י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

'מפעל חיים שיש בהם'? • על פרשת אריאל זילבר

אקו"ם גילתה את צביעותה לעין כול • דודי שוומנפלד מצא נחמה בפרסום הסיפור, ובמפעל חייו האמיתי של זילבר

'מפעל חיים שיש בהם'? • על פרשת אריאל זילבר

הארץ געשה ורעשה על החלטתם של חברי דירקטוריון אקו"ם, לבטל את פרס 'מפעל חיים' לזמר אריאל זילבר. די מפתיע, לדעתי, אם יש מישהו שאמור לערער על הענקת פרס 'מפעל חיים' לזמר שאחראי לקריאה לרוץ לשמוליק - ולא לרוץ לבתי כנסיות ולבתי מדרשות [אנו רצים והם רצים] - הוא דווקא חבר דירקטוריון ירא שמים, המבין שעד להתקרבותו של ר' אריאל זילבר לדת - הוא חי "מאחורי מסך עשן מורעל", והרעיל דור שלם בשירי שחוק וקלות ראש.

זילבר השתייך באותם ימים ל'תרבות אנשים חטאים' - ומחטיאים את הרבים, עד שזכה ונתקיימו בו דברי הנביא "הנה ימים באים והשלכתי רעב בארץ, לא רעב ללחם ולא צמא למים, כי אם לשמוע את דבר ה׳". ואכן, הוא אכל ושתה מבאר מים חיים, והשקיט את נפשו ונשמתו לאחר חמישים שנות הרעבה בשבי התרבותי - מפעל חייהם של עוקרי הדת להכעיס ובתיאבון, בניסיון להקים כאן יהודי ישראלי חדש.

אילו היה קם זילבר וזועק 'המלך הוא ערום - תרבותית', הייתה אמירה זו נסלחת לו, אלא שזילבר לא הסתפק בכך, והוא 'הרהיב עוז' וברוב חוצפתו הוסיף חטא על פשע, והכריז קבל עם ועולם שהמלך לא רק ערום - אלא אף אכזר ורשע, ומסכן פיזית את שלום נתיניו. זה כבר מוגזם. מילא חזרת לנו בתשובה, אבל לבגוד? לחצות קו? לימין? הקיצוני? עד כאן...

פלורליזם, הומניזם, חופש ודמוקרטיה - כן, אבל אך ורק לכיוון השמאלי. מותר להפוך את דעתך מ"לשבור להם את הידיים והרגליים" עד ל"לתת להם רובים", כפי שעשה אביה של חברת הדירקטוריון ששפטה את זילבר - הגב׳דליה רבין. מותר לסגוד לאריק ה'רוצח' שלהם - לאחר ששבר שמאלה, וכזכור אותרג אף שנחשד בפלילים, כדי שיוכל לסיים את מלאכתו ולגרש יהודים חיים ולעקור נרצחים מקבריהם. לזה יקרא מפעל חיים.

כאמור, אינני מיצר על שלא כיבדו מפעל חיים מפוקפק ערכית כזה שיצר זילבר בשנותיו המוקדמות, בזה גם זילבר יודה היום "כי הם חיינו ואורך ימינו". אך צביעותם של כל אלה שרוממות הדמוקרטיה והחופש בגרונם, במקרופוניהם ובמצלמותיהם, אלה שמטיפים לרחמים על כל אריתראי וסודני נרדף, בן מיעוטים מושפל, חתולה צמאה וכלב עזוב. האם כבודו של מי ששימש לכם עשרות בשנים כסמל שירה ותרבות, הנעים לכם בזמירותיו בעתות מלחמה ושלום, והיווה לכם "חבר להגנת הטבע" - לא ראוי ליחס של כבוד מינימלי, כדרישתם מכולנו להעניק יחס כזה לזר, לחתול ולכלב?

נחמה פורתא הייתה לי מכל הפרשה העגומה והצבועה: כי כל היח״צ והפרסום הרב, יביא בוודאי להשמעה מוגברת של שיריו, ולהרמת קרנו, דרכו החדשה וסיפור חייו - מפעל חיים של אריאל זילבר. חיים נצחיים, חיים שיש בהם יראת שמים ויראת חטא, חיים של עושר וכבוד.. עד ל"ומלאה הארץ דעה את ה׳ כמים לים מכסים", בגאולה השלימה והתגלות מלך המשיח לעולם ועד.

ולך אריאל אומר, חזק ואמץ, תמשיך להתפלל ש'יחי המלך'. תפילתך חשובה לנו, כי במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואלוקים יבקש את הנרדף. בזכותך רבים יטעמו ויראו כי טוב ה׳, ובזכותך כולנו גם יודעים כמה אקו״ם עקום!
פרס זילבר שירה תרבות דעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד