ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"השומרים" סניף אוקראינה: 30 מאבטחים הוצבו

הסוף לוונדליזם בקברי צדיקים בחו"ל? ימים יגידו. בינתיים "הוועד לטוהר המחנה" לוקח פיקוד • אחרי אומן: גם ברדיטשוב וקברי צדיקים נוספים

אומן תשע"ד, צילום: יעקב נחומי
אומן תשע"ד, צילום: יעקב נחומי

"הוועד לטוהר המחנה" החל לאכוף את הסדר הציבורי בקברי הצדיקים באוקראינה.

כאשר בשלב הראשון נפרס אמש כוח של 30 מאבטחים במתחם ציון רבי נחמן מברסלב באומן, בתיאום ובגיבוי המשטרה המקומית. זאת בעקבות בקשתם של גדולי ישראל ובראשם הגר"ש וואזנר .

קריאתם של גדולי ישראל ורבני ברסלב, באה בעקבות עדויות ותלונות רבות שזרמו לאחרונה אודות המצב הבעייתי השורר לאחרונה במקומות הקדושים באוקראינה ובעיקר סביב קבר רבי נחמן באומן.

לצד הקהילה הפורחת במקום, נקבצו בשנים האחרונות גם נוער נושר שנפלטו ממסגרות חינוכיות, ואנשי דלא מעלי המנצלים את היותה של אומן לאבן שואבת, לצרכים לא מהוגנים. כך הם מפריעים לחיי הקהילה במקום, ואף גורמים שם רע ליהודי העיר.

מבירור שנערך מתברר כי לא רק אומן סובלת מתופעה זו, גם בברדיטשוב מכירים את הסגנון הזה של עבריינים המנסים את מזלם במקום. הארגונים המתפעלים את המקום מנסים לעשות סדר, אך "כשמגרשים אותם מאומן הם עוברים לברדיטשוב, וכששם הם מגדישים את הסאה הם עוברים לאומן, וחוזר חלילה" לדברי אחד מהמעורבים בתחום.

כשהדברים הגיעו לפתחם של גדולי ישראל, התגבשה ההחלטה לעשות מעשה. הגר"ש וואזנר אף התבטא ואמר:

"לדאבון לב כל המקודש מחברו חרב הימנו, וכשם שאנו רואים בכותל המערבי המקום המקודש לעם ישראל שלא זזה משם שכינה שהפריצות הנוראה והתערובת המחרידה מצרה את צעדי יראי ה' מלעבור ברחבת הכותל במשך שעות היום, ואין להם טיפת בושה בתוך בית המלך, משכן השכינה הקדושה, כך גם אנו רואים במקומות תפלה וישועה קדושים כאלו אשר רואים בחוש כמה התעוררות תשובה משפי שם השם יתברך, ואשר מידי יום ביומו מתחוללים שם מהפכות בקירוב לב ישראל לאביהם שבשמים, דווקא שם מתפשט השטן בכל כוחו בדמות שפלי אנוש ובני בליעל המשריצים צחנתם להבאיש את קדושת המקום בחילול הקודש והמקדש, הלא למשמע אוזן דאבה נפשינו".

בעקבות זאת נערך "הועד לטוהר המחנה" ולקח על עצמו את האחריות לקדושת המקומות הקדושים באוקראינה.

בהודעה מיוחדת שפרסם הוועד נכתב כי "בהוראת גדולי ומאורי הדור, נצטווינו לפקח על צביון מקומות הקדושים במדינת אוקראינה ולמנוע מצב של הפקרות וחילול קדושת מחנה ישראל. לאור זאת קיבלנו על עצמינו בין היתר את האחריות והפיקוח בעיר אומאן מקום גניזת מוהר"ן מברסלב זיע"א, הקלויז והרחובות הסמוכים לשם, ובעזרת ה' יתברךי נראה לנכון לדאוג על צביון וקדושת המקום על כל המשתמע מכך".

בין התקנות שתוקנו על ידי הוועד ויפוקחו על ידי פקחים מטעמו:

א. השמירה במקומות אלו תהיה מטעמינו שהם יקפידו על צביון קדושת המקום, ויפעלו בכל דרך למנוע כל התנהגות שיש בה ביזוי הקודש.

ב. על ההורים וסוכני הנסיעות מוטלת החובה למנוע מבני נוער לשהות במקומות אלו ללא מסגרת מתאימה, ובמקרה הצורך ליידע אותנו ולפעול בשיתוף פעולה כדי למנוע בעיות כאלה ואחרים .

ג. כלל הציבור הפוקד את ציוני הקודש מתבקש להשגיח בעינא פקיחא ולהודיע לנציגינו מידית על כל חשד למפגעים רוחניים וכן על הפרעות או בעיות שונות בנושאים אלו .

ד. בקשתינו להבנה ושיתוף פעולה מכל הציבור הקדוש: אנא חוסו על נפש צאצאיכם וקדושת המקום, דעו נא כי בנפשכם הדבר.

השומרים אוקראינה אומן עבריינים הועד לטוהר המחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד