י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ביתר עילית: מי אחראי לקיצוץ שמסכן חיי אדם?

בעקבות קיצוצים בעירייה - נחתך תקן של חובש מלווה לאמבולנס כונן של מד"א • תחקיר 'בחדרי חרדים': מי אשם?

אמבולנס. צילום ארכיון: שוקי לרר
אמבולנס. צילום ארכיון: שוקי לרר

בעקבות קיצוצים בעיריית ביתר עילית, לפני כשבועיים קוצץ תקן של חובש מלווה לאמבולנס כונן של מד"א - שהיה ממומן על ידי העירייה למשך ארבע שעות ביום.

על מנת להבין את התמונה המלאה, הדברים עד היום התנהלו כך: בביתר עילית ישנם שלושה אמבולנסים של מד"א, כאשר למעשה שניים מהם מאויישים על ידי מתנדבים בלבד, ואחד מהם ממומן על ידי מד"א ובסיוע העירייה.

האמבולנס 'כונן' המוקפץ ראשון לכל קריאה, נהגו ממומן על ידי מד"א 24 שעות ביממה (לא כולל שבתות וחגים). חובש מלווה שמצטרף לאמבולנס, ממומן חלקית. החל משעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 15:00 הוא ממומן על ידי מד"א, משעה 15:00 עד לשעה 19:00 ממומן על ידי העירייה, ומשעה 19:00 בערב עד לשעה 7:00 בבוקר הוא מאוייש על ידי מתנדבים בלבד.

בין המתנדבים נשמעים טענות כלפי העירייה על כך שגם במימון המינורי של העירייה למשך 4 שעות, החליטו לקצץ. ולא עוד, אלא שבכוונת העירייה לקצץ גם את המימון לנהג אמבולנס לשבתות וחגים.

ד. מתנדב הצלה ביתר, סיפר ל'בחדרי חרדים' כי בשבועיים האחרונים, בין השעות 15:00 עד 19:00 אין חובש מלווה לאמבולנס, ובמקרה שיש בעייה רפואית דחופה המצריכה נהג וחובש, רק אז עולים בגל ומחפשים חובש. מיותר לציין, כי עם קבלת הקריאה חובש מתנדב של הצלה ביתר יוצא עם רכבו הפרטי לכתובת החולה, ומעניק את הסיוע הראשוני, אך מד"א לא מספק חובש עם הנהג בשעות אלה לאמבולנס הכונן, וכך לעיתים נאלצים להמתין זמן מה עד להצטרפותו של חובש מלווה לפינוי לבית החולים.

יצויין, כי בעיר מודיעין עילית (שנמצאת אף היא מעבר לקו הירוק), קיים אמבולנס שמתוחזק על ידי העירייה בשלמותו, אך גם התשלומים על הנסיעות מועברות לקופת העירייה.

דובר מד"א זכי הלר מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים', כי מד"א בשיתוף עם עיריית ביתר עילית פועלים למצוא פתרון בעניין כבר בימים הקרובים, כאשר בינתיים התפקיד מאוייש על ידי מתנדב. והוסיף, כי באופן כללי יש שיתוף פעולה בין הרשויות לבין מד"א, כדוגמת קבלת מבנים או מימון ניידת טיפול נמרץ ודברים מעיין אלו. יצויין, כי בביתר עילית ישנו מבנה הממומן באופן מלא על ידי העירייה, ומשמש כנוקדת הזנקה עבור עובדי ומתנדבי מד"א.

תגובת עיריית ביתר: "במסגרת 'הידוק החגורה' לאור הקיצוצים התקציביים, נבחנות הוצאות העירייה. במסגרת זו נבחן גם סוג הסבסוד העירוני למד"א. בניגוד למקובל בערים אחרות, עיריית ביתר מממנת כיום באופן מלא את תחנת מד"א בעיר - על כל עלויותיה, ובנוסף - גם חלק מעלויות השכר, זאת בזמן שאגרות הפינוי מועברות בשלמותן לקופת מד"א. השינוי נבחן בזהירות ובאחריות, בכדי לא לפגוע בבריאות התושבים מחד, אך מאידך, לבחון את ההצדקה לתקצוב עתק שאיננו מקובל בשום עיר".
חוב מד''א קיצוץ תקציב מתנדב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד