כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

העוני - לא מעגל אלא מערבולת • טור כואב

ימי פרסום דו"ח העוני הם זמן לבדוק את ההשלכות • אלו השפעות יש לעוני על מעורבות בתאונות דרכים?

העוני - לא מעגל אלא מערבולת • טור כואב

רבות ידובר בימים הקרובים, ימי פרסום דו"ח העוני השנתי, במעגל העוני. אלא שמעגל העוני אינו רק מתעגל סביב עצמו, וגם אינו מסתפק בשאיבתו אל קרבו את החלשים המנסים לשרוד בשוליו. מעגל העוני כלל אינו מעגל. הוא מערבולת רבת כוח, המניעה מסביבה מערבולות משנה המושפעות ממנה, ומורידה את כל מי שלא הצליח לשמור מפניה את מרחק הביטחון, מטה מטה אל יוון מצולות.

המחקרים מצביעים בבירור על כך שרמות החינוך והרפואה הציבוריות צונחות מטה כשמדובר בעניים. כך גם אחוז ואיכות התעסוקה של העניים וסיכוייהם הפחותים להשתלב בשוק העבודה. אלא שמתברר שגם בכבישים, בהם לכאורה שווים כולם בפני פגעיו של המזל הרע, נפגעים העניים יותר בשל נקודת הפתיחה החלשה שלהם בחיים.

מחקר שנערך בטכניון העלה שהסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים קשה או קטלנית, אם אתה בעל מקצוע צווארון לבן הינו 0.60%. אם אתה בעל צווארון כחול הוא עולה ל 0.87% ואם אינך מיומן, הוא עולה עוד יותר ל 1.60% עוד עולה מהנתונים כי 90% מהרוגי התאונות בעולם נהרגים במדינות מתפתחות, ועוד צפוי גידול של 83% במספר ההרוגים במדינות המתפתחות, ולעומתו ירידה של 27% בהרוגים במדינות המפותחות. וגם לנשירה ממוסדות החינוך השפעה מובהקת על הסיכון להיפגע בתאונת דרכים: סיכויי מי שלמד עד 11 שנות לימוד להיות מעורב בתאונה קשה או קטלנית, כפולים משל מי שלמד 15 שנים ויותר. סיכוייו של המוסלמי להיהרג בתאונה עולים על סיכוייו של היהודי ביותר מפי שניים וחצי והסיכוי להיקלע לתאונה בישוב עירוני חרדי, גבוה מהסיכוי להיקלע לתאונה בישוב עירוני לא חרדי. המשמעות ברורה: הקבוצות המוחלשות פגיעות יותר.

המבקש להבין את הנתונים, שיעלה בעיני רוחו את סביבת חייו של העני: רמת התשתיות באזור מגוריו נמוכה והתחזוקה לא הולמת. אבני השפה של המדרכה שבורות, הרמזורים עקורים, סימני הכביש דהויים ולא מחודשים, מעקות הבטיחות רופפים וגם אכיפת החוק חלשה יותר מבאזורים המבוססים. המכונית שנוסע בה העני בטיחותית פחות ממכוניתו של העשיר, בעת תאונה לא יפתחו בה כריות אויר ושלדתה החלשה תמהר להתעקם עליו ולמוחצו.

נתונים קשים אלו הם אות קין מוסרית על מצחה של המדינה. חובתה להושיט ידה לאוכלוסיות פגיעות אלה. עליה להשקיע בשיקום תשתיות הבטיחות, בגריטת כלי הרכב הישנים, ובסבסוד המסים והמכסים על מערכות הבטיחות בכלי הרכב. לכאורה אין לדבר קשר ישיר לעניין העוני אבל, מערבולת העוני תובענית וטורפנית. גם מי שלא חש עצמו כיום מאוים מפניה, יכול מחר להישאב אליה ולטבוע עם עוד מאות אלפי ישראלים נוספים. בהחלשת מערבולת העוני ובצמצום השפעותיה על סביבותיה, טמונות תועלות מוסריות וכלכליות גדולות. זהו האתגר הישראלי הגדול של העשור הקרוב.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
כספים כלכלה אור ירוק אבואב טור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד