כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

בנק ישראל מתריע: מחירי הדירות ממשיכים לנסוק

אין עתיד: בשנה האחרונה טיפסו מחירי הדיור בשיעור דומה לעלייתם בשנה הקודמת • המשמעות: הדירה רחוקה עוד יותר

שכר דירה, צילום ארכיון בחדרי חרדים
שכר דירה, צילום ארכיון בחדרי חרדים

בנק ישראל הציג היום (א') נתונים מדאיגים - במיוחד בקשר לשוק הדיור, בסקירה כלכלית למחצית השנייה של שנת 2013. כלכלני הבנק מעניקים רמזים כבדים על כך שמתפתחת בשוק זה בועה.

ראשית כל נכתב בהודעת הבנק כי תוך שנה עלו מחירי הדיור בכ-8%, בדומה לתקופה המקבילה שנה לפני כן. מספר העסקאות בתקופה זו הגיע לשיא.

אך חשוב מכך, בבנק ישראל בדקו ומצאו כי היחס בין מחיר ממוצע של דירה לשכר ממוצע למשרת שכיר הגיע לשיא כל הזמנים ובספטמבר האחרון עמד על 12 משכורות שנתיות שהם 144 משכורות חודשיות, לעומת 96 משכורות חודשיות שעליהן עמד מחיר דירה במחצית 2008.

בבנק ישראל מדגישים כי יחס זה מבטא את "יוקר מחירי הדיור".

בנק ישראל, שנוהג בדרך כלל להתלונן על חוסר היעילות של הממשלה בהתחלות הבנייה, ומגדיר את בעיית הדיור כבעיה של היצע, כותב לראשונה את הדברים הבאים: "בשלוש השנים האחרונות עלה מספרן של התחלות הבנייה על גידול במספר משקי הבית".

במילים אחרות, קצב גידול הבנייה גבר על קצב הריבוי הטבעי בשלוש השנים האחרונות.

"יש בנתון הזה כדי למתן את ההשפעה של המחסור בדירות במחירי הדירות. מספר התחלות הבניה גדל מ-42 אלף ב-2012 ל-44 אלף ב-2013", נכתב בדוח.

בבנק ישראל מזכירים את הצעדים שנקט המפקח על הבנקים, דוד זקן, כדי להגביל את לקיחת המשכנתאות ומסבירים חלק מחוסר יעילותם בעובדה כי "עלויות המימון נותרו נמוכות והן מריצות את משקי בית להוסיף לרכוש".

גם האשראי זינק בצורה חסרת תקדים. בשבע השנים האחרונות היקף עסקאות האשראי - כלומר ההלוואות אותן העניקו הבנקים, זינק ב70 אחוז. לשם ההשוואה - בשבע השנים שקודם לכן, טיפס האשראי ב-23 אחוזים בלבד.

בהקשר הזה נכתב בסקירה כי "יתרת האשראי למשק בית ממשיכה לגדול, ברובו בגלל האשראי לדיור. האשראי לדיור הוסיף להינתן ברובו בריבית משתנה, ושיעור ההחזר החודשי ביחס להכנסת הלווים הוסיף להיות גבוה".
דיור אשראי בנק ישראל כלכלה בועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד