י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בשישי ב"סופהשבוע": כשליפא שמלצר הזיל דמעה

נגד כל הסיכויים צמח ליפא שמלצר למעמד של כוכב פופ חסידי • חיים גריידינגר ונתי שוחט בילו אתו שבוע מטורף בניו יורק

צילום: נתי שוחט, פלאש 90
צילום: נתי שוחט, פלאש 90



זוהי תקופה מצויינת ופורייה בקריירה של אומן הפופ החסידי ליפא שמלצר. שנים רבות מאז הפריצה הגדולה בשנת 2001 עם השיר "גם זו לטובה" ונדמה שליפא שבר כל שיא אפשרי בתעשייה. החודש הוא השלים עוד נקודת שיא בקריירה כשהביא 1,400 צופים נלהבים למיוזקל בכיכובו על הבמות בברוודוי ובמקביל הוא השיק את הדיסק החדש שלו "דאס פינטלע איד" שטומן בחובו כרגיל אצל שמלצר, לא מעט שירים עם אמירות מעוררות דיון.

בראיון מיוחד שהעניק שמלצר למערכת המוסף של "סופהשבוע" ושיתפרסם ביום שישי הקרוב הוא איפשר לעיתונאי חיים גריידינגר ולצלם נתי שוחט להציץ במשך שבוע לחייו הלא-שגרתיים וגם חשף את הפחדים העמוקים ביותר שקיננו בו בעבר. כך למשל התייחס ליפא למהפך שעבר יחד עם משפחתו עם עזיבתם את חסידות סקווער, "פחדתי כל יום שאני הולך למות בכלל ההקפדה של הרבי. רק אחרי תהליך ארוך הצלחתי לצאת לחופשי ולחיים חדשים. חיים שבהם אני מחובר לבורא עולם בצורה אמיתית, בלי שגעונות של אנשים אחרים".

"המוזיקה תמיד הייתה המפלט שלי מהסבל", הוא מספר ומתאר את הכיתה שבה ישבו 27 תלמידים בשולחנות שמסודרות בצורת האות ח', באמצע היה שולחן שכונה "השולחן של הגלמים", שבו היו יושבים התלמידים שסומנו לרעה בשל חוסר השתתפותם בלימוד החומר והבנתו. קל לראות את הסערה על פניו של שמלצר גם היום, שלושה עשורים אחרי העלבון ההוא, כשבמחי החלטה של מורה אחד הוא הפך ל"גולם" לא יוצלח שלא יגיע לשום מקום, ובינתיים רק עושה בושות למשפחה.

בנשמתו של שמלצר צרובה עוד חוויית ילדות לא נעימה, מהפעם בה נתפס "על חם" כשהוא משתתף בהקלטת דיסק של בן משפחתו. למחרת קרא לו הרבי וסנט בו ממושכות לעיני כל חבריו. "כשאתה תהיה גדול, אתה לא תהיה צדיק", הוא הרעים בקולו על הילד, "אתה תעמוד על הבמות ותשיר", לעג – ולא ידע עד כמה הצליחה נבואתו.

"זו הייתה חוויה מרתקת ואני בטוח שכל מי שיקרא את הכתבה ימצא בה עניין". סיפר העיתונאי חיים גריידינגר ל"בחדרי חרדים", "יש משהו בליפא שהוא שונה לגמרי מכל הזמרים החסידים האחרים בעיקר בעובדה שהוא שילם מחיר אישי לא פשוט כדי להגיע למקום שבו הוא נמצא היום. לנו בארץ קשה להבין את העוצמה שהוא הגיע אליה ורק כששוהים איתו בארצות הברית אפשר לקלוט את הכריזמה הגדולה וההשפעה שלו על אלפים רבים מבני החסידיות השונות. לא תהיה זו הגזמה לומר שגם ליפא הוא סוג של 'רבה'. מעריציו השרופים מדברים עליו כעל תואם קרליבך".
















הראיון המלא בשישי הקרוב, מוסף "סופהשבוע".

שמלצער סופהשבוע צילום שוחט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד