כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

לפני הבחירות: בוטלה הרחבת רמת בית שמש

פחות שכונה: הוועדה לתכנון ובניה בירושלים הודיעה על ביטול שכונה ברמת בית שמש ד' • ההפסד: 1200 יחידות דיור

השטח המדובר ברמת בית שמש. צילום: חברת  Skyview, באדיבות האוניברסיטה העברית ורשות העתיקות
השטח המדובר ברמת בית שמש. צילום: חברת Skyview, באדיבות האוניברסיטה העברית ורשות העתיקות

פגיעה משמעותית בהיקף עתודות יחידות הדיור, ברמת בית שמש ד': בעקבות בקשת "רשות העתיקות" ו"רשות הטבע והגנים", החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה ירושלים, לבטל את תכנית הבניה לשכונה הדרומית של רמת בית שמש.

במקום שכונה אישרה הוועדה להפקדה את התכנית להכרזת גן לאומי במורדות עמק האלה - בין בית נטיף ממזרח, לחורבת קיאפה ממערב, לצורך שימורה ופיתוחה של "חורבת קיאפה" כגן לאומי.

משמעות ההחלטה היא, ביטול אחת מתוך ששת השכונות שמרכיבות את רמת בית שמש ד' ואם נתרגם זאת לסך דירות, מדובר על כ- 1200 יחידות דיור, שיגרעו מתכניות הבניה העתידית.

חורבת קיאפה, השוכנת בראש אחת הגבעות הסוגרות על עמק האלה מצפון, מצטיינת בחשיבות ארכאולוגית והיסטורית רבה ונראות נופית בולטת. במקום שכנה עיר חשובה בתקופת ממלכת יהודה, אשר נחקרת ונחפרת מאז שנת 2007 על ידי הארכיאולוגים פרופסור יוסף גורפינקל מהאוניברסיטה העברית וסער גנור מרשות העתיקות, והיא ייחודית ברמת ההשתמרות הגבוהה שלה.

באתר התגלתה כתובת העברית הקדומה ביותר וממצאים ייחודיים נוספים, עיקרם מתקופת הברזל השניה, הכוללים חומת סוגרים, שני שערים, מערכות מגורים ופריט, שנחשב על ידי החוקרים כמודל המקדש מאבן.

יש המציעים לזהות אותה עם העיר "שעריים" המקראית שהוזכרה ברשימת הערים של ממלכת יהודה וכן אחרי ניצחון דוד על גוליית, כשהפלשתים נסוגים בדרך שעריים אל עבר גת ועקרון (שמואל א', י"ז, נ"ב).

בשנים האחרונות מקדמים במשרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, שמונה תכניות מפורטות לבניית עשרות אלפי יחידות דיור בחלק הדרומי של רמת בית שמש, עד סמוך למורדות עמק האלה וסביב אתרי העתיקות תל ירמות, בית נטיף וחורבת קיאפה. זאת, על בסיס תכניות מתאר להרחבת העיר בית שמש, אשר אושרו עוד בשנות ה-90.

במהלך חפירתה של חורבת קיאפה בשנים האחרונות מאז אושרו התכניות, התוודעו הארכאולוגים לערכו התרבותי של האתר והפוטנציאל הגבוה לפיתוחו כאתר מורשת מהשורה הראשונה. בעקבות הגילוי הזה, דרשה הרשות לעגן את שימור האתר כגן לאומי, ולשמרו כחלק ממכלול של נוף תרבות הכולל את עמק האלה והתילים המקראיים סביבו, זירת הסיפור של קרב דוד וגוליית.

במסמכי התכנון שהפיקו רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים ביחס לשטח נקבע כי " נדרש להרחיק מהאתר את השטח הבנוי, כך שתשמר הסביבה הנופית הפתוחה, כולל הוואדיות סביבו וייווצר אזור חיץ משמעותי בין האתר לבין העיר מצפון. תכנית הבניה לשכונה הסמוכה לאתר (שכונה ד6), על תשתיותיה וכבישיה, לא תאפשר שמירה על עקרונות אלה ולכן יש לבטלה".

כאמור, עמדת רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים, התקבלה על ידי מוסדות התכנון. עיריית בית שמש תצטרך להכין חלופות ל 1200 יחידות הדיור שנגרעו ממנה.

בית שמש בחירות רמת בית שמש אבוטבול יחידות דיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד