א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

חה"כ אשר: ככה בדיוק נוצר נוער הגבעות

אירועי יום האתמול מספקים שלל התבטאויות והתייחסויות • השותקים: יתד נאמן שלא מזכיר במילה, וגפני, ליצמן ומוזס שסירבו להגיב • הפלס: אלפים יצאו להפגנות ספונטניות ברחבי הארץ, וחזרו ללמוד • יעקב אשר: עושים לנו כמו לימין באוסלו ובהתנתקות • ויין: "העסק יוצא משליטה, שקט לא יהיה פה" • מסתמן: 13 כתבי אישום כבר הבוקר

ההפגנה בירושלים, צלם: קובי הר צבי
ההפגנה בירושלים, צלם: קובי הר צבי

הבוקר שאחרי ההפגנות, המעצרים והאלימות ההדדית בין השוטרים למפגינים, מביא אתו שלל התייחסויות שונות לסוגיית הגיוס ותגובות החרדים.

בכותרות העיתונים הגדולים, שנשמרות לנושא הזה שעל סדר היום, בעוד ידיעות וישראל היום רואות בהפגנות ביטוי כלל חרדי, במעריב מדייקים, הכותרת הראשית שם אומרת: "לפיד עצר תקציבי ישיבות, פלג חרדי הוציא אלפי מפגינים לרחוב", ומדיגשה: "הזרם המרכזי של החברה החרדית מתנגד לאלימות ולהפגנות, עושים זאת רק כשמגיעים לקצה ובהוראה ישירה של גדולי ישראל, עוד לא הגיע הזמן לכך".

גם הפוליטיקאים החרדים מהלכים על החבל הדק, ואם הם מתנערים מההפגנות אמש, הם עושים זאת בעילום שם. כך במעריב לדוגמא, מתבטא הבוקר (ו) בכיר ביהדות התורה, בלי שם ומלכות, ואומר: "הזרם המרכזי של החברה החרדית מתנגד לאלימות ולהפגנות, עושים זאת כשמגיעים רק לקצה ובהוראה ישירה של גדולי ישראל, עוד לא הגיע הזמן לכך".

בישראל היום זה מביא את הפרשן הבכיר דן מרגלית לפסוק בטור מיוחד: הסנקציות הכלכליות מספיקות, ואין צורך גם בכאלה פליליות.

אבל חלק מחברי הכנסת בכל זאת מדברים הבוקר, ומספקים כותרות מעניינות.

הראשון בהם הוא חבר הכנסת יעקב אשר, שמתייחס הבוקר בתכנית הבוקר של גלי צה"ל להפגנות ומשווה בין ההפגנות אתמול, לתהליך שעבר הימין לאחר הסכמי אוסלו וההתנתקות.

אשר: "אנחנו מתריעים כבר תקופה ארוכה על דחיקת החרדים אל הקיר שתוביל להקצנה, כך גם התחילה תופעת נוער הגבעות כשהימין הרגיש שדוחקים אותו לקיר"

אשר הוסיף כי"המראות שראינו אתמול משרתים את לפיד, הוא לא רוצה אותנו בצבא, הוא רוצה אלימות חרדית ברחובות, זה מוסיף לו מנדטים"

מנגד הרב דוד זיכרמן, מראשי ומארגני ההפגות אמר אתמול בראיון לערוץ 2 ש"אין פילוג בציבור החרדי, יש ניואנסים, אבל אין פילוג".

לשאלת המראיינת סיוון רהב מאיר מדוע מהפלג השני לא השתתפו בהפגנה ענה הרב זיכרמן "בבקשה, גם ספרדים, גם ליטאים, גם חסידים, כולם משתתפים פה היום".

עורך הפלס ישעיה וויין, התראיין למעריב ואמר: "הנציגים בכנסת יושבים בועדת שקד אבל איש מאיתנו לא יודע מה קורה בחדרים הסגורים. הקבוצה שלנו לא תוותר על כלום והכדור שלג רק מתחיל להתגלגל, העסק יוצא משליטה, לא יהיה נחמד כאן".

יתד נאמן, בטאון הבית של דגל התורה, לא התייחס במילה להפגנות אמש. שום אזכור. מבחינת יתד נאמן לא התקיימו הפגנות, לא נעצרו עצורים ואלפים לא שטפו את הרחובות.

הפלס לעומתו, נותן כצפוי את הכותרת הראשית: "מחאה ספונטנית אדירה בכל רחבי הארץ נגד גזירת הגיוס".

מאמר המערכת תקיף אף הוא וקורא "לא יקום ולא יהיה", בשולי העמוד מופיע טור מיוחד של העורך שמספר בחום, תחת הכותרת "אמת מה נהדר / ויחזור לתלמודו", על בני הישיבות שהתארגנו ספונטנית, ושבו בתום ההפגנה לסטנדר ולגמרא.

כשניסינו להשיג את תגובותיהם של חברי הכנסת משה גפני, מוזס ויעקב ליצמן. לא הצלחנו, אף אחד מהם לא מוכן להתבטא בנושא.

בינתיים מדווח הבוקר כי 13 מעצורי ההפגנה יובאו הבוקר להארכת מעצר בבית המשפט באשקלון, ויוגשו נגדם כתבי אישום בהליך מהיר. את כתבי האישום תנסח פרקליטות מחוז דרום בהליך מהיר.

בסעיפי האישום: הכשלת שוטר, העלבת שוטר והתקהלות בלתי חוקית.

בירושלים עדיין עצורים 11, במשך היום יוחלט האם להאריך את מעצרם. בבני ברק. שני העצורים שוחררו בתנאים (הפקדות ומעצר בית). עצור שלישי שהיה שוחרר במקום.
גיוס יתד נאמן הפגנות הפלס אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד