כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הגרי"ג אדלשטיין: הנפטרים קידשו שם שמיים

בשיחה שמסר הגרי"ג אדלשטיין בהיכל ישיבת פוניבז' דיבר על קורבנות אסון ההדברה: "גרמו במיתתם זיכוי הרבים"

הגרי"ג אדלשטיין. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
הגרי"ג אדלשטיין. צילום ארכיון: בחדרי חרדים

השבוע התייחס הגרי"ג אידלשטיין ראש ישיבת פוניבז' לסדרת האסונות שפקדה את הציבור החרדי, ושיבח את מעלתם של הילדים לבית גרוס שנלקחו באסון ההדברה.

בשיחה שקיים בהיכל ישיבת פוניבז' אמר הגר"יג "היו כמה אסונות שנפטרו אנשים, מבוגרים וצעירים, מזכי הרבים ומרביצי תורה שהעמידו תלמידים הרבה, וגם ילדים קטנים שלא טעמו טעם חטא, וכמאמרם (שבת קיט, ב) הבל שאין בו חטא, ובודאי שהכל בהשגחה מן השמים, ועלינו להתבונן מהי הסיבה לזה?"

"ובאמת אנשים מבוגרים יכול להיות שצריכים איזה תיקון, ובמיתתם זכו לתיקון השלם על ידי שזיכו את הרבים במיתתם, שכשרואים דין בצדיקים מתעוררים וחוזרים בתשובה, אבל ילדים קטנים, שלא טעמו טעם חטא, הרי לא שייך בהם שום "דין". ובגמרא שבת דף ל"ב אמרו כמה סיבות שילדים קטנים מתים, בעוון נדרים ובעוון ביטול תורה וכו', אבל עדיין צריך ביאור מה אשם הילד, ומדוע הוא נענש על זה?

"והנה לגבי הצער של המשפחה מובא בגמרא (כתובות ח, ב) על אחד שנפטר לו בן תינוק, והגיע אחד האמוראים לנחמו ואמר לו "חשיב את לאתפוסי אדרא", ופירש"י "חשוב אתה למעלה לתופסך ואת בניך בעוון הדור שצדיקים נתפסים על הדור", והיינו שהתינוק הוא צדיק ואין בו חטא,
ומיתתו היא לכפרה על עוון הדור, כדי שיתעוררו ויחזרו בתשובה, וגם ההורים הם חשובים, שהצער שלהם מכפר על הדור ומעורר לתשובה".

המשיך הגרי"ג ואמר: "הילדים עצמם שלא טעמו טעם חטא, הרי כדאי להם מה שמתו באופן כזה, שגרמו במיתתם זיכוי הרבים גדול כל כך, ובחייהם לא היו יכולים לזכות בזכויות כה רבות כפי שזכו במיתתם, וכמו שאמר רבי עקיבא במיתת בניו שיש להתנחם בזיכוי הרבים הגדול שגרמו במיתתם, וכן נדב ואביהוא שהיו גדולים ממשה ואהרן במה שזיכו את הרבים במיתתם, וכדאי להם
למות בשביל לזכות בזכויות גדולות כאלה של זיכוי הרבים".
נפטרים אסונות פוניבז הגריג אדלשטיין שיחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד