כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מזקני ראשי הכוללים: הגאון רבי משה ראם זצ"ל

הלך לעולמו בירושלים הגר"מ ראם זצ"ל • ראש כולל ורב בית הכנסת 'הלכה למשה' בקרית מטרסדורף • למד ביחד עם הגראי"ל בשוויץ

הגאון רבי משה ראם זצ"ל צילום: ארכיון
הגאון רבי משה ראם זצ"ל צילום: ארכיון

ברוך דיין האמת: בבית החולים 'שערי צדק' בירושלים נפטר הערב (ב') הגאון רבי משה ראם זצ"ל, ראש כולל ורב בית הכנסת 'הלכה למשה' בקרית מטרסדורף בירושלים. היה בן 86 בפטירתו

אמש אושפז הגר"מ זצ"ל בבית החולים עם דלקת ריאות חריפה והערב השיב את נשמתו ליוצרה כשסביב מיטתו נמצאים בני משפחתו.

רבי משה ראם זצ"ל נולד בבלגיה בשנת תרפ"ח לאביו השוחט רבי אפרים בילדותו גדל בעיר היידה הסמוכה לאנטוורפן ."כשהייתי כבן תשע, הגיע רבי אלחנן וסרמן הי"ד להיידה, ואבא שלי לקח אותי אליו להתברך ממנו", סיפר הרב ראם בראיון נדיר ובלעדי שהעניק לעיתונאי שלמה קוק לפני כחמש שנים.

בראיון מסופר, כי סמוך לביתו, שכנה ישיבת 'עץ חיים'. משה הצעיר אהב להסתופף בצילם של ראשי ותלמידי הישיבה, ללמוד מהליכותיהם. עד מהרה היה ל'חביב התלמידים' והפך לתלמיד בישיבה, למרות שהיה אך בן 12 שנים.

בטרם חגג בר מצווה, כשנודע כי הגרמנים הולכים וכובשים את בלגיה, ברחה משפחתו לשוויץ.

כעבור זמן מה, הגיע הנער לישיבת 'מונטרה' השוויצרית, שם חלק את ספסלי בית-המדרש לצד הגאון רבי משה סולובייצ'יק זצ"ל ויבדלחט"א הגראי"ל שטיינמן.

"הם הגיעו לישיבה ביחד בשנת 1936", סיפר הרב ראם בראיון. "שניהם היו מהעיר בריסק. הם לא למדו בבריסק. רבי משה למד אצל רבי ברוך בער ליבוביץ ורבי אהרן לייב למד אצל רבי אהרן קוטלר בקלצק.

"כבר אז ראו עליו גדלות", אמר רבי משה כשנשאל בראיון עם שלמה קוק על הרב שטיינמן שהכיר בימי נעוריו. "בימי המלחמה, הייתי מאוד שקוע בחדשות. הישיבה במונטרה הייתה ממוקמת על הר מחוץ לעיר – והיה קשה להתעדכן. "פעם, ר' אהרן לייב ירד לעיר לצורך עניין כלשהו וחזר לישיבה בערב, באמצע סדר שלישי. ביודעו כמה אני מסוקרן לקבל כל פרט מידע, ניגש אליי ואמר: 'יש לי בשבילך חדשות מאוד מעניינות, אבל אחרי הסדר'.

"מיד אחרי הסדר, הוא עדכן אותי בידיעה המרעישה הבאה: 'שמעתי בעיר שיפן התקיפה את אמריקה בפרל הארבור'. כך אמר לי ר' אהרן לייב.

"לאחרונה, כשביקרתי אצלו, הזכרתי לו את הסיפור הזה. הוא זכר וחייך".ההתמדה של רבי אהרן לייב נראתה כבר בימים ההם. "לא אחת", סיפר הרב ראם, "הייתי קם באמצע הלילה ללמוד שעה-שעתיים והייתי חוזר לישון. ר' אהרן לייב, שישב בבית-המדרש, אמר לי: 'אם אתה כבר ער, תמשיך ללמוד עד הבוקר'... עבורו, היה זה כל-כך פשוט".

רבי משה מגלה: "ראיתי את רבי אהרן לייב הרבה פעמים בלילה על הספסל בבית-המדרש. אפשר לומר שבדרך-כלל הוא היה ישן על הספסל בבית-המדרש".

היה לרבי אהרן לייב תפקיד כלשהו בישיבה? "הרב ראם השיב: הוא היה בחור מן המניין, אם כי כולם חשו בגדלותו". היכן הוא התחתן? שאל קוק. הרב ראם השיב: "בהרים בשוויץ. בארוזה, כמדומני". שמרתם על קשר גם לאחר נישואיו? "אחרי החתונה הוא היה גר בלוגאנו כמה שנים. אצלנו בציריך, איפה שההורים שלי גרו, בלתי אפשרי היה לבנות סוכה. אבא שלי היה כל שנה צועד מרחקים כדי להיות בסוכה של אחד השכנים. אני נסעתי באחת השנים לסוכות ללוגאנו והתאכסנתי אצל רבי אהרן לייב".

בארץ כיהן רבי משה ראם בתפקידים רבים לא לפני שזכה לסמיכה מרבי שלמה זלמן אויערבאך ורבי חיים קרייזוירט זצ"ל. הוא החל בישיבות ביד בנימין ובבת ים.

כשעבר להתגורר בירושלים, שימש כמגיד שיעור ב'בית התלמוד', ומשם הגיע לישיבת 'איתרי' בראשותו של הגאון רבי מרדכי אליפנט זצ"ל. בהמשך הקים את ישיבת 'משכן התורה' בצוותא עם רבי ברל איכנשטיין, עד שהקים את משכן התורה האישי שלו – כולל 'הלכה למשה' ברחוב סורוצקין - שבצילו מסתופפים עשרות אברכים ובראשו הוא עומד זה למעלה משני עשורים.

הלוייתו תצא הערב בשעה 22:30 מבית המדרש כולל 'הלכה למשה' ברחוב סורוצקין 26 בקרית מטרסדורף בירושלים להר הזיתים שם יטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
לוויה ירושלים הגרמ רום הלכה למשה ראש כולל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד