כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ילדי גן שעברו הדרכה, משפיעים על ההורים

הורים אשר ילדיהם עוברים את הפעילות מקפידים יותר על חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים, ומקפידים יותר על הושבת הילדים במושב בטיחות (בוסטר), לעומת הורים שילדיהם לא עברו את התכנית

ילדי גן שעברו הדרכה, משפיעים על ההורים

ילדים בני שלוש, ארבע וחמש, משפיעים על ההורים בנושאים הקשורים לבטיחות בדרכים – כך עולה ממחקר שנערך על ידי ד"ר תמי בן בסט, ממכלת סמי שמעון ועמותת "אור ירוק". המחקר הראה כי יש הבדלים מובהקים בין קבוצת ההורים שהגן של ילדיהם משתייך לתכנית זה"ב (זהירות בדרכים) בגן מול הורים שילדיהם לא משתייכים לתכנית ולא מקבלים פעילות שבועית בנושא זהירות בדרכים.

התכנית מופעלת על ידי עמותת "אור ירוק", החברה למתנס"ים - תנועת של"ם ומשרד החינוך, ובמסגרתה מגיעים גמלאים מתנדבים לפחות אחת לשבוע אל גני הילדים ומעבירים מסרים בנושאים הקשורים לבטיחות בדרכים, בדרך חווייתית של שירה, סיפורים, עבודות יצירה ומשחק.

ניתן לראות מתוצאות המחקר, כי הורים אשר ילדיהם עוברים את הפעילות מקפידים יותר על חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים, ומקפידים יותר על הושבת הילדים במושב בטיחות (בוסטר), לעומת הורים שילדיהם לא עברו את התכנית.

עוד עולה מהמחקר, כי הורים שציינו כי מקור המידע העיקרי שלהם בנושא בטיחות בדרכים מגיע מגן הילדים, היו רבים יותר, כאשר ילדיהם השתתפו בתכנית אל מול ילדים שילדיהם לא השתתפו בתכנית.

הבדל מובהק נוסף אשר עולה מהמחקר, מצביע על בולטות נרחבת יותר לנושא זהירות בדרכים בגן, ולמקום הוויזואלי שהוא תופס. מהתצפיות שנערכו עולה כי בגנים בהם מועברת התכנית, נושא הבטיחות בדרכים מוצג לראווה בצורה בולטת בגן, לעומת גני הביקורת שבהם הנושא כלל לא מוצג לראווה בגן.

ההורים אשר ילדיהם משתתפים בתכנית היו שבעי רצון מהידע המועבר לילדים בנושא בטיחות בדרכים, ומהיקף הפעילות, זאת בשונה מהורים לילדים בגנים של עוברים את התכנית, אשר טענו כי הנושא אינו זוכה לתשומת לב מספיקה בגן, והביעו את אי שביעות רצונם מהיקף הפעילויות המועברות בנושא במהלך השנה.

המחקר נערך בשמונה גני ילדים בבת ים ובחולון, באמצעות שאלונים להורים - ארבעה לגנים שמשתתפים בתכנית וארבעה גנים שלא משתתפים בתכנית. המדגם בניסוי המרכזי של המחקר כלל 135 הורים, 76 שהילדים שלהם מקבלים הדרכה ו-59 הורים שילדיהם לא מקבלים הדרכה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ילדים משנים את התנהגות הוריהם גם בנהיגה. חינוך לבטיחות בדרכים כבר מהגיל הרך יניב את הפירות בעתיד הקרוב. שר החינוך חייב להכניס את נושא הזהירות בדרכים לתכניות הלימוד של כל ילדי ישראל כבר מגיל שלוש, כדי להטמיע בילדים את הבטיחות בדרכים כדרך חיים".
אור ירוק בדרעים גן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד