3 אנשים שזהותם אינה ידועה, אשר אחד מהם הציג עצמו בשם "האג'י באבא". הנאשם סיפר לאיראנים כי הוא אזרח ותושב ישראל, המשתייך לעדת "נטורי קרתא", והסביר להם את תפיסתו השוללת קיומה של מדינת ישראל ושאיפתו להחלפת השלטון הקיים בשלטון של "גויים". הנאשם הציע לאיראנים לאסוף עבורם מודיעיני בתמורה לכסף.

במהלך השיחה שאל הנאשם את האיראנים כיצד יתכן שהם לא מצליחים לשמור על אנשיהם בתוך איראן מפני התנקשויות מצד ישראל. בתגובה, שאל אחד מן האיראנים את הנאשם האם הוא לא מתבייש ללעוג להם בעוד הוא מעוניין במקלט מדיני. הנאשם השיב כי הוא אינו מעוניין במקלט מדיני, וכי הוא אף מוכן לרצוח ציוני אם יתבקש.

בתום הפגישה, האיראנים מסרו לנאשם שעליהם לערוך בירור מול גורמים נוספים בדרגים גבוהים יותר. "האג'י באבא" מסר לנאשם פתק שעליו רשומה כתובת דואר אלקטרוני וסיסמה והנחה אותו להיכנס לתיבת המייל, שם תמתין לו הודעה מטעם האיראנים. בנוסף, הנחה את הנאשם שיעמוד אתם בקשר טלפוני באמצעות מספר הטלפון של השגרירות.

ב-20.1.11 שב הנאשם לישראל. לאחר חזרתו לארץ, בדק הנאשם את תיבת הדוא"ל מספר פעמים בקפה אינטרנט בירושלים. כמו כן, התקשר לשגרירות פעמיים מטלפונים ציבוריים. במקרה אחד, לא היה מענה בשגרירות. במקרה השני, הנאשם ביקש לשוחח עם "האג'י באבא", אך נמסר לו כי הוא איננו נמצא.

עו"ד יאיר נהוראי המייצג את ברגל אמר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "בנסיבות העניין ולאחר ששקללנו את כל המרכיבים, אנו סבורים שזהו ההסדר הטוב ביותר". עוד מוסיף עורך הדין, כי "צריך לזכור שהעונש על עבירה של מגע עם סוכן חוץ הוא 15 שנות מאסר, ואילו על העבירה של גילוי כוונה לבגוד 10 שנים".

עורך הדין הברמן, שכאמור ייצג את מפלגת "בני תורה", משוכנע שזה ניצחון לשני הצדדים, הוא רואה בפסק בית המשפט התווית דרך לפתרון מוסכם של בעית סילוק האברכים, ולא כישלון. רוב הבעיה, לדבריו, כבר נפתרה בשבועות האחרונים.
תגובתו ל"בחדרי חרדים": "כבוד השופט שמע את הצדדים בקשב רב ובין היתר הביע את מורת רוחו מהמעשים שנעשו לכאורה עי המשיבים. לגופם של דברים כבוד השופט ניסה ולגשר בין הצדדים ולצמצם את המחלוקת בדרך של נסיון משותף להגיע לרשימת אברכים שלגבי חזרתם ללימודים בכולל קיים חוסר הסכמה.. התיק עדיין תלוי ועומד ומתברר וטענות הצדדים שמורות"

עוד בנושא:

שם החשוד בריגול: יצחק ברגל • "הוא בעל אידאולוגיה"
המרגל מנטורי קרתא • "מרגיש כמו האסיר איקס"
'נטורי קרתא' על המרגל ממאה-שערים: "הלבישו עליו תיק" • "אנו גאים לבגוד"
מיהו המרגל משמואל הנביא? • השכנים מספרים
חצה את הקווים • איש נטורי קרתא מואשם בניסיון ריגול לאיראן
מאסר הסדר טיעון סאגה יצחק ברגל מרגל איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד