י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"ר' דוד, תמצא משקיע לפטנט של החתן שלי"

שנים אחדות אחרי שהקים ארגון קהילתי לסיוע במציאת עבודה בלייקווד, ר' דוד הוניג נערך ליריד ענק שיימשך יומיים וצפויים להשתתף בו יותר מ-10 אלף איש • ראש ישיבת לייקווד בירך, עסקים מישראל ישתתפו ו'פרנסה נטוורק' ימצא פתרון לאלפי אברכים • "המסר הוא שתורה לפני הכול" • ראיון

"ר' דוד, תמצא משקיע לפטנט של החתן שלי"



לא קל להשיג את ר' דוד (דובי) הוניג בימים אלו, הצעיר החרדי בעל היוזמה הפך למרואיין מבוקש ברחבי ארה"ב. כלי תקשורת באנגלית, עברית ואפילו יידיש משחרים לפתחו, וכולם מתמקדים בדבר אחד: הצלחתו העצומה של 'פרנסה נטוורק' - הארגון שהקים מתוך מטרה לסייע למציאת עבודה עבור ידידיו מלייקווד, ואשר הפך למותג בזכות עצמו.

הכול החל לאחר המשבר הכלכלי האחרון בארה"ב, שפגע באופן קשה גם בחברי קהילתו של הוניג בלייקווד. אחוז גבוה מבני הקהילה נותר ללא פרנסה, וגם הוניג עצמו שעסק עד אז בנדל"ן התקשה לעמוד על רגליו. פתאום הוא גילה שיש לו שעות פנויות מפגישות ועסקאות, ובזמן הפנוי הזה - החליט ליזום פתרון שיסייע לו ולחבריו.

בתחילה היה 'פרנסה נטוורק' מעין חברת כוח אדם, ארגון המיועד למצוא עבודות בתוך הקהילה בין החברים. בנוסף, קישר הארגון בין יזמים וממציאי פטנטים מתוך הקהילה - למשקיעים חרדים שהסכימו לממן וליצור שותפויות והשקעות. במסגרת הארגון הוקמו לוח מודעות מקוון, פורומים, הרצאות ועוד - כל זאת מתוך מטרה לסייע באיתור פרנסה ועבודה המכבדת את בעליה.

ההצלחה לא איחרה מלהגיע: ככל ש'פרנסה נטוורק' עזר ליותר אנשים - הוא התפרסם יותר ויותר, והפניות התרחבו. אם בתחילה היו הפונים בעיקר אנשים פרטיים, הרי שעם הצמיחה פנו לארגון חברות גדולות ומפעלים שביקשו לגייס באמצעותו עובדים איכותיים.

הוניג הבין שהגיע הזמן 'להרים' אירוע גדול ומשמעותי, וכך נולד 'יריד הפרנסה' לפני שנתיים - באולם קטן שנשכר בלייקווד יכלו בעלי העסקים השונים להקים דוכנים ולהציג את המשרות המבוקשות ומידע על החברה, ואילו מחפשי העבודה יכלו לפגוש פנים אל פנים את מעסיקיהם ולמצוא מבחר גדול ומשמעותי במקום אחד.

"ציפיתי לכל היותר לאלף איש", משחזר הוניג את קורות היריד הראשון. "אף אחד לא חשב לרגע שיבקרו בתוך יממה באולם הקטן יותר מ-7,000 איש". הוא מסכם את האירוע ששינה את נקודת המבט ונחשב להצלחה מסחררת.



"לאפשר לאנשים יראי שמים להתפרנס בכבוד"

מאותו רגע הבין הוניג, ויחד עמו בעלי עסקים רבים, את הפוטנציאל העסקי והכלכלי הטמון בקהילה החרדית ובבניה. שנה לאחר מכן, ביריד שהתקיים במדונלדס שבניו-ג'רזי, עלה האירוע מדרגה והכיל רשימה ארוכה במיוחד של חברות, בהן חברות היי-טק גדולות, מפעלים נודעים ועוד, וכמובן, הציבור הגיע בהמוניו.

"לפני התערוכה בשנה שעברה קיבלתי טלפון מאיש עסקים גדול ממרילנד שרצה להתייעץ איתי אם שווה לו לעשות את כל הדרך עד לניו ג'רזי בשביל להשתתף ביריד. אחרי התערוכה דיברתי איתו שוב בטלפון, והוא סיפר לי ששלוש מתוך ארבע העסקאות הגדולות שהוא סגר באותה שנה היו עם אנשי עסקים שהוא פגש בתערוכה, ואשר שם יצר עימם קשר, וזו רק דוגמא אחת", מספר הוניג.

אבל את עיקר הסיפוק הוא יונק דווקא מאלו שמצאו עבודה באמצעות היריד, "זו הייתה המטרה מלכתחילה, לאפשר לאנשים יראי שמים להתפרנס בכבוד. אני מכיר הרבה יהודים חרדים שרוצים להמשיך ללמוד בשלווה, ומספיק להם שמישהו יקדם פטנט שלהם, או יתן להם תעסוקה מכובדת לכמה שעות ביום - כדי שיוכלו לשקוד על תורתם. בדיוק בשביל זה קם היריד".

הוניג לא שקט על שמריו, ובשנה האחרונה הורחב היריד שוב. ולראשונה מאז נוסד - הוא צפוי להימשך יומיים, כדי להיות אטרקטיבי יותר עבור עסקים שמגיעים ממרחקים ומשקיעים בהקמת הדוכן בתערוכה. אם בשנה שעברה נחשב האירוע לכנס המאורגן הגדול ביותר של החרדים בארה"ב, השנה הוא צפוי להפוך לכנס התעסוקה הגדול ביותר בארה"ב בכלל. "זה קידוש ה' עצום, גם הגויים רואים שכשיהודים חרדים רוצים ופועלים נכון, הם שוברים את כל השיאים".



בהמשך - יריד בישראל

להצלחה העצומה, תרמה ללא ספק קריאתם של גדולי ישראל בארה"ב, התומכים ביריד בכל לבבם. בין השאר הוציא ראש ישיבת לייקווד, הגאון רבי מלכיאל קוטלר, מכתב תמיכה נלהב. בנוסף, מתוך מחשבה קדימה, השקיע הוניג רבות בהבאת חברות מישראל, שישתתפו גם הן באירוע. "כבר בשנה שעברה הבאנו כמה חברות ישראליות, בהן ענקית הצבע הישראלית טמבור ועוד", הוא אומר, "השנה אנו מקווים להגדיל יותר ויותר את שיתופי הפעולה עם גורמים וחברות בישראל".

• האם אתה מתכוון להשיק יריד דומה גם בארץ?

"כן, זה ייקח עוד זמן כי אני רוצה לבוא לישראל רק כשהכול יהיה מוכן היטב, אבל בעז"ה אני מעוניין לסייע גם לחרדים בארץ. לייקווד הייתה לדעתי יותר קשה בנושא הזה מבני ברק, ובכל זאת הצלחנו. בכלל, אני חושב שיש מסר מאוד חשוב שעולה מהיריד - יהודים חרדים יודעים שהם צריכים להתפרנס ויודעים היטב גם כיצד לעשות זאת, רק אל תבואו ותגידו לנו איך, שלא ינסו לחנך אותנו. המסר העיקרי הוא שאנחנו לא מחפשים להוציא אברכים מהלימוד, ושהתורה נשארת במקום הראשון".

"הייתי בארץ למשל 3 ימים לפני חודש וחצי", ממשיך הוניג ומספר, "במטוס בהלוך ישב לידי תלמיד חכם גדול מלייקווד, וביקש 'תעשה לי טובה דוד, יש לי חתן בחובות גדולים, והוא צריך לחתן ילדים, יש לו פטנט מוצלח והוא רק צריך עזרה ומשקיע', וכן, בחסדי ה' הצלחתי לעזור לחתן שלו, יהודי יקר מאוד, שיכול כעת להמשיך ללמוד ברוגע".

• אתה מתמקד רק ביהודים חרדים?

להוניג חשוב להדגיש: "התערוכה אינה מיועדת דווקא לזרם החרדי, אלא פונה לכלל עם ישראל - חילונים ודתיים כאחד. אם כי היעד המקורי הוא בהחלט הציבור החרדי".



הצפי: יותר מ-10,000 מבקרים

ב-2104 צפוי היריד לנדוד מעט דרומה למרכז הירידים של אדיסון, כאשר ב'פרנסה נטוורק' מעריכים כי יגיעו למקום לפחות 10,000 מבקרים ומחפשי תעסוקה, והם מדברים על מאות ביתנים של עסקים גדולים וקטנים שיוקמו במקום. אינבסטורס בנק הרים את הכפפה והוא ייתן את חסותו לאירוע.

• מה יתחדש השנה?

"השנה צפויה נוכחות גדולה יותר של עסקים מהחוף המערבי ומחוץ לגבולות ארצות הברית. מלבד זאת, חלק מהמתחם יוקדש גם לתעשיית המזון, בעקבות בקשות רבות שהגיעו אלינו מבעלי קייטרינג וגורמים נוספים בתעשייה. בנוסף, יהיו במקום פאנלים בנושאי עבודה והרצאות שיועברו על ידי מומחים בתחומים שונים".

• מה העקשנות על השם 'פרנסה'? אין משהו יותר אטרקטיבי?

"יש הרבה כבוד במילה הזאת, זאת הרגשה נפלאה לצאת לעבוד ולכלכל את המשפחה שלך באופן עצמאי ולא על חשבון הממשלה. גם רבי יוחנן היה סנדלר ועבד בתיקון נעליים כשלא למד תורה. המילה הזו באה להדגיש שלא מדובר בעיקר, אלא בטפל. לימוד תורה נשאר יסוד קיומינו, אבל אדם צריך לחיות ולפרנס משפחה. אם הלימודים בישיבות ובכוללים הם הקומות הראשונות של הבניין בחייו של צעיר חרדי, אני רוצה להוסיף עוד קומה בה אנחנו מכינים את הצעירים שאינם יכולים ללמוד כל היום - לצאת לעבודה".

לסיום, מבקש הוניג להזכיר. "אתם הייתם הראשונים שסיפרתם על היוזמה ב'בחדרי חרדים', מי פילל אז שיהיה מדובר בכזו הצלחה גדולה. אני מקווה שבפעם הבאה שניפגש - יהיה זה ביריד בישראל..."
חרדים תעסוקה פרנסה יריד שמואל הוניג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד