י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שערוריה: לוקה בנפשו נעצר וזכה ליחס משפיל

חרדי לוקה בנפשו, תושב חיפה, נעצר לאחר שאיים על אביו בסכין • הוא זכה ליחס משפיל ופוגעני • שב"ס: זה הנוהל

אזוק במחלקה סגורה. צילום ארכיון
אזוק במחלקה סגורה. צילום ארכיון



לפני קצת פחות מחודש נעצר בחור בן 19 תושב הקהילה החרדית בחיפה, שאינו בריא בנפשו, לאחר שאיים על אביו בסכין. למחרת הוא הובא לבית המשפט, שם הוארך מעצרו, ונשלח להסתכלות בבית החולים 'טירת הכרמל'.

במעמד הדיון, העצור לא הבין את החלטת בית המשפט ונותר לעמוד על מקומו. לדברי בני משפחתו, הסוהרים תקפו אותו באלימות בבית המשפט, וגרמו לפציעתו. "במעמד זה כשהגיע לבית המשפט הוחרמו התפילין שלו" אומר בן משפחתו "ולא הוחזרו לו התפילין עד לדיון הבא בבית המשפט, שנערך לאחר מספר ימים".

בדיון השני ניתנה חוות דעת של הפסיכיאטר שהוא אינו כשיר לעמוד לדין, ואינו שפוי בדעתו. בית המשפט האריך את מעצרו עד להחלטה אחרת, גם כאן נשללו ממנו זכויותיו ולא היה ניתן להכניס לו אוכל או בגדים להחלפה. "הגדילו לעשות הסוהרים בטירת הכרמל, שלא איפשרו לו לבצע שיחות טלפון מהטלפון הציבורי" מספר בן משפחתו בכאב.

בדיון שלישי שנערך, עורכת הדין ביקשה מהשופטת שתיתן צו למתן זכויותיו כעצור. לשאלת בית המשפט "זה לא מובן מאליו?"

מאחר ומעצרו הוארך עד תום ההליכים, יש בשב"ס נוהל תמוה, והיות ולא מדובר במתקן משטרתי, הוא אזוק בידיו וברגליו במשך 24 שעות ביממה, כאשר שלושה סוהרים שומרים עליו. כמו כן, עד אתמול לא ניתנה לו הזכות להפגש עם הוריו.

"מדובר בצעיר צנום בן 19, עם סטירת לחי אחת אני מוריד אותו לרצפה" אמר בן המשפחה, "גם בחוות הדעת הפסיאכיטרית נכתב שהוא אינו מסוכן לציבור. למה הוא צריך להיות אזוק כרוצח? למה לא אפשרו לו להניח תפילין במשך מספר ימים? ממערכת החוק אני מצפה ליותר".

גורם בסנגוריה הציבורית ששוחח עם הורי העצור אמר כי "משפחות תמימות חושבות שהטיפול בבן משפחתם הוא טוב במסגרת המשטרה והשב"ס, אך לצערנו מסגרות הללו לא מתאימות להיות גורם מטפל, ולא יכולות לנהוג באנשים מסכנים אלו ברגישות המתבקשת".

לדבריו, האחריות היא על משרד הבריאות, שעליהם להנגיש למשפחות דרכי גישה למשרדי הפסיכיאטר המחוזי. עוד נאמר למשפחה, כי לולי היו מתלוננים, לא היו עוברים את עגמת הנפש וכאב הלב שנגרם להם.

עורכת הדין שרית גולן, שמייצגת את החשוד אמרה אתמול ל"בחדרי חרדים" כי הגישה תלונה ליחידת חקירות סוהרים (יח"ס), על כך שלאחר אחד הדיונים שנערכו, כשהובל ברכב להובלת העצורים מבית המשפט לבית החולים, נפצע בגב כף היד כתוצאה מכך שנמשך בחוזקה באמצעות האזיקים ע"י סוהר.

בנוסף אמרה הפרקליטה, "זה חמישה ימים שהוא כבול בידיו ורגליו ביום, ובלילה נכבל במיטה. כל זאת בטענה שאלה הם הוראות שב"ס, למרות שהוא נמצא במחלקה סגורה, ואין חשש שימלט". אתמול היא עתרה בדרישה להסיר את הכבילה, ומחר יערך דיון בעניין.

עוד הוסיפה אתמול (רביעי) כי העצור קיבל אישור שיבקרו אותו, וכן קיבל טלפון נייד.

בן המשפחה אמר לנו היום כי "ביקשנו דיון דחוף אצל סגנית הנשיא השופטת אורית קנטור. שנתנה צו לאשפוז בכפייה והפסקת ההליכים, דבר שיסיר ממנו את אחריות שב"ס". עוד הוסיף כי עו"ד ביקשה את התייחסות בית המשפט לנושא הכבילה, ובית המשפט המליץ לפנות לעיתונאי שיחקור נוהל זה..

מדוברות שירות בתי הסוהר נמסר ל"בחדרי חרדים": העצור נכבל בהתאם לנהלים ועפ"י הארכות מצב בעייתיות שנעשות בעניינו. באחת הפעמים בהן התנגד לכבילה נאלץ צוות הליווי להשתמש בכוח סביר ע"מ לכבול אותו ודיווח הועבר לגורמים הרלוונטיים.

"התפילין של העצור אותם שכח בבית המשפט הוחזרו לו בהקדם האפשרי ע"י יחידת הליווי".
לוקה בנפשו שבס אזיקים תפילין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד