כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ועדת שקד: מתחילים להצביע על החוק

הפערים בין חברי הוועדה גדולים, והבוקר תיפתח ההצבעה שתימשך מחר ומחרתיים • אטיאס פרץ בבכי: אין הבדל בין לפיד ובנט

וועדת שקד, צילום: דוברות הכנסת
וועדת שקד, צילום: דוברות הכנסת

היום (ב) ייפתח בוועדת שקד מרתון הצבעות, לקראת אישורו הסופי של חוק הגיוס בוועדה. המרתון ימשך גם בימים ג' וד'.

ההצבעה היום צפויה לכלול את הנוסח הסופי של המלצות הוועדה לתיקון "חוק שירות ביטחון" וכן דיון מיוחד בהצעה להסדר דחיית תלמידי ישיבות לצורך לימודי ישיבה בחו"ל, הסדר הנוגע לתלמידי חב"ד הנוסעים לשליחות בחו"ל ומוכרזים עריקים עקב אי התייצבותם לדחיית השירות.

ע"פ ההצעה יוכלו התלמידים לצאת לשנתיים מבלי שיאלצו להתייצב לדחיית השדירות.

נושא נוסף שיובא היום לאישור הוועדה הוא קיצור שירות החובה לגברים והארכת שירות החובה לנשים.

נושא המחלוקת העיקרית כרגע בין חברי הוועדה הנו בשאלת הסנקציות הפליליות. בנוסח המלצות הוועדה כפי שהתפרסמו כרגע לא קיים פירוט אילו סנקציות יוטלו במקרה של אי עמידה ביעדים, ותחת זאת מצוין כי סעיף זה ינוסח בהתאם להחלטות הוועדה. אולם אנשי מפלגת יש עתיד ובראשם שר האוצר יאיר לפיד חזרו בימים האחרונים והצהירו מספר פעמים כי אם הסנקציות הפליליות לא יוכנסו בנוסח המלצות הוועדה, הם יפרשו מהממשלה.

בשבוע שעבר אף התפרסם כי בין מפלגת יש עתיד ומפלגת הבית היהודי הושגו הסכמות שקטות בעניין הסנקציות הפליליות.

עם זאת, למרות הפרסומים, ממפלגת הבית היהודי ומגורמים בסביבתה של איילת שקד יו"ר הוועדה נמסר כי עדיין לא התקבלה כל החלטה בעניין הסנקציות הפליליות.

בתוך כך הבוקר, בעיתונות הכללית, נמתחת ביקורת קשה על יאיר לפיד והתעקשותו על הסנקציות הפליליות. במאמר דעה בעיתון ישראל היום כתב דרור אידר כי יאיר לפיד נהג "כמו פיל בחנות חרסינה" לגבי הצהרותיו על הסנקציות הפליליות.

"אנשי יש עתיד נהגו כמו פיל בחנות חרסינה" כותב אידר "בעוד הבית היהודי והליכוד עומדים מנגד ומאפשרים לאסון להתרחש. מה חשבנו, שפתאום ירוצו החרדים להתגייס? הרי עכשיו באים אליהם הקיצוניים, אלה שירגנו את ההפגנות, בטענת "אמרנו לכם לא לשתף פעולה עם החברה הכללית, לא להתערות, לא להשתלב. ראו כיצד יורקים בפניכם". בפועל, האמירות קשות הרבה יותר".

אידר ממשיך ותוקף את החברה החילונית על ההתעלמות משאלת לימוד התורה וההתמקדות בשאלת השיויון.

ייעדי הגיוס הם: 3800 חרדים ב2014, 4500 חרדים ב2015, ולא פחות מ5200 חרדים בגיוס של שנת 2016.
אורך השירות, לפי החוק החדש, יהיה לגברים 32 חודשים ולנשים 28 חודשים, תהליך הפטור יהיה בהוראת שר הביטחון - אם ייראה לנכון לדחות עד גיל 23, במידה ומכסות הגיוס יתמלאו.

הסנקציות הכלכליות, בהן מצדדים המתונים יותר מחברי הוועדה, מדברות על ביטול הטבות בדיור, הנחה בארנונה, הנחה במעונות יום והטבות של הביטוח הלאומי. והסנקציות הפליליות, עליהן מתעקשים ביש עתיד, כוללות מעצר, מאסר והעמדה לדין של משתמטים.

השר פרי אמר בהקשר הזה כי "כל אכיפה שיש כלפי משתמטים חילונים, תופעל כלפי משתמטים חרדים".

חבר הכנסת אריאל אטיאס התראיין הבוקר לרדיו קול ברמה ופרץ בבכי כשנזכר איך הגר"ע יוסף היה מתעניין על הנעשה בוועדת שקד, ואיך ביקש משר הביטחון שלא להפעיל סנקציות פלילות נגד בני ישיבות.

אטיאס אמר גם כי בנושא הזה "אין הבדל בין בנט ללפיד, והבית היהודי ויש עתיד שווים, למרות שאפילו צה"ל ומשרד הביטחון לא מעוניינים בסנקציות הפליליות".

















גיוס שקד וועדה הצבעה חבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד